طرز درست کردن پلو شوشتری

  چهارشنبه، 30 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طرز درست کردن پلو شوشتری
پلو شوشتری یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

پلو شوشتری یکی غذا های خوشمزه شهرهای جنوبی ایران می باشد که بسیار خوشمزه است و از یک سری جهات مشابه پلو شیرازی است، شوشتر شهر تاریخی همراه با غذاهای سنتی فراوان که میتوان به سیر باقلا شوشتری و خوراک نان چرب اشاره کرد. پلو شوشتری را می توانید هم با مرغ هم با گوشت قلقلی تهیه کرد. پلو شوشتری همانند دیگر غذا های سنتی ما ایرانی ها خواص زیادی از جمله مفید برای کم خونی و جلوگیری از ریزش مو و سطح پروتئین بدن را تنظیم نگه می دارد. این پلو بسیار راحت را حتما در برنامه غذایی خود جای دهید.

مواد لازم برای تهیه پلو شوشتری

  • برنج ۲ پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه
  • شوید خشک ۳ ق غذا خوری (شوید تازه ۶ ق غذا خوری)
  • فیله مرغ ۸ عدد یا نصف یک سینه
  • سیر ۳ حبه
  • پیاز ۱ عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه پلو شوشتری

لوبیا چشم بلبلی را حتما از شب قبل یا برای چند ساعت خوب خیس کنید و چندین بار آبش را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود سپس لوبیا را داخل زودپز یا قابلمه ریخته و اجازه دهید تا خوب پخته شود.

پیاز را شسته و نگینی خرد کنید و داخل یک تابه با مقداری روغن خوب تفت دهید تا سبک و طلایی شود و به آن کمی زردچوبه می زنیم تا پیاز خوش رنگ شود سپس سیر رنده شده را اضافه می کنیم و هم می زنیم کمی که سیر تفت خورد و عطرش خارج شد فیله های مرغ را که مکعبی خرد کردیم اضافه می کنیم تا تکه های مرغ تغییر رنگ دهند سپس فلفل سیاه و نمک و زعفران افزوده و کمی آب می ریزیم و درب تابه را بگذارید تا فیله های مرغ پخته شوند.

وقتی مرغ پخته شد لوبیا های پخته شده را به همراه شوید خشک یا تازه (اگر از شوید تازه استفاده می کنید آن را شسته و خرد کنید) اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مرغ کاملا کشیده شود در غیر این صورت پلو شوشتری شفته می شود.

برنج را از چند ساعت قبل با نمک خیس کنید و به روی حرارت بگذارید وقتی در حال جوشیدن است کمی زردچوبه داخل آب برنج ریخته تا برنج خوش رنگی داشته باشید سپس وقتی برنج نرم شد آن را آبکش کرده و کف قابلمه ته دیگ مورد نظر را بگذارید و یه لایه برنج ریخته و روی آن از مواد پلو که در مراحل قبل درست کردیم می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم این کار را ادامه داده تا برنج و مواد تمام شود و برنج را بمدت ۴۰ دقیقه دم بگذارید سپس در انتهای پخت کمی روغن یا کره و زعفران روی برنج ریخته و در ظرف سرو کشیده. نوش جان

نکات مربوط به مواد اولیه پلو شوشتری

در ادامه قصد داریم شما را با نکات مربوط به مواد اولیه پلو شوشتری خوشمزه آشنا کنیم.

۱- نکات مربوط به برنج

بعد از اینکه برنج را شستید، به آن آب گرم و نمک اضافه کنید. نمک را به اندازه ای اضافه کنید که کمی شور تر از حد معمول باشد. بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد. اگر وقت دارید، حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید.
برای آب کش کردن برنج قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. نمک را به آن اضافه کنید. وقتی آب به جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب درحال جوش بریزید.
حرارت برنج درحال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج جوش بیاید. وقتی آب دوباره به جوش آمد، چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه ها از هم باز شود. دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد. البته زمان جوشیدن برنج به نوع آن بستگی دارد. زمانی برنج برای آب کش کردن مناسب است که دانه های آن نرم شود؛ ولی هنوز مغز آن سفت باشد.
بعد از اینکه برنج را آب کش کردید، اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته شود. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه های برنج بیرون رود تا برنج شور نشود. اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود به برنج شوک وارد شود و بیش تر قد بکشد. دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید؛ بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

۲- نکات مربوط به شوید

بهتر است برای تهیه این غذا سبزی را با دست خرد کنید؛ چون وقتی سبزی با سبزی خردکن خرد می شود، آب سبزی از آن خارج می شود. در نتیجه وقتی سبزی را به برنج اضافه می کنید، رنگ سبزی به برنج پس داده می شود.

۳- نکات مربوط به پیاز

وقتی برای خریدن پیاز به بازار های میوه و تره بار می رویم، رنگ های مختلفی از پیاز ها را می بینیم. بدون توجه به اینکه هرکدام از این پیاز ها مصارف مشخصی دارند، آن ها را می خریم. درواقع دم دست ترین پیاز را انتخاب می کنیم. غافل از اینکه ممکن است پیاز انتخاب شده برای مصرفی که در نظر داریم، مناسب نباشد. اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است.

پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می شود آن را خام خورد و یا در سالاد ها و دیپ ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی گیرند.

۴- نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ زیرا هرقدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید، کم رنگ تر می شود و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران به این روش ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای خوری زعفران ۲ قاشق سوپ خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید.

افزودن یخ باعث می شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه دهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواس تان باشد، زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است، زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (228 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (61 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (59 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (23 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ شوخی جالب دکتر الهی قمشه‌ای با روایتی از ملانصرالدین/ همه چیز درست است فقط باید وجه درست را دید
ویدیو/ "حلقۀ قدرت ارجان" در دستان شاهزادۀ عیلامی/ کشف حلقه‌های مشابه "ارباب حلقه‌ها" در استان خوزستان
(ویدیو) تکنولوژی به میدان المپیک آمد/ کمک‌رسانی ربات به انسان برای حمل مشعل المپیک
ویدئو/ راز شگفت‌انگیز مارمولک‌ها فاش شد/ چطور با نیروی ون‌در‌والز بدون چسب به دیوار می‌چسبند!
رشوه 100 میلیاردی به شوهر زهره فکور صبور در حواشی داغ امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
ویدیو/ رهاسازی یک گربه از بالای "برج خلیفۀ" دبی/ آیا واکنش خاص گربه هنگام افتادن از ارتفاع او را نجات می‌دهد؟
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
15 کاربرد شگفت انگیز مسواک کهنه در خانه داری!
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌