طرز تهیه شیر بادام لذیذ و مفید

  دوشنبه، 31 خرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
طرز تهیه شیر بادام لذیذ و مفید
این بار می‌خواهیم طرز تهیه یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی را به شما آموزش دهیم. شیر بادام برای افرادی که نسبت به شیر حساسیت دارند یا به هر دلیلی نمی‌توانند از شیر گاو استفاده کنند، فوق‌العاده است. شیر بادام اینقدر مقوی و پرخاصیت است که پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر با خوردن شیر هیچ مشکی ندارید، آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. با ما همراه باشید.

شیر بادام از مخلوط کردن بادام با آب و گرفتن عصارهٔ این مخلوط تهیه می شود. این طرز تهیه شیر بادام پرکاربردترین و بهترین روش درست کردن آن است. البته بعضی افراد نیز این نوشیدنی محبوب را با اضافه کردن آب به کرهٔ بادام درست می کنند. نوشیدنی شیر بادام دارای طعم دلپذیری است و بافت کرمی رنگی مانند شیر گاو دارد. به همین دلیل کسانی که گیاه خوار هستند یا به بعضی از مواد موجود در شیرهای لبنی آلرژی دارند، از این نوشیدنی استقبال زیادی می کنند.

شیر بادام های کارخانه ای با طعم های مختلف، در بسیاری از سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای سطح شهر به فروش می رسند. البته درست کردن این نوشیدنی مغذی در خانه نیز امکان پذیر است. اگر تصمیم دارید شیر بادام آماده خریداری کنید، انتخاب مدل هایی که دارای شکر نباشند بهتر و برای سلامتی مفیدتر است. برخی از برندهای شیر بادام موجود در بازار با ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین های مختلف غنی شده اند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به خوردن لبنیات حساسیت دارید، بهتر است شیر بادام های غنی شده با کلسیم را برای نوشیدن انتخاب کنید.

مواد لازم برای تهیه شیر بادام

  • بادام درختی ۱ لیوان
  • آب ۳ تا ۴ لیوان
  • عسل ۱ ق غذا خوری
  • وانیل ۱/۴ ق چای خوری
  • نمک یک پنس

طرز تهیه شیر بادام

بادام ها را شکسته و بگذارید داخل آب سرد ۶ تا ۱۲ ساعت خیس بخورد بعد به راحتی با یک فشار ساده خارج کنید. می توانید برای تهیه شیر بادام، بادام ها را با پوست نیز استفاده کنید ولی در کیفیت نهایی تاثیر دارد.

بادام های پوست کنده را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید. آب و عسل و نمک را اضافه کنید و برای چند دقیقه اجازه دهید تا با هم مخلوط شوند و یکدست شوند. وقتی شیر بادام به رنگ سفید مانند شیر کمی پر رنگ تر درآمد کافی می باشد.

داخل یک لگن یک صافی قرار دهید و داخل صافی یک کیسه نخی تمیز قرار دهید سپس مخلوط شیر بادام را داخل کیسه ریخته و فشار دهید مایع داخل لگن شیر بادام خوشمزه ما می باشد که آن را می توانید در ظرف بریزید و بمدت ۳ الی ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. نوش جان

شیر بادام

خواص شیر بادام برای سلامتی

زیاد و کم بودن خواص موجود در شیر بادام بستگی به غلظت این نوشیدنی دارد. اگر در طرز تهیهٔ شیر بادام مقدار مغز بادام آن بیشتر باشد، واضح است که خواص بیشتری را در خود جای داده است. مثلا برای تهیه یک فنجان شیر بادام خانگی ۷۲ عدد بادام (۸۶ گرم) لازم است، اما شیر بادام های آماده و کارخانه ای بسیار رقیق ترند و مقدار کم تری مغز بادام در آن ها وجود دارد. این موضوع باعث تفاوت در میزان خواص شیر بادام های مختلف می شود.شیر مغزها و بخصوص شیر بادام خواص فراوانی برای سلامت انسان دارند. در ادامه قصد داریم شما را با ۷ فایدهٔ اساسی شیر بادام برای سلامتی، بیشتر آشنا کنیم.

۱. شیر بادام بسیار مغذی است

هر چند میزان مواد مغذی موجود در شیر بادام به شیر گاو نمی رسد، اما میزان غنی بودن آن به شیر گاو بسیار نزدیک است. البته خواص شیر بادام های غنی شده با ویتامین D، کلسیم و پروتئین بسیار به شیر گاو نزدیک است. در هر حال، شیر بادام از چندین ویتامین، بخصوص ویتامین E و مقدار زیادی مواد معدنی سرشار است.

برخی مواد معدنی موجود در شیر بادام که جذب بدن نمی شوند، در شیر گاو وجود ندارد. از این مواد می توان به فیتیک اسید اشاره کرد. این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد، اما باعث کاهش جذب آهن، روی و منیزیم در بدن انسان می شود. به همین دلیل، استفاده از شیر بادام به جای شیر لبنی برای نوزادان توصیه نمی شود.

۲. شیر بادام کالری کمی دارد

مغز بادام به تنهایی دارای ۵۰ درصد چربی و میزان کالری بالایی است، اما شیر بادام کالری کمی دارد. به این ترتیب شما می توانید روزانه مقدار زیادی از این نوشیدنی دلچسب را بدون آنکه نگران افزایش وزن خود باشید، مصرف کنید. مواد مغذی موجود در شیر بادام نسبت به میزان کالری آن بسیار بیشتر است. اگر شیر بادام کارخانه ای می خرید، بهتر است بدانید چربی آن ها به اندازهٔ شیر گاو کم چرب و حدود ۱ درصد است، زیرا تولیدکنندگان شیر بادام آن را با آب رقیق می کنند.

هر فنجان شیر بادام حاوی ۳۹ کالری انرژی است. این میزان با نیمی از کالری موجود در یک فنجان شیر گاو بدون چربی برابری می کند. دقت کنید، همهٔ شیر بادام ها از نظر میزان کالری یکسان نیستند. برخی برندها ممکن است حاوی کالری بیشتری باشند و این بستگی به میزان بادام خالص و شکر استفاده شده در آن ها دارد.

۳. شیر بادام شیرین نشده، قند خون را افزایش نمی دهد

شیر بادام بدون شکر، یک نوشیدنی با مقدار کربوهیدرات پایین است. هر فنجان از این نوشیدنی تنها دارای ۰٫۶ درصد (۱/۵ گرم) کربوهیدرات است. شیر بادام در مقایسه با شیر گاو که حاوی ۵ درصد (۱۲ گرم) کربوهیدرات در هر فنجان است، کربوهیدرات بسیار کم تری دارد. چربی و پروتئین شیر بادام نسبت به کربوهیدرات آن بیشتر است، به همین دلیل باعث افزایش قند خون نمی شود و برای قرار گرفتن در رژیم افرادی مناسب است که دارای رژیم غذایی با کربوهیدرات کم یا دیابتی هستند.

با همهٔ این ها اگر قصد خرید شیر بادام حاضری را دارید و میزان کمِ کربوهیدرات آن برای شما مهم است، قبل از خرید به برچسب فهرست غذایی موجود روی بسته بندی شیر بادام دقت کنید. البته می توانید با استفاده از دستور طرز تهیهٔ شیر بادام خانگی، آن را در خانه نیز تهیه کنید.

۴. شیر بادام، کاملا گیاهی و ضد آلرژی است

شیر بادام یک محصول کاملا گیاهی و مناسب برای افراد گیاه خوار یا کسانی است که به محصولات لبنی حساسیت دارند. همچنین افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند از شیر گاو استفاده کنند، با خیال آسوده می توانند از نوشیدن شیر بادام لذت ببرند.

لاکتوز ماده ای است که اگر بدن شما قادر به هضم آن نباشد، هنگام عبور از رودهٔ بزرگ، باکتری های ساکن آن ها را تخمیر می کنند و باعث ایجاد گاز بیش از حد، التهاب روده، اسهال و ناراحتی های مرتبط به رودهٔ بزرگ می شود. یکی از ویژگی های خوب شیر بادام، نداشتن لاکتوز است. پس اگر به لاکتوز حساسیت دارید، به راحتی می توانید با استفاده از طرز تهیه شیر بادام خانگی که در این مقاله گفتیم، آن را تهیه و جایگزین شیر لبنی کنید.

۵. شیر بادام غنی شده باعث تقویت استخوان ها می شود

محصولات لبنی منبع غنی از کلسیم هستند و در مقابل کلسیم موجود در بادام بسیار کم است. تولیدکنندگان شیر بادام های حاضری، برای نزدیک تر کردن خواص این نوشیدنی به شیر گاو، معمولا آن را با کلسیم غنی می کنند. یک فنجان شیر بادام کارخانه ای غنی شده می تواند حاوی ۴۵ تا ۵۰ درصد کلسیم مورد نیاز روزانه (RDI) باشد. در مقابل مقدار کلسیم موجود در یک فنجان شیر گاو می تواند بین ۲۸ تا ۳۱ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه باشد.

کلسیم برای استخوان سازی و نیز تقویت آن ها بسیار مفید و ضروری است و مصرف مرتب آن باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود. افرادی که دچار بیماری هایی مانند پوکی استخوان هستند، باید به طور مرتب از مواد غذایی کلسیم دار و دارای ویتامین E استفاده کنند. شیر بادام که حاوی میزان زیادی ویتامین E است، در صورتی که با کلسیم غنی شده باشد، نوشیدنی مناسبی برای قرارگیری در رژیم غذایی این دسته از افراد است.

۶. شیر بادام خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

مطالعات علمی نشان می دهد، مصرف منظم مغزهای آجیل در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی نقش مؤثری دارند، زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین E و چربی های سالم هستند. با توجه به این مطالعات، در بین مغزهای چرب آجیل، خواص روغن بادام برای سلامتی بسیار فراوان است و شیر بادام نیز حاوی ۱ درصد روغن با چربی اشباع شده و ۹۰ درصد روغن با چربی غیراشباع است. اسید چرب اصلی در روغن بادام، اسید اولئیک است که با تغییرات مفید در چربی خون ارتباط دارد.

در یک تحقیق صورت گرفته روی بزرگسالان، مشخص شد که خوردن روزانه ۶۶ گرم بادام یا روغن بادام به مدت ۶ هفته سبب کاهش ۶ درصدی کلسترول بد (LDL)، کاهش ۱۴ درصدی تری گلیسیرید و در نهایت افزایش ۶ درصدی کلسترول خوب (HDL) خون می شود. همهٔ این اثرات بر روی چربی خون، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. هر چند حدود ۵۰ درصد از کالری موجود در شیر بادام، حاصل چربی موجود در آن است، اما این نوشیدنی بسیار کم چرب تأثیر قابل توجهی بر چربی خون ندارد.

شیر بادام منبع غنی ویتامین E است و براساس یافته های دانشمندان، ویتامین E برای سلامتی بسیار مفید است و از چربی های مفید بدن در برابر اکسید شدن محافظت می کند. ویتامین E همچنین با پایین آوردن سطح کلسترول مضر اکسید شده در بدن، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

۷. شیر بادام غنی شده دارای مقادیر زیادی ویتامین D است

کمبود ویتامین D باعث شکننده شدن استخوان ها، ضعیف شدن عضلات و احساس خستگی مداوم می شود. غذاهای کمی وجود دارند که منبع مناسبی از ویتامین D باشند. به همین دلیل، یکی از مهم ترین استراتژی های بهداشت عمومی، غنی کردن مواد غذایی مشخص بخصوص محصولات شیری، با ویتامین D است.

درست مانند شیر معمولی، شیر بادام های موجود در بازار نیز معمولا با ویتامین D غنی شده اند. جالب است بدانید، یک فنجان شیر بادام غنی شده حاوی ۱۰۱ واحد (۲/۴ میکروگرم) ویتامین D است. این میزان از ویتامین D برابر با ۲۵ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه است و مقدار آن با مقدار موجود در یک فنجان شیر غنی شده گاو برابری می کند. بنابراین شیر بادام منبع مفیدی است، که مصرف منظم آن می تواند کمبود ویتامین D را در بدن جبران کند.

نکات کاربردی پایانی تهیه شیر بادام

  • برای زمانی که فرصت کم است و لازم به تهیه سریع شیر بادام دارید، بهتر است بادام ها را درون آب ریخته و به مدت 2 دقیقه بجوشانید تا پوست آنها به راحتی گرفته شود.
  • برای اینکه از هدر رفتن بادام باقی مانده در صافی جلوگیری شود، می توانید آنرا خشک کرده و به صورت آرد بادام در تهیه کیک یا شیرینی استفاده کنید.
  • غلظت شیر بادام بستگی به میزان بادام نسبت به آب دارد و خود شما می توانید مقدار آنرا کم و زیاد کنید.
  • شیر بادام خانگی را به راحتی تهیه کرده و مصرف کنید تا از وارد کردن افزودنی های شیر بادام کارخانه ای به بدن جلوگیری شود.

نکات کلیدی در تهیه شیر بادام

  1. می توانید برای تهیه شیر بادام از پودرهای نیمه آماده پودر شده بادام استفاده کنید و فقط با آب میکس کنید.
  2. اگر برای کودکان شیر بادام تهیه می کنید می توانید با افزودن چند عدد خرمای پوست گرفته نوشیدنی قوی به کودکان خود بدهید.
  3. شیر بادام تهیه شده به دلیل نداشتن مواد افزودنی باید سریع مصرف شود وگرنه فاسد می شود.
  4. تفاله های جمع شده داخل کیسه نخی را می توانید بگذارید کنار خشک شود و در تهیه شیرینی ها یا به همان صورت مرطوب میل کنید.
  5. اگر به این ترکیب موز نیز اضافه شود بهترین نوشیدنی برای پوست و زیبایی می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه