طرز تهیه سس فرانسوی لذیذ

  جمعه، 17 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه سس فرانسوی لذیذ
سس، مایع غلیظی است که برای طعم و مزه دادن به انواع غذاها یا جذاب‌تر به نظر آمدن آنها به کار می‌رود. اصل واژه سس فرانسوی است که خود ریشه لاتینی دارد. برای مزه‌دارتر کردن غذاچاشنی‌های گوناگونی بکار می‌رود که سس‌ها جزئی از آنها است.

سس فرانسوی همان طور که از اسمش معلوم است مربوط به کشور فرانسه است.سس ها انواع گوناگون دارند و برخی سس ها به دلیل طعم خاصی که دارند بیشتر معروف شده اند و طرفدران زیادی دارند سس فرانسوی از آن جمله سس هایی ست که معمولا سر هر سفره ای دیده می شود.این سس به دلیل طعم ملایم و خوشایندی که دارد معمولا در بیشتر سالادها و حتی غذاها کاربرد دارد.طرز تهیه این سس نیز بسیار راحت است و با کمترین مواد در خانه می توانید آن را تهیه کنید. سس ها به دلیل طعم خوبی که دارند زیاد استفاده می شوند اما توصیه می شود تا آنجا که امکان دارد کمتر از سس استفاده شود زیرا مصرف بیش از حد آن برای سلامتی ضرر دارد، پس چه بهتر که سعی کنیم این سس ها را خودمان در خانه تهیه کنیم تا از سلامت آن مطمئن باشیم تا اگر اعضای خانواده هم خواستند استفاده کنند نگران نباشیم. در هر ۱۰۰ گرم از سُس فرانسوی حدود ۴۵۰ کیلوکالری انرژی دارد. به علاوه، سدیم یا همان نمک این سس نسبت به سایر سُس ها کمی بیشتر است و به همین دلیل مصرف آن به کسانی که مشکلات کلیوی به خصوص سنگ کلیه دارند و همچنین به فشارخونی ها توصیه نمی شود. یکی از موادی که در این سس استفاده می شود روغن زیتون است. روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیر اشباع مونو (MUFA) و آنتی اکسیدان است که باعث طول عمر و کاهش بیماری های مرتبط با مصرف روغن های اشباع می شود.روغن زیتون مانع آسیب رساندن رادیکال های آزاد حاصل از چربی ها و روغن ها به سیستم قلبی- عروقی می شود.کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می دهد، بدون اینکه که نوع خوب آن یعنی HDL کاهش پیدا کند. از انواع دیگر سس ها می توان به سس تند ، سس گوشت ، سس بشامل و سس مایونز اشاره کرد.

مواد لازم برای تهیه سس فرانسوی رژیمی

  • سرکه قرمز یا سفید ۱/۲ فنجان
  • ماست ۱ فنجان
  • آب ۱/۴ پیمانه
  • شکر ۱ ق سوپ خوری
  • روغن زیتون ۱ ق غذا خوری
  • جعفری به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه و پودر سیر به مقدار لازم

طرز تهیه سس فرانسوی رژیمی

مرحله اول : مخلوط کردن مواد

ابتدا سرکه قرمز یا سفید را بنا به ذائقه خود استفاده کنید اگر می خواهید سس با طعم ملایم داشته باشد سرکه قرمز استفاده کنید ولی اگر سس با طعم تندتری می خواهید سرکه سفید استفاده کنید. سرکه و شکر و ماست را داخل کاسه ریخته و آب را با همزن دستی یا برقی بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله دوم : تهیه سس فرانسوی

روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه و پودر سیر را به مخلوط فوق اضافه کنید و خوب هم بزنید. تا یک سس یکدستی بدست بیاد سپس جعفری را اضافه کنید و سس را بمدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود سس فرانسوی رژیمی ما حاضر است می توانید داخل سالادها و ساندویچ های خود استفاده کنید. نوش جان

نکات مهم

  • مهم همگن بودن سس است که بریده نشود و روغن از سس جدا نباشد . این کار با استفاده از مخلوط کند و آرام آرام ریختن روغن زیتون حل می شود(درست شبیه حالتی که مایونز تهیه می کنید) .
  • سس فرانسوی بهعنوان چاشنی برای انواع سالاد، استیک، مرغ و انواع غذاهای گوشتی استفاده می گردد.
  • هر 1 قاشق سوپ خوري سس فرانسوی هفتاد و پنج گرم كالري انرژي دارد.
  • در صورت تمایل به سس سویا، 1 یا چند قاشق غذاخوری سس سویا به همراه یک قاسق آب پرتقال اضافه مخلوط کنید ولی بدانید که سس سویا هر چند مزه خوبی به سس فرانسوی می دهد ولی رنگ سس را تیره می کند.
  • اگر سس سویا اضافه می کنید از نمک صرفنظر کنید زیرا پودر مرغ و سویا خود نمک دارند.
  • به جای خردل می توانید از عصاره قره قوروت یا عصاره تمرهندی استفاده کنید ولی رنگ طلایی زیبای خردل را نخواهد داشت .

در سس فرانسوی از پودر آرومات استفاده می شود که وارداتی است و شاید در دسترس نباشد. سس خردل مانع از بریدن سس و باعث ترکیب آب و سرکه با روغن زیتون می شود .در حالت عادی روغن با مایعات ترکیب نمی شود و آب زیر و روغن روی ترکیب می ایستد. سس خردل رل کاتالیزور این سس را ایفا می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (174 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (37 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!