طرز تهیه خورش آلبالو

  جمعه، 20 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه خورش آلبالو
خورش آلبالو، یکی از خورش های فصلی است و معمولا در فصل تابستان که زمان برداشت این میوه پرخاصیت است، طبخ می گردد. البته آلبالو را می توان به روش های مختلفی نگهداری کرد و در سایر فصول نیز از آن بهره برد.

خورشت آلبالو را برخی در فصل تابستان درست می کنند و زمانی که آلبالو در باراز فراوان تر می شود به فکر پختن آن می افتند آلبالو یکی از میوه هایی می باشد که دارای طرفدارن زیادی می باشد و افراد زیادی به خوردن آن علاقه دارند بعضی ها از این میوه خوشمزه چیزهای متفاوتی درست می کنند به عنوان مثال از آن شربت و یا مربا تهیه می کنند برخی هم علاوه بر کارهای گفته شده با آن خورش هم تهیه می کنند که حتی بعضی ها آن را برای تعدادی از مهمانی هایی که برگزار می کنند می پزنند و آماده می کنند اما ممکن است برخی هم آن را تا به امروز امتحان نکرده باشند و تمایل داشته باشند تا آن را امتحان کنند دستور پخت برای ۴ نفر مناسب است برای اطلاع از آموزش آشپزی و طرز تهیه خورش آلبالو به این شکل ما را همراهی کنید.

مواد لازم برای خورش آلبالو

  • 200 گرم:آلبالو بدون هسته
  • 2 ق س:شکر
  • 250 گرم:گوشت چرخ کرده
  • مقداری:کره
  • 1 عدد:پیاز
  • 3 ق م:سبزی تازه معطر
  • (جعفری، نعناع و ریحان)
  • به میزان لازم: نمک، فلفل و زردچوبه
  • 60 گرم:لواشک آلبالو
  • مقداری:خلال پسته برای تزئین

طرز تهیه خورش آلبالو

آلبالوها را داخل قابلمه ای بریزید و شکر را روی آن بپاشید.سپس روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. بعد از یکی دو جوش ، که آلبالوها کمی شیرین شدند ، قابلمه را از روی حرارت بردارید.پیاز را رنده کنید و آبش را بگیرید و با گوشت چرخ کرده و کمی نمک ، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و خوب ورز دهید.بعد به مایه گوشت سبزهای معطر خرد شده را اضافه کنید و همچنان ورز دهید.سپس از مواد به اندازه یک فندق بردارید و در کف دست قلقلی کنید.بعد کوفته قلقلی ها را در روغن سرخ کنید.لواشک را هم با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید تا حل شود. بعد آن را چند بار از صافی رد کنید تا همه تکه های لواشک حل شود و به صورت سس در بیاید.سپس سس را به کوفته های در حال سرخ شدن اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا گوشت به آرامی بپزد.

آلبالو ها را هم از صافی رد کنید و آب آن را به خورش اضافه کنید و خود آلبالو ها را با مقداری کره تفت دهید و بعد به بقیه مواد اضافه کنید.بعد از 10 دقیقه جوشیدن خورشت ، آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و با خلال پسته تزیین کنید.

روش دیگر : خورش آلبالو با مرغ

۱- مرغ ها را داخل قابلمه ریخته و همراه پیاز و 3 الی 4 لیوان آب روی حرارت ملایم بپزید.

۲- بعد از پخته شدن مرغ، پیاز را بیرون بیاورید و دور بیندازید. آب مرغ را صاف کنید و کنار بگذارید.

۳- مرغ را به صورت کبریتی بلند خرد کنید. مقداری روغن را داخل تابه ریخته و بعد از داغ شدن، تکه های مرغ را به آن اضافه کنید و به مدت 6 الی10 دقیقه داخل روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. مقداری نمک و فلفل و زردچوبه به مرغ اضافه کنید تا مزه دار شود.

۴- بعد از سرخ شدن مرغ نیمی از آب مرغ را روی آن بریزید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم و درب بسته کمی غلیظ شود.

۵- هسته ی آلبالوها را جدا کرده و آن ها را داخل قابلمه لعابی بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس باقی مانده ی آب مرغ را به آن ها اضافه کنید. ترشی یا شیرینی آلبالو را با شکر و آب لیمو اندازه کنید. درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید تا آلبالوها داخل آب مرغ به مدت 30 دقیقه بپزند تا آب آن کشیده شود.

۶- بعد از کم شدن آب آلبالو، آلبالو را به مرغ اضافه کنید و خورش را به آرامی هم بزنید.

۷- درب قابلمه خورش را بگذارید و 30 الی40 دقیقه زمان دهید تا خورش کم کم جا بیفتد.

۸- هنگام سرو در صورت نیاز مجددا مقداری آبلیمو یا آب نارج به خورش اضافه کنید و خورش را در ظرف مناسب سرو کنید.

نکات تکمیلی در مورد خورش آلبالو

  • خورش آلبالو جزو انواع خورش میباشد
  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت میباشد .
  • خورش آلبالو را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .
  • همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - میل کرد .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

سایر نکات خورش آلبالو

این خورش با این مقدار مواد، طعم نسبتا ترشی دارد . در صورت تمایل به ترش تر یا شیرین تر شدن خورش مقدار شکر یا چاشنی ترش را به دلخواه تغییر دهید .از آلبالوی سفت و تازه برای این خورش استفاده کنید تا ظاهر خورش زیبا تر باشد .هنگام در آوردن هسته آلبالو ها توجه کنید که آلبالو ها له نشوند .بهتر است این خورش با گوشت مرغ تهیه شود ولی میتوانید به جای مرغ از گوشت خورشی خرد شده به صورت برونواز ( مکعبی ) نیز استفاده کنید . در این صورت قدری رنگ خورش تیره خواهد شد .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (195 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (102 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (24 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (15 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (14 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (10 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (9 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قتل و اغتشاش مقابل آرامگاه فردوسی / 3 برادر جنایتکار دستگیر شدند + عکس
تصویر شگفت انگیز از صورت جدا شده از یک انسان برای پیوند زدن به انسانی دیگر / هشدار: تصویر بسیار هولناک است!
همکلاس صدام و تنها فرمانده ارتش ایران که از دست ملکه انگلستان انگستر دریافت کرد!
بازآفرینی لوگو باشگاه تراکتور/ بازگشت اصالت و جلوه تمدّن
دندورمه: بستنی ترک که با چاقو و چنگال خورده می‌شود!
نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید
زندگینامه شخصی و سیاسی معاون اول رئیس جمهور!/شغل همسر محمدرضا عارف چیست؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
تصاویر دیدنی و قدیمی از مراسم تنفیذ رهبر معظم انقلاب ،خاتمی و احمدی نژاد و.../ از خیانت بنی صدر تا شهادت 2 رئیس‌جمهور
گزارش تصویری از مراسم تنفید ریاست جمهوری مسعود پزشکیان/ از جای خالی شهید جمهور، ابراهیم رئیسی، تا متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری از جانب رهبر معظم انقلاب و صحبتهای دکتر پزشکیان
(ویدیو) حضور مصطفی زمانی و ابوالفضل پورعرب در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی /تشکر و قدردانی قباد شهرزاد از فرهاد
بیوگرافی زندگی شخصی امیر حسین زارع، پادشاه کشتی سنگین وزن جهان و همسرش/ آلبوم تصاویر شخصی + پدر ومادرش
(ویدئو) اجرای زنده و بی نظیر بابک جهانبخش در منزلش / دکوراسیون زیبا و مدرن منزل آقای خواننده
(ویدئو) وقتی نعیمه نظام‌ دوست و بهمن هاشمی مجری برنامه رو سرکار میذارن / عالین این دو بشر
(ویدئو) ستاره سادات قطبی دست به دامان نعیمه نظام دوست شد/ نعیمه نظام دوست مهربون هم کم نذاشت واسش/ آفرین به این دوستی و رفاقت👌
واکنش بازار طلا، سکه و ارز به تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند