دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

تاثیر روغن مورینگا بر سلامت مو 

جمعه، 16 خرداد 1399
گیاه مورینگا دارای نام‌های مختلفی است؛ در زبان هندی به آن “‌ساهیجان‌”‌ یا “‌موناگا‌”‌، در زبان تلوگو “‌مولاگا‌”‌، در زبان تامیل “‌مورونگای‌”‌، در زبان کانارا “‌نوگجه مارا‌”‌، در زبان مالایالم “‌سیگرو‌”‌، در زبان مراتی “‌سوجنا‌”‌، در زبان پنجابی “‌سانجینا‌”‌، در زبان راجستانی “‌لال ساهینجانو‌”‌و در زبان فارسی به آن “‌گز روغن‌”‌ گفته می‌شود.

گیاه مورینگا دارای نام های مختلفی است؛ در زبان هندی به آن “ ساهیجان ” یا “ موناگا ” ، در زبان تلوگو “ مولاگا ” ، در زبان تامیل “ مورونگای ” ، در زبان کانارا “ نوگجه مارا ” ، در زبان مالایالم “ سیگرو ” ، در زبان مراتی “ سوجنا ” ، در زبان پنجابی “ سانجینا ” ، در زبان راجستانی “ لال ساهینجانو ” و در زبان فارسی به آن “ گز روغن ” گفته می شود. در این مقاله، به بیان اسرار گیاه گز روغن و شناسایی خواص آن خواهیم پرداخت.

گیاه مورینگا یا گز روغن چیست؟

  • درخت جادویی مورینگا گیاه بومی آفریقا و آسیا به شمار می رود و دارای خواص و کاربردهای فراوانی است. مردم انگلیس به آن “ درامستیک ” و مردم فیلیپین به آن “ مالونگای ” نیز می گویند.
  • گیاه مورینگا در دامنه ی رشته کوه های هیمالیا در هندوستان یافت می شود. این گیاه متعلق به خانواده ی گز روغنیان (Moringaceae) است. نام این گیاه از واژه ی “ مورینگا ” در زبان مالایالمی گرفته شده است. این گیاه دارای خواص و کاربردهای فراوانی است؛ برگ ها، غلاف، میوه ها، گل ها، ریشه، و پوست این گیاه از جنبه های مختلف سودمند هستند.
  • درخت مورینگا یا گز روغن در آب و هوای نیمه خشک، گرمسیری، و نیمه گرمسیری به آسانی رشد می کند و به دلیل آن که بخش های مختلف این گیاه قابل خوردن هستند، برای انسان فواید زیادی به همراه دارد.
  • پر کاربردترین بخش های گیاه مورینگا برگ ها و دانه های آن هستند. از دانه ها و ریشه ی مورینگا برای گرفتن عصاره ی روغنی استفاده می شود، و از گل های آن نیز می توان در آشپزی و برای خوردن استفاده کرد.
  • گذشته از این ها، از پوست، شیره، دانه ها، روغن، برگ ها، ریشه ، و گل های این گیاه برای تهیه ی داروهای سنتی در بسیاری از کشورها استفاده می شود.

تاثیر مورینگا بر سلامت مو

  • موهای سالم و زیبا نقش بسزایی در حفظ زیبایی ظاهر و بالا رفتن اعتماد به نفس دارد. مشکلات بهداشتی و کمبود مواد مغذی سبب آسیب به موها و بروز مشکلاتی از قبیل شوره سر، خشکی و موخوره می شود. از این رو مصرف به اندازه و مناسب ویتامین ها و مواد معدنی جهت حفظ موهای سالم امری ضروریست.
  • گیاه مورینگا منبع غنی از ویتامین A است؛ این ویتامین در رشد و کاهش ریزش موها نقش بسزایی دارد. کمبود این ویتامین سبب ضخیم شدن پوست سر، خشکی موها و شوره سر می شود. علاوه بر ویتامین A گیاه مورینگا حاوی روی است که این ماده معدنی به واسطه افزایش عملکرد سیستم ایمنی سبب افزایش رشد موها می شود.
  • همچنین روی و سیلیس به همراه ویتامین A مانع از خشکی و بسته شدن غدد سباسه پوست می شود. عنصر روی موجود در گیاه مورینگا از آتروفی و تحلیل فولیکول های مو نیز جلوگیری می کند.
  • به جز ویتامین A، گیاه مورینگا منبعی از ویتامین E است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و سبب افزایش گردش خون در پوست سر می شود؛ این امر موجب جذب مواد مغذی بیشتر در فولیکول های مو می شود.
  • همچنین این گیاه منبعی از انواع ویتامین های B از جمله ویتامین B6، بیوتین و اسید فولیک است که از ریزش موها جلوگیری می کند. روغنی که از این گیاه به دست می آید در بهبود سلامت فولیکول های مو و پوست سر تاثیر بسزایی دارد.

عوارض جانبی روغن مورینگا

عوارض جانبی استفاده از روغن مورینگا محدود هستند، اما ممکن است شامل سوزش پوستی، مشکلات قلبی عروقی و مشکلات معده باشد. زنان باردار نیز باید قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنند.
فشار خون
میدانیم که اسید چرب امگا -۹ می تواند فشار خون را پایین بیاورد، این چیز خوبی است مگر اینکه قبلا داروهای کاهش فشار خون را مصرف کرده باشید. در این صورت مصرف این گیاه می تواند منجر به افت شدید فشارخون شود.
مشکلات معده
مصرف روغن مورینگا در مقادیر کم و متوسط ​​بی خطر می باشد، اما استفاده بیش از حد آن می تواند باعث التهاب مجاری روده یا ناراحتی معده از جمله تهوع، استفراغ، نفخ، گرفتگی یا اسهال شود.
مسائل پوست
همانند اکثر روغن ها، استفاده موضعی می تواند باعث التهاب یا تحریک پوست، قرمزی یا خارش آن شود. یک مقدار کوچک را در ناحیه داخلی آرنج تست کنید و سپس ۳-۴ ساعت منتظر بمانید تا واکنش منفی رخ ندهد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی