طرز تهیه قیمه نخود یزدی

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه قیمه نخود یزدی
خورش قیمه، یکی از پرطرفدارترین غذاهای اصیل ایرانی است که در سراسر کشور به روش‌های مختلف درست می‌شود. این خورش لذیذ با حبوبات (لپه، نخود و غیره)، گوشت (قرمز، مرغ)، لیمو امانی، پیاز و ادویه‌جات درست می‌شود و معمولا آن را با برنج سرو می‌کنند. خورش قیمه پای ثابت سفره‌های نذری به‌خصوص در ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورا است.

یزدی ها در خورش قیمه به جای لپه و سیب زمینی، نخود می ریزند، البته باید گفت که این سبک خورش قیمه هم لطف خودش را دارد.

طرز تهیه قیمه نخود

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

برای درست کردن قیمه نخود یزدی، ابتدا لازم است که نخودها را از قبل خیس کنید. برای این کار، از 24 ساعت قبل، نخودها را در یک کاسه متوسط بریزید و روی آن ها را با آب بپوشانید و بگذارید تا خوب خیس بخورند. بهتر است در طول این مدت زمان چند بار آب نخود ها را عوض کنید. در صورت تمایل می توانید، پس از گذشت این مدت زمان، نخود ها را داخل آبکش بریزید. سپس پوست آن ها را جدا کنید و بعد آن ها را نصف کنید. به این کار اصطلاحاً دو لپه کردن گفته می شود.

در این مرحله، گوشت را نیز بشویید و پس از خشک شدن به قطعات مکعبی برش بزنید.پیازها را نیز به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید.در هر کدام از لیمو عمانی ها به کمک یک چاقو یا چنگال چند سوراخ ایجاد کنید. سپس آن ها را برای 2 ساعت در یک کاسه به همراه مقدار مناسبی آب بگذارید تا خیس بخورند.

مرحله دوم: درست کردن پیاز داغ قیمه نخود

یک قابلمه متوسط را روی شعله گاز بگذارید و کمی زمان دهید تا قابلمه گرم شود. مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و پس از داغ شدن روغن پیاز هایی که خرد کردید را داخل روغن بریزید و به آرامی پیازها را سرخ کنید تا سبک و شفاف شوند.

مرحله سوم: اضافه کردن گوشت و ادویه

پس از اینکه پیاز را خوب تفت دادید، در این مرحله ابتدا گوشت های خرد کرده را به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که آب گوشت کشیده شود و تغییر رنگ دهد تفت دهید. سپس زردچوبه را نیز به گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا طعم و رنگ زردچوبه به خورد گوشت برود.

حالا گوشت و پیاز را در کناره قابلمه بگذارید. سپس رب گوجه خانگی را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و به خوبی رنگ باز کند و بعد گوشت را هم با آن مخلوط کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن نخود

حالا نخودهای خیس خورده و لپه شده را به قابلمه اضافه کنید و در حد مخلوط شدن با سایر مواد هم بزنید. سپس مقدار 5 پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و تا زمانی که آب جوش بیاید شعله گاز را زیاد کنید و پس از جوش آمدن آب، شعله گاز را ملایم کنید و اجازه دهید برای حدوداً 2 ساعت گوشت و نخود خوب بپزند.

مرحله پنجم: طعم دار کردن قیمه نخود

پس از گذشت یک ساعت و نیم از زمان پخت، زعفران دم کرده، لیمو عمانی، نمک و فلفل را نیز به قیمه نخود اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد.

مرحله ششم: سرو قیمه نخود

پس از اینکه قیمه نخود جا افتاد، شعله گاز را خاموش کنید. قیمه نخود را در ظرف مناسب بکشید و روی آن را با سیب زمینی سرخ کرده تزیین کنید و همراه با پلوی ساده یا پلو زعفرانی میل کنید.

نکات مهم در طبخ خورش قیمه یزدی

  • شما می توانید به جای خیس کردن نخود، نخودها را در آب بریزید و اجازه دهید تا آب بجوشد. سپس شعله را خاموش کنید و نخودها را از صافی رد کرده و پوست آن ها را جدا کنید. برخی از افراد، نخودها را با پوست به خورش اضافه می کنند؛ اما نخود بدون پوست، طعم بهتری دارد.
  • برای تهیه خورش قیمه نخود یزدی می توانید از مغز ران گوسفند یا گوساله قیمه ای خرد شده استفاده کنید.
  • برخی افراد در ابتدا گوشت را نیم پز می کنند و سپس نخود را به خورش می افزایند.
  • برخی افراد برای خیس کردن لیمو امانی پس از ایجاد چند سوراخ، آن ها را با دو پیمانه آب روی حرارت می گذارند تا برای ۱۵ دقیقه بجوشند. سپس آن ها را برای دو ساعت در همان آب نگه می دارند.
  • به جای لیمو امانی از آبغوره یا آبلیمو هم می توان استفاده کرد.
  • شما می توانید از پودر زنجبیل هم در تهیه این خورش استفاده کنید. البته استفاده از ادویه ها کاملا سلیقه ای است.
  • به جای پودر دارچین، می توانید یک تکه چوب دارچین در خورش بیندازید.
  • رب گوجه فرنگی، جزو مواد اولیه خورش قیمه یزدی نیست؛ اما می توان آن را با پیاز تفت داد و به خورش قیمه اضافه کرد. برای این مقدار خورش، یک قاشق غذاخوری رب کافی است.
  • به خورش قیمه یزدی می توان گلاب هم افزود که کاملا سلیقه ای است.
  • خورش قیمه یزدی را می توان به عنوان ناهار یا شام سرو کرد.
  • خورش قیمه یزدی، غذایی مقوی و محبوب برای سحری و افطاری به شمار می آید.

نکته

نخود حاوی مقدار زیادی منگنز است که این ماده سلامت پوست را بهبود می دهد و خطوط چین و چروک را کاهش می دهد در حقیقت، از منگنز برای تولید بیشتر محصولات زیبایی استفاده می شود اساسا، منگنز به پوست کمک می کند تا انرژی لازم برای مبارزه با هجوم رادیکالهای آزاد را تولید کند که باعث چین و چروک و خطوط در وهله اول می شود این عنصر پوست را تغییر می دهد که قابلیت نگهداری آب آن را افزایش می دهد همراه با دیگر مواد مغذی ضروری نخود، منگنز بعنوان کاتالیزور برای تامین پوست که انعطاف پذیر و درخشان به نظر می رسد کار می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (78 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (9 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
پزشکیان: باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که جلوه وفاق ملی باشد
اردوغان اسرائیل را تهدید به حمله نظامی کرد
احتمال دیدار پوتین و پزشکیان در ماه اکتبر در قازان
لایو خانم بلاگر از لحظه زایمانش در اتاق عمل! / همینو کم داشتیم!
دانش‌آموختگان ملزم به دریافت کد صحت دانشنامه شدند/ جزئیات
فراخوان اولین دورۀ جایزۀ «دکتر اکبرزاده» برای پایان‌نامه‌های برتر هوش مصنوعی
ویدیو/ تدریس حاضر جوابی در صدا و سیما با آموزش ضرب‌المثل‌های فراموش شده...
ویدئو/ شگفتی‌های تکنولوژی؛ ربات‌هایی که به جای مربیان مهدکودک آمدند/ آیا کودکان آماده این آینده هستند؟!
از لج شوهرم با مرد غریبه به خانه مجردی رفتم و ...
ویدیو/ حفاری تونل‌های غول‌پیکر در دل کوه‌های هلند با کمک ماشین‌های صنعتی عظیم
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌