طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی

  دوشنبه، 11 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی
زنجبیل گیاهی است سرشار از خواص فوق‌العاده. زادگاه آن آسیای جنوب شرقی است. ریشه‌ی زنجبیل تازه را می‌توانید در طول سال تهیه و استفاده کنید.مغز یا همان گوشت ریزوم زنجبیل زرد، سفید یا قرمز رنگ است. این گیاه عطر و طعم فوق‌ العاده‌ای دارد که به سلامتی‌ تان خدمت زیادی می‌کند. با ما همراه شوید.

همه ما زنجبیل را میشناسیم و تا حدی با خواص آن آشنایی داریم، پودر زنجبیل به طور معمول در ترکیب با سایر ادویه ها به عنوان طعم دهنده به غذاها اضافه میشود یا میتوانیم از تکه های خشک ان برای درست کردن انواع دمنوش ها مثل چای زنجبیل و لیمو استفاده کنیم.

نحوه ی خشک کردن زنجبیل در خانه

  • خشک کردن زنجبیل به سادگی و با روش های مختلفی مانند استفاده از نور خورشید، دستگاه خشک کن و یا فر صورت می گیرد که در صورت به کار بردن هر یک از این روش ها باید اصولی را رعایت کرد تا بتوان به محصولی با کیفیت دست یافت.
  • زنجبیل ریشه گیاهی خودروست که در مناطق گرم و مرطوب می روید و دارای عطر و طعم تندی است. این ماده دارای طبعی گرم است و در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هیچ چیز نمی تواند جایگزین عطر قوی و طعم فوق العاده زنجبیل تازه شود، ولی برای کسانی که به آن دسترسی ندارند بهترین راه خشک کردن زنجبیل است. در این مطلب به آموزش خشک کردن زنجبیل می پردازیم.

طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی با فر

در مرحله اول از طرز تهیه پودر زنجبیل بهتر است زنجبیل های تازه را کاملاً تمیز بشویید تا آلودگی پوست آن کاملاً شسته شود و از بین برود. سپس با پوست کن ویا چاقو پوست زنجبیل را جدا کنید.

در مرحله دوم از طرز تهیه پودر زنجبیل لازم است تا زنجبیل های پوست گرفته شده را به صورت ورقه های کاملاً نازک برش دهید. برش نازک زنجبیل باعث رود خشک شدن آن می شود.

در مرحله سوم از طرز تهیه پودر زنجبیل، فر را روشن کرده و روی درجه حرارت ۱۵۰ تنظیم کنید. سپس زنجبیل های ورقه شده را درسینی فر قرار دهید و درون فر بگذارید. حدود ۲ ساعت زنجبیل ها باید در فر بمانند تا کاملا خشک شوند. اما لازم است تا هر یک ربع یک بار ورقه های زنجبیل را در فر زیر و رو کنید تا کاملا یکدست خشک شوند. شما می توانید به جای فر از دستگاه خشک کن یا مایکروفر استفاده کنید. ورقه های زنجبیل را در مایکروفر خشک کنید یا در دستگاه خشک کن قرار دهید و همانند میوه خشک کنید. تا این جای کار طرز تهیه میوه خشک زنجبیل به صورت چیبس هم هست.

در مرحله آخر از طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی، پس از آنکه ورقه های زنجبیل را از فر بیرون آوردید، کمی صبر کنید تا خنک شود. اگر احساس کردید که به اندازه کافی خشک نشده اند، این پروسه را بار دیگر تکرار کنید. سپس ورقه های خشک شده زنجبیل را در آسیاب برقی ریخته و پودر کنید. پودر زنجبیل خانگی شما آماده است. شما می توانید پودر زنجبیل خانگی را که تهیه کرده اید در فریزر، یخچال و یا کابینت نگهداری کنید. اما دقت داشته باشید که برای نگهداری در بیرون از یخچال و فریزر یک ماه بیشتر فرصت ندارید. بنابراین بهتر است پودر زنجبیل تهیه شده را یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

مراحل تهیه پودر زنجبیل خانگی بدون فر

روش خشک کردن زنجبیل تازه روی بخاری و شوفاژ و زیر آفتاب هم مرسوم است. در مرحله اول از طرز تهیه پودر زنجبیل بدون فر، زنجبیل ها را پس از شستن و ورق ورق کردن در یک سینی قرار دهید. بهتر است سینی شما استیل باشد. چرا که سینی استیل در مقابل تابش مستقیم نور خورشید یا حرارت شوفاژ و بخاری آسیب نمی بیند.

در مرحله دوم از طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی، سینی را در فضایی که مطمئن هستید نور مستقیم خورشید به آنجا می تابد، یا روی شوفاژ و بخاری قرار دهید. پس از سه الی پنج روز زنجبیل های شما در آفتاب کاملا خشک شده اند. روی بخاری و شوفاژ هم چند ساعت زمان لازم است تا زنجبیل خشک شود.

در مرحله آخر از طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی، شما می توانید با استفاده از آسیاب، زنجبیل های خشک شده را به صورت پودر درآورید. پودر زنجبیل را در ظرف دردار ریخته و در جای خشک و خنک قرار دهید. پودر زنجبیل تهیه شده به روش خانگی کاملاً طعم متفاوتی دارد. در عین حال شما مطمئن هستید که مواد دیگری مثل نگهدارنده مواد غذایی به آن اضافه نشده است. شما می توانید از پودر زنجبیل تهیه شده در چای، دمنوش و حتی برخی غذاها استفاده کنید.

نحوه خرید زنجبیل تازه

به دنبال زنجبیل هایی باشید که پوست خارجی صاف و بدون چروک و بافتی محکم دارند، اگر پوست زنجبیل چروکیده شده یعنی در حال خراب شدن است.زنجبیل هایی را انتخاب کنید که بزرگ و سنگین باشند.حتما انتهای ریشه های زنجبیل را چک کنید که لکه نداشته باشند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (127 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (87 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (58 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه