تبعات تفاوت های فرهنگی در ازدواج

  یکشنبه، 30 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
تبعات تفاوت های فرهنگی در ازدواج
بعضی از زن و شوهرها به خاطر تفاوت های فرهنگی پای شان به دادگاه های خانواده باز می شود و کارشان به طلاق می کشد. ما در این مطلب چند راه حل برای اختلاف فرهنگی در ازدواج را بررسی می کنیم.

ازدواج با فردی که فرهنگ متفاوتی با ما دارد، مانند یک شمشیر دو لبه است. اختلاف فرهنگی در ازدواج همان طور که می تواند یک عامل جذاب و سرشار از هیجان برای زندگی مشترک باشد، می تواند زندگی مشترک را با چالش های زیادی روبرو کند. کنار آمدن با این چالش ها به تلاش جدی نیاز دارد.افرادی که می خواهند که زن یا مردی از یک فرهنگ متفاوت ازدواج کنند، باید متوجه باشند که ازدواج شان ممکن است با مواردی مواجه شود که در بقیه ازدواج ها اتفاق نمی افتد. این مسئله نشان می دهد که شخصی که می خواهد با اختلاف فرهنگی در ازدواج مواجه شود باید توانایی کامل فکری و روانی برای این موضوع را داشته باشد.

اختلاف فرهنگی در ازدواج ممکن است چه مشکلاتی ایجاد کند؟

همان طور که گفته شد، اختلاف فرهنگی در ازدواج می تواند رابطه زن و مرد را با چالش های زیادی روبرو کند. به همین دلیل افرادی که تصمیم دارند با زن یا مردی ازدواج کنند که فرهنگی کاملا متفاوت با آنها دارد باید خودشان را آماده کنند. خانواده های دو طرف یک عامل بسیار مهم در این موضوع است اما موارد دیگری هم وجود دارد که ممکن است بر اختلاف فرهنگی در ازدواج تاثیر بگذارد. در ادامه به چند مورد از این مشکلات پرداخته شده است:

۱- خانواده

خانواده های زن و مردی که می خواهند با هم ازدواج کنند، معمولا اولین و سخت ترین مانع بر سر راه این نوع ازدواج هستند. مخالفت خانواده در موضوع اختلاف فرهنگی در ازدواج ممکن است به خاطر این باشد که نگران آینده فرزندان زنی و مردی هستنند که می خواهند با هم ازدواج کنند. هم چنین ممکن است پدر و مادر دوست نداشته باشند که رفتار فرزندشان به دلیل مواجه شدن با یک فرهنگ دیگر تحت تاثیر قرار بگیرد. به همین دلیل مخالفت زیادی از طرف خانواده های زن و مرد ابراز خواهد شد.

۲- مشکلات زبان

یکی از مسائل مهمی که در اختلاف فرهنگی در ازدواج پیش می آید این است که زن و مرد زبان یا گویش یکسانی نداشته باشند. البته این موضوع فقط به این معنی نیست که زن و شوهر اهل دو کشور متفاوت باشند و یا این که از دو قوم با دو گویش متفاوت باشند. بلکه ممکن است اختلاف فرهنگی مربوط به نوع صحبت کردن باشد.حقیقتی که وجود دارد این است که زبان مهم ترین عامل ارتباط است. کلمات و یا اصطلاحاتی که در یک خانواده با یک سطح فرهنگی عادی تلقی می شود، ممکن است در خانواده دیگری نامناسب باشد. در چنین شرایطی این اختلاف فرهنگی ممکن است در ازدواج و زندگی مشترک زن و مرد خلل ایجاد کند و باعث شود که افراد از همدیگر برنجند.

۳- آینده فرزندان

یکی از هدف های بسیار بزرگ در هر ازدواج، به دنیا آوردن و تربیت فرزندان است. هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش به بهترین شکل ممکن تربیت شود و زندگی خوبی داشته باشد. اگر نوع تربیتی که مدنظر پدر و مادر است متفاوت باشد، فرزندان دچار سردرگمی می شوند و نمی توانند تشخیص بدهند که باید چه کاری انجام دهند.اختلاف فرهنگی در ازدواج باعث می شود تا تربیت فرزندان دچار دوگانگی شود. پدر و مادری که با هم بر سر مسائل اخلاقی و رفتاری اتفاق نظر ندارند، معمولا فرزندانی تربیت می کنند که رفتارهای چند وجهی دارند. این موضوع به این معنی است که فرزندان نمی دانند رفتار پدرشان درست تر است یا رفتار مادرشان و بنابراین نمی توانند رفتار درستی از خودشان نشان دهند. این فرزندان مستعد اختلال های روانی هستند و ممکن است در آینده مشکلات رفتاری و یا اخلاقی داشته باشند.

۴- ارزش ها و آداب و رسوم متفاوت

فرهنگ مجموعه آداب و رسومی است که افراد مختلف رعایت می کنند. یکی از مشکلاتی که با اختلاف فرهنگی در ازدواج پیش می آید این است که زن و مرد تفاوت های اعتقادی دارند و یا این که از کودکی با آداب و رسوم خاصی بزرگ شده اند. در چنین شرایطی زمانی که زن و مردی تصمیم می گیرند با هم ازدواج کنند، ممکن است انتظارات شان از زندگی مشترک متفاوت باشد. این انتظارات متفاوت ممکن است باعث ایجاد اختلاف شود.حقیقتی که وجود دارد این است که اگر کسی از دوران کودکی با یک دید خاص و با یک نوع آداب و رسوم خاص بزرگ شده باشد، نمی تواند به آسانی اخلاق و رفتارش را تغییر دهد. به همین علت این اختلاف در فرهنگ زن و مرد زندگی مشترک شان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد اختلاف می شود.

تاثیر فرهنگ در ازدواج

  • تفکر و باورها:فرهنگ قبل از هر نقش دیگری طرز تفکر ما را تحت تأثیر قرار می دهد. به دنبال تفکر، باورهای ما هم تغییر می کنند. برای مثال در زمینه ازدواج، در بعضی فرهنگ ها باور این است که پسرها باید تا بیست سالگی ازدواج کنند. یا بعضی فرهنگ های دیگر، به شدت روی ازدواج فامیلی تأکید می کنند.
  • آداب و رسوم:فرهنگ روی تشریفاتی که ما برای مناسبت ها و کارهای مختلف طراحی می کنیم اثر می گذارد. مثلاً بعضی فرهنگ ها تشریفات پر آب و تاب تری برای ازدواج قائلند در حالی که فرهنگ دیگر رسوم ساده تری برای ازدواج دارد.
  • انتظارات فردی و جمعی:تردیدی نیست که فرهنگ روی انتظارات ما از همدیگر تأثیر می گذارد. برای مثال درآداب و رسوم ازدواج، بعضی از خانواده های عروس رسم دارند که در اعیاد خانواده داماد برایشان هدیه های بزرگ بیاورند و این مسئله هم انتظاراتی را برای آنها به وجود می آورد.
  • سبک زندگی:فرهنگ کوچکترین مسائل زندگی ما را هم تحت تأثیر قرار می دهد از پوشش مان گرفته تا طرز نشستن سر سفره و شکل غذاهایمان.
  • هدف گذاری هایمان:برای مثال بعضی از فرهنگ ها هنوز هم که هنوز است به تحصیل بالاتر از نه کلاس برای دخترانشان اعتقادی ندارند. با این حساب، طبیعتاً نوع هدف گذاری این دختران برای آینده شان متفاوت از دخترانی خواهد بود که برای تصمیم گیری درباره آینده شان آزادی بیشتری دارند.
همان طور که دیدید تأثیر فرهنگ روی ما غیر قابل انکار است و هیچ کسی نیست که بتواند سایه فرهنگی را که در آن بزرگ شده کاملاً از سر خودش بر دارد. با توجه به این نکته درک تبعات کم لطفی به این مقوله مهم در ازدواج آسان تر به نظر می رسد.
حلقه های ازدواج

6 راه حل برای اختلاف فرهنگی در ازدواج

وقتی دو فرهنگ متفاوت با هم برخورد می­کنند، معمولا می­توان یک نقطه اعتدال پیدا کرد و مشکلات را حل کرد اما در ابتدا شناسایی موانع، مشکلات احتمالی و چالش ها مهم است که بالا به آن پرداختیم. در ادامه به این می­پردازیم که چه باید کرد تا مشکلات اختلاف فرهنگی در ازدواج به کمترین حد ممکن برسد. به این نکته دقت کنید، شما طوری زندگی می­کنید که تربیت شده اید، مگر اینکه خودتان یک گزینه دیگری را انتخاب کنید و آن را ترجیح دهید. حال زمانی که آداب و رسوم به شما و همسرتان ارزش های متفاوتی داده است، زمان این است که هر دوی شما یاد بگیرید چگونه می­توان انعطاف پذیر بود و طرف مقابل را درک کرد، فهمید و گاهی هم ارزش ها را تغییر داد.در زیر 6 توصیه به شما کرده ایم که می­تواند به شما کمک کند:

  1. اعتقادات غلطی که در مورد فرهنگ مقابل دارید را خودتان به چالش بکشید. سعی کنید به عنوان شریک زندگی با هم دیگر بحث کنید. بحث کردن هیچ مشکلی ندارد به خصوص زمانی که پای اختلاف فرهنگی در ازدواج در میان باشد. اگر حس می­کنید یکی از اعتقادات شما یا طرف مقابلتان بی دلیل است و فقط چون از قبل اینطور گفته شده همچین اعتقادی در شما وجود دارد و یا این فکر را در مورد طرف مقابلتان می­کنید با رعایت احترام با او صحبت کنید و به حرف های او خوب گوش دهید.
  2. همانطور که در مشکلات گفته شد، در مورد نکات مثبت و منفی دو فرهنگ بحث کنید و به طور مشترک انتخاب کنید که کدام نکات باید در روابط شما باشند و در روابط شما مناسب ترند. با همسرتان در مورد خوبی ها و بدی های فرهنگ خود صحبت کنید. ویژگی های مشترکی را برای رابطه و خانواده خود انتخاب کنید.
  3. سازگاری داشته باشید. سعی کنید فرهنگ هم را تنظیم کرده و با آن سازگار شوید. این موضوع قطعا شجاعت می­خواهد و کار راحتی نیست. همچنین باید برای تامین برخی از خواسته های طرف مقابل از برخی از خواسته های خودتان بگذرید. اما این کار برای ادامه حیات رابطه شما ضروری است.
  4. صبر و تحمل داشته باشید و به طرف مقابل فرصت دهید. هر قدر که همسر شما سعی می­کند سازگاری با فرهنگ شما داشته باشد، وظیفه شما هم صبر کردن است. اگر به طور مداوم از همسرتان انتقاد کنید و سعی کنید او را اصلاح کنید، ممکن است او از فرهنگ شما زده شود. این موضوع می­تواند به سردی در رابطه هم منجر شود.
  5. سعی کنید خودتان و خانواده خود را با فرهنگ مقابل آشنا کنید. اطلاعات کسب کنید. انسان ها از چیزی که نمی­شناسند می­ترسند، همچنین این موضوع ممکن است باعث شود که شما از چیزی ناگهان شگفت زده شوید و یا سو تفاهم پیش بیاید. اما هرقدر که اطلاعات راجع به فرهنگ مقابل داشته باشید اختلاف فرهنگی در ازدواج شما کمتر می­شود و راحت تر می­توانید از پس مشکلات بر بیایید.
  6. به مشاوره بروید. اگر حس می­کنید فرهنگ های متفاوتی دارید حتما از مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی بهره مند شوید تا بتوانید از مشکلات آگاهی پیدا کنید. بعد از ازدواج هم قطعا به مشکلاتی بر می­خورید که با کمک یک مشاوره خوب می­توانید از پس آن بر بیایید. اگر احساس می­کنید که نیاز به مشاوره دارید، برای رابطه خود ارزش قائل باشید و به مشاوره مراجعه کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان