تشخیص مروارید اصل از بدل

  چهارشنبه، 01 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تشخیص مروارید اصل از بدل
مرواریدهای حقیقی شکلی کاملاً یکدست و تمیز ندارند. از مرورایدهایی که به صورت طبیعی رشد کرده اند به سختی می توان یک رشته مروارید یک شکل تهیه کرد؛ به خصوص از نمونه هایی که کروی هستند یا به صورت خاص از نظر اندازه مشابهت دارند. مرواریدهای کاملاً یکدست بسیار کمیاب هستند

برای خانم ها مروارید همواره یکی از گوهر های زینتی بسیار محبوب بوده است. در بازار خرید و فروش سنگ های قیمتی، اغلب گستره بسیار متنوعی از انواع مروارید وجود دارد که حق انتخاب گسترده ای را فراهم می آورد. اما این تنوع می تواند مسأله­ ای جدی را نیز به وجود بیاورد: مشتریان اغلب در شناسایی مروارید اصل از مروارید تقلبی با مشکل مواجه می شوند و امکان کلاه برداری از آنها به میزان زیادی افزایش می یابد.چند آزمایش ساده در عرض چند دقیقه فهمیدن این مسأله را امکان پذیر می سازد. پس همین امروز با خواندن این مطلب چگونگی مشاهده و لمس نشانه های مروارید واقعی را یاد بگیرید و دیگر هرگز نگران افتادن به دام نمونه های قلابی مروارید نباشید.

مشاهده

هر مراورید اصل بی نظیر و در نوع خود یکتاست است. وقتی که شما به دانه های مرواریدِ موجود بر یک گردنبند به طور مثال نگاه می کنید رنگ، شکل، اندازه و درخشندگی مرواریدها دقیقاً به یک اندازه نیست؛ چون آنها بوسیله طبیعت پدید آمده اند. هر مروارید «طبیعت» خاص خودش را دارد؛ در حالیکه مرواریدهای ساختگی اغلب شکل و اندازه مشابهی دارند.

شکل

مرواریدهای حقیقی شکلی کاملاً یکدست و تمیز ندارند. از مرورایدهایی که به صورت طبیعی رشد کرده اند به سختی می توان یک رشته مروارید یک شکل تهیه کرد؛ به خصوص از نمونه هایی که کروی هستند یا به صورت خاص از نظر اندازه مشابهت دارند. مرواریدهای کاملاً یکدست بسیار کمیاب هستند. درست به همین دلیل است که در حراج های بزرگ دنیا، مرواریدهای کامل، با اندازه بزرگ و درخشندگی بالا هزاران دلار قیمت می خورند.

تماس

الف) اگر مروارید واقعی را حتی در زمانی که هوا گرم است لمس کنید حسی از سرما را خواهید یافت. اما مهره های مروارید پلاستیکی اغلب گرم احساس می شوند.

ب) وقتی مروارید واقعی را در کف دستان تان می غلتانید بسیار راحت حرکت می کند؛ در حالیکه مرواریدهای بدلی هنگام غلتیدن و لغزیدن بر پوست چسبندگی خاصی را ایجاد می کنند.

ج) مرواریدهای مصنوعی اگر از مهره های کاملاً شیشه ای ساخته شده باشند وزن بیشتری نسبت به مرورایدهای واقعی خواهند داشت. نسخه های بدلی تهیه شده از شیشه مومی نیز تقریباً نصف وزن مروارید واقعی را دارا هستند.

در هر دست تان یک مروارید بگیرید (آنها می توانند از یک گردنبند واحد باشند) و آن دو را به یکدیگر بمالید. آیا می توانید ناهموار بودن سطح آنها یا حس زبر و خشنی از کج و کوله گی را احساس نمائید؟ با ادامه کار بایستی پودری از مرواید بر زمین بریزد. اما اگر مروارید شما تقلبی باشد سطح آنها کاملاً هموار و نرم بوده و به راحتی صرفاً بر یکدیگر می لغزند.

یک آزمایش جهش انجام دهید

یک روشی که به طور غیرمنتظره ای موثر واقع می شود ، انداختن مروارید بر روی شیشه و اندازه گرفتن مقدار جهش آن است . مروارید را حدودا 60 سانت بالاتر از یک سطح شیشه ای همانند یک آینه و یا میز عسلی نگه داشته و رها کنید . یک مروارید واقعی حدود 33 یا 35 سانت جهش خواهد داشت ، در حالی که مدل های تقلبی جهشی بسیار کمتر خواهند داشت . واضح است که این روش برای مروارید های تک بهتر عمل خواهد کرد تا جواهرات پیچیده .

با یک متخصص مشاوره کنید

در اکثر موارد ، بهترین راه تشخیص اصالت مرواریدها ، مشورت با یک متخصص است . حتما با یک متخصص ارزش جواهرات و یا یک فروشنده ی جواهرات مرغوب با تجربه و تایید شده ، مشورت کنید . اگر اهمیت قطعه برای شما زیاد است ، مشورت با شخص دوم می تواند مفید واقع شود .

انواع مروارید

۱-مروارید طبیعی

۲-مروارید پرورشی

۳-مروارید مصنوعی

مروارید طبیعی در دل صدفهای خوراکی و در ابهای شور پس از گذشت چندین سال شکل میگیرد.

روش های شناسایی انواع مروارید

تشخیص مروارید اصل از بدل نسبتا مشکل است. مرواریدهای تقلبی معمولا با موادی روکش می شوند که به آن ها ظاهری شبیه مروارید های اصل می دهد. موادی که برای این کار استفاده می شود عصاره مروارید، رزین مصنوعی، عصاره مصنوعی مروارید، پلاستیک، سلولز و لاک الکل است.

در ادامه چند روش برای شناسایی این که مروارید شما (اعم از مروارید پرورشی و مروارید طبیعی) اصل هست یا خیر، توضیح می دهیم. توجه کنید که متخصصین توصیه می کنند که تعدادی از آزمون های زیر را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید تا از اصالت مروارید خود اطمینان حاصل کنید.

آزمون دندان: مروارید را به آرامی با دندان های جلویی خود بسایید. در مورد:

مروارید اصل: احساس ریگ مانند یا شن مانند دارید.

مروارید تقلبی: احساس صاف و نرم بودن می کنید.

آزمون بزرگ نمایی: سطح مروارید را با یک ذره بین با دقت بررسی کنید.

مروارید اصل: دانه های ریزی به صورت نامنظم بر روی آن مشاهده می شود.

مروارید تقلبی: به صورت دانه دار دیده می شود.

آزمون سوراخ مته: ناحیه پیرامون سوراخ مته را در دو طرف مرواریدتان با یک ذره بین بررسی نمایید.

مروارید اصل: لبه ها صاف و تیز هستند.

مروارید تقلبی: لبه ها ناهموار یا حالت پاره پاره می باشند.

آزمون سنگین بودن: مرواریدها را در دست خود سبک سنگین کنید.

مروارید اصل: به نسبت حجمش سنگین به نظر می رسند.

مروارید تقلبی: به طور غیرمنتظره ای سبک به نظر می رسند (مگر آن که از شیشه تولید شده باشند).

آزمون عیب و ایراد: مرواریدها را از نظر عیب و ایراد و لکه بررسی نمایید.

مروارید اصل: عمدتاً دارای حداقل یک عیب و ایراد هستند.

مروارید تقلبی: اگر مرواریدها کاملاً بی عیب و نقص باشند، به احتمال زیاد تقلبی هستند.

آزمون قیمت: قیمت مروارید را با قیمت مرواریدهای مشابه سایر فروشندگان مقایسه کنید.

مروارید اصل: دارای قیمت منطقی و مناسبی است.

مروارید تقلبی: قیمت به طرز باور نکردنی کم بوده یا تخفیف زیادی به قیمت آن خورده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (542 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (298 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (48 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (47 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (23 نظر) نگاهی به کلیپ ویژه مراسم ساده و بدون تجملات معمم شدن سیداحمد خمینی و خنده های از ته دل پدرش+ویدیو (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (18 نظر)
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 27 تیر 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 27 تیر 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 27 تیر 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 27تیر 1403
عمارت باشکوه خوش آب و هوایی که برای رهبر معظم انقلاب ساخته شد/ حضرت آقا: من یازده سال است اصلاً احساس هوای بد نکردم، من با بقیه مردم هیچ تفاوتی ندارم
بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید!
صبحانه ساده رهبر معظم انقلاب در حیاط امام زاده همراه نوه هایشان/ تصویری از خانواده دوستی حضرت آقا
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟