طرز تهیه سیر داغ مجلسی

  دوشنبه، 07 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
طرز تهیه سیر داغ مجلسی
سیر داغ خانگی ترد را به روش شمالی تهیه کنید . اگر به نکات پخت و تفت دادن سیر توجه کنید سیر شما دون دون و ترد و خشک می شود . با خیال راحت میتوانید برای مدت زمان طولانی آن ها را نگهدارید.

سیر، در تهیه اکثر خورش ها و غذاهای ایرانی و فرنگی جایگاه خاصی دارد. در واقع می توان گفت سیر حکم ادویه را دارد و می تواند در طعم و مزه غذا تاثیر به سزایی داشته باشد. سیر، سیر داغ و پودر سیر، هم در تهیه غذاهای سنتی مانند آش رشته و میرزا قاسمی و هم در تهیه اکثر فست فودها مانند سوسیس و کالباس نقش مهمی دارد.

مواد لازم برای تهیه سیر داغ مجلسی

  • سیر ۱ کیلوگرم
  • روغن جامد ۲ ق غذا خوری
  • نمک ۱ ق غذا خوری

طرز تهیه سیر داغ مجلسی

ابتدا برای اینکه بتوانید سیرها را راحتر پوست بگیرید همه آنها را داخل یک لگن آب بریزید سپس آبکش کنید و بعد قسمت ته سفت آن را با چاقو جدا کنید و شروع کنید به پوست کندن سیرها و اگر سیرهای شما کهنه است قسمت سبز و جوانه آن را حتما بگیرید و بگذارید داخل آبکش تا اگر آب اضافی دارد خارج شود.

در ادامه باید سیرها را چرخ کنید و یا رنده کنید بهتر است برای این کار از چرخ گوشت یا رنده مخصوص پوره کن غذاساز استفاده کنید و سیرها را چرخ کنید و داخل یک دستمال نخی بریزید و کاملا آب آن را بگیرید این کار را حتما انجام دهید زیرا آب اضافی باعث می شود سیر شما مجلسی و چیپسی نشود و بهتر است شبانه روز بگذارید تا کاملا خشک شود.

ماهیتابه با دیواره بلند یا قابلمه را روی حرارت قرار دهید. تا روغن داغ شود و وقتی از داغ شدن روغن مطمئن شدید نصف قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه کنید تا سیر داغ شما رنگ طلایی پیدا کند سپس نیمی از سیرها و نمک را در روغن ریخته، حرارت را کمی زیاد کنید و هر چند ثانیه یکبار هم بزنید، سیرها از اطراف به سمت مرکز در حال سرخ شدن هستند پس مرتب هم بزنید و آنها را جابجا کنید تا به صورت یکنواخت سرخ شوند. حرارت رو ملایم کنید این مرحله مهم ترین تهیه سیر داغ است.

وقتی رنگ سیرها طلایی شدند ماهیتابه را از روی حرارت برداشته و سیرها را سریع روی دستمال آشپزخانه یا دستمال نخی تمیز پهن کنید تا خنک شوند و روغن آنها کاملا گرفته شود سپس داخل شیشه های تمیز ریخته و در یخچال و یا کابینت نگهداری کنید.

سیر داغ مجلسی

طرز تهیه سیر داغ در مایکروویو

یک روش ساده برای سرخ کردن سیر درست کردن سیر داغ در مایکروویو است. برای این کار باید سیرها را در اندازه مناسب خرد کنید و سپس آن ها را همراه با روغن داخل یک کاسه بزرگ بریزید. توجه داشته باشید که برای این کار مقدار روغن شما باید کاملاً سطح روی سیرها را پوشش دهد. به یاد داشته باشید که برای این کار از کاسه ای استفاده کنید که قرار دادن آن در مایکروویو مانعی نداشته باشد. برای درست کردن سیر داغ در مایکروویو و جلوگیری از پخش شدن روغن در داخل مایکروویو می توانید یک درب یا یک بشقاب نیز روی کاسه قرار دهید.

در مرحله دوم از درست کردن سیر داغ در مایکروویو باید دستگاه را برای مدت ۵ دقیقه با قدرت بالا را روشن کنید. بعد از این مدت مایکروویو را خاموش کنید و با کمک یک کفگیر سیرها را به خوبی هم بزنید. سیرهای چسبیده شده و اطراف کاسه را از آن جدا کنید. دستگاه را برای دو دقیقه دیگر روشن کنید. بعد از این زمان سیرها را هم بزنید. سپس در صورت لزوم باز هم دو دقیقه دیگر دستگاه را روشن نمایید. در این مرحله سیرها به سرعت شروع به طلایی شدن می کنند. پس مراقب باشید که بیش از اندازه آن ها را سرخ نکنید.

در مراحل آخر طرز تهیه سیر داغ خشک در مایکروویو بهتر است هر ۳۰ ثانیه آن را با کفگیر هم بزنید و تا سرخ شدن کامل سیره این کار را ادامه دهید. در نهایت سیرها را داخل یک آبکش بریزید تا روغن اضافی آن خارج شود. می توانید یک دستمال روغن گیر نیز روی سیرها بگذارید تا روغن اضافی آن را جذب کند.

طرز تهیه سیر داغ چیپسی

در مرحله از طرز تهیه سیر داغ چیپسی باید سیرها را با آب فراوان بشویید و پوست بگیرید. سپس با کمک یک چاقوی تیز سیرها را به صورت ورقه ای برش دهید داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید کاملاً داغ شود. سپس برای طرز تهیه سیر داغ خشک سیرهایی را که به صورت چیپسی برش داده اید، داخل روغن داغ بریزید و صبر کنید تا کاملاً سرخ شوند. توجه داشته باشید که در این طرز تهیه سیر داغ چیپسی باید به اندازه ای از روغن استفاده کنید که کاملاً سطح سیرها را بپوشانند. در نهایت سیرها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن ها خارج شود.

مواد لازم سیر داغ گیلانی یا شمالی بدون روغن

  • سیر: نیم کیلو
  • نمک: یک قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه سیر داغ گیلانی یا شمالی بدون روغن

درست کردن سیر داغ شمالی یا گیلانی بدون روغن بسیار راحت و ساده است و در عین حال شما می توانید از سیری که به این روش سرخ شده، تا چند سال نیز در یخچال نگهداری کنید. در ابتدا باید همانند روش های قبل سیرها را به خوبی بشویید و پوست آن ها را جدا نمایید. سپس یک دستمال بزرگ پهن کنید و برای یک شبانه روز سیرها را روی دستمال پهن کنید تا کاملاً خشک شوند. برای خرد کردن سیرها می توانید آن ها را رنده کنید و یا از چرخ گوشت یا غذاساز استفاده نمایید تا کاملاً ریز شوند.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه سیر داغ

  1. برای درست کردن سیر داغ اگر شعله گاز زیاد باشد و روغن کاملاً داغ باشد، سیرها به سرعت تغییر رنگ می دهند و تیره می شوند. از همین رو بهتر است شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید. مراقب باشید که به محض طلایی شدن، سیرها را از داخل روغن خارج کنید.
  2. در روش گیلانی بعد از طرز تهیه سیر داغ، می توانید از روغنی که برای سرخ کردن سیر استفاده کرده اید، برای سرخ کردن سیب زمینی و یا درست کردن نان سیر استفاده کنید.
  3. برای درست کردن سیر داغ مجلسی سعی کنید از سیرهای تازه و مرغوب استفاده کنید.
  4. برای اینکه پوست سیرها راحت تر جدا شوند، می توانید آن ها را برای چند دقیقه در آب جوش و یا چند ساعت در آب معمولی قرار دهید.
  5. در صورتی که برای طرز تهیه سیر داغ گیلانی از سیرهای جوانه زده استفاده می کنید، حتماً قبل از خرد کردن سیرها جوانه های آن را جدا کنید.
  6. برای طرز تهیه سیر داغ چیپسی بهتر است ابتدا روغن را داغ کنید و بعد سیرها را به آن اضافه کنید. چسبیدن سیرها در مرحله اول به ماهیتابه، کاملاً طبیعی است و بعد از اینکه سیرها کمی سبک شدند، برطرف خواهد شد.
  7. نگهداری سیر داغ در فریزر و برای مدت زمان طولانی تر موجب کاهش ارزش غذایی و خواص سیر می شود. بنابراین اگر دوست دارید از خواص سیر بهره مند شوید، بهتر است آن را به صورت تازه سرخ کرده و مصرف کنید.
  8. اندازه مواد اولیه که در دستور سیر داغ آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقدار مواد اولیه را تغییر دهید.
  9. برای برش زدن سیرها علاوه بر چرخ گوشت یا غذاساز، اگر دوست داشتید سیرها درشت تر باشند از رنده ریز یا درشت هم می توانید استفاده کنید. هم چنین می توانید سیرها را به صورت نگینی و یا خلالی خرد کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان