تعریف تعهدنامه محضری و شروط فسخ و ابطال قانونی آن

  سه شنبه، 07 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
تعریف تعهدنامه محضری و شروط فسخ و ابطال قانونی آن
در این مقاله برآنیم تا راجع به تعهد نامه محضری، درجه اعتبار تعهد نامه محضری، شرایط و نحوه تنظیم تعهد نامه محضری بحث نمائیم. در ادامه همراه ساعدنیوز باشید.

تعهدنامه محضری چیست؟

تعهد نامه محضری نوعی عقد و قرارداد محسوب می شود که چنانچه به صورت عادی تنظیم شود یک سند عادی تلقی می شود و متعهد می تواند محتوای آن را انکار کرده و منکر امضای آن توسط خود شود و چنانچه تعهد نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، سند رسمی تلقی شده و قابل تردید و انکار نمی باشد. از این رو پیشنهاد می شود جهت تنظیم تعهد نامه محضری با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، متن مورد نظر تنظیم یافته توسط وکیل خویش را به دفتر اسناد رسمی ارایه نمایید. یکی از موارد مبتلا به در اخذ تعهد نامه محضری به زمانی است که جرمی اتفاق می افتد که در این راستا مرتکب درصدد جبران نتایج و آثار زیان باری که جرم برای مجنی علیه داشته بر آید. در این صورت شاکی پرونده حاضر است در صورت کسب تعهد نامه ای از سوی مرتکب مبنی بر انجام یا عدم انجام کاری به او رضایت دهد و شخص مرتکب با امضای آن تعهد نامه عدم انجام آن عمل را به عهده می گیرد.

همچنین متن تعهد نامه محضری باید توسط شخصی که متعهد شده امضا شود این موضوع در تعهد نامه های عادی بیشتر نمایان می گردد چراکه ممکن است تعهدی بدون امضاء تحویل شما بعنوان متعهد له بنماید . چنانچه تعهد نامه به شکل محضری تنظیم گردد، یک نسخه آن در دفتر اسناد رسمی نگهداری می شود و تنها در صورتی امکان فسخ یا ابطال آن وجود دارد که طرفین آن یعنی متعهد و متعهد له بخواهد آن را ابطال کنند یا اینکه متعهد بخواهد آن را فسخ کند.

تعهدنامه محضری

شروط تعهد نامه محضری

1ابتدا باید نام و نام خانوادگی شخصی که می خواهد متعهد شود عملی را انجام دهد یا انجام ندهد ، ذکر شود.

دوم باید نام و نام خانوادگی شخصی که تعهد به نفع اوست را نوشت.

شخص متعهد باید امضا کند.

باید موضوع تعهد نامه ذکر شود.

باید مدت زمان تعهد نامه و تاریخ انقضای ان دقیقا ذکر شود.

این قسمت مربوط به ضمانت اجرای نقض تعهد نامه می باشد که باید بنا به تمایل طرفین نوشته شود.

ضمانت اجرای عدم انجام تعهد نامه محضری چیست؟

در صورت عدم انجام یا انجام محتویات اعتبار تعهد نامه محضری، متعهد له می تواند با استناد مندرجات تعهد نامه متعهد آن را مورد تعقیب از طریق دادگاه قرار دهد و در این راستا از او بابت خلف تعهدش شکایت کند. اینکه چه نوع اقداماتی شخص متعهدله قادر است علیه شخص متعهد صورت دهد، به موضوع مفاد تعهد نامه نیز بازمی گردد.

در این راستا وکیل تنظیم تعهد نامه محضری با قراردادن اهرم های ضمانتی در پایبندی هرچه بیشتر شخص متعهد می کوشد که در صورت عدم پایبندی به مفاد تعهد بتوان وی را تعقیب نمود و از وی مطالبه خسارت درخواست کرد.

یکی از سوالات اشخاص در این خصوص امکان طرح شکایت کیفری در صورت نقض تعهدات می باشد. این مهم به این موضوع مرتبط است که ایا موضوع تعهد وصف مجرمانه ای داشته است یا خیر. چنانچه بعنوان مثال مزاحمتی از سوی شخصی صورت گرفته باشد و وی تعهد محضری بابت عدم مزاحمت داده باشد، می توان مبادرت به طرح شکایت کیفری نمود.

جالب است بدانید که غالب تعهد نامه های محضری، فاقد وصف کیفری هستند و طرح چنین شکایاتی در دادسرا منتج به رد خواهد گردید. در این راستا مشورت با وکلای دادگستری نقشی بالقوه در صرفه جویی زمانی و هزینه می باشد.

نمونه تعهد نامه محضری

اقا / خانم الف فرزند .... به شماره شناسنامه .... صادره از .... به شماره ملی ..... متولد ... ساکن .... در دفتر خانه حاضر شد و بعد از حضور رسما به شرح زیر اقرار کرد که شش دانگ یک خودرو را با مشخصات .... به خانم / اقا ب فرزند .... به شماره شناسنامه .... صادره از .... به شماره ملی ... متولد .... ساکن .... وکالت داده و متعهد می شود که مبلغ .... ریال را طی مدت 5 ماه به ایشان پرداخت نماید و در غیر اینصورت اقا / خانم .... حق خواهد داشت که در قبال عدم انجام این تعهد به هر نحوی که صلاح می داند و با وکالتی که دارد خودرو را به خود یا هر کس که می داند منتقل نماید .

تعهدنامه محضری

استنکاف از انجام تعهدنامه محضری

اگر متعهد از اجرای تعهدات خودداری کند، کسی که تعهد به نفع او شده است به استناد تعهد نامه و بسته به موضوع آن می تواند متعهد را مورد تعقیب کیفری قرار دهد و از او شکایت کند یا علیه او دعوای حقوقی اقامه کند و الزام او را به ایفای تعهدات و یا جبران خسارت ناشی از عدم انجام تعهد را از دادگاه تقاضا نماید یا در حدود اختیاراتی که متعهد ضمن تعهدنامه به وی داده است اقدام نماید.

ابطال یا فسخ تعهدنامه محضری

همان طور که گفته شد در تعهدنامه محضری، شخص، در دفتر اسناد رسمی در مقابل دیگری تعهد به انجام یا عدم انجام یک عمل می کند و نمی تواند به صورت یک جانبه از عمل به تعهدش استنکاف نماید مگر با موافقت متعهدله (شخصی که در مقابلش تعهد به انجام یا عدم انجام امری می نماید).

ناگفته پیداست که شخص متعهدله هم می تواند هر زمان اراده کند از تعهدنامه صرف نظر کند البته مشروط بر اینکه تعهدنامه معوض نباشد( با این توضیح که تعهدنامه محضری فقط در جهت منافع متعهد له باشد و نفعی برای متعهد نداشته باشد).

همچنین اگر در تعهدنامه محضری حق فسخ و برهم زدن تعهدنامه برای یکی از طرفین شرط شده باشد کسی که شرط به نفع او است می تواند تعهدنامه را فسخ کند. گاهی نیز تعهدنامه مقید است به زمان معین است و پس از انقضای مدت خودبخود بی اثر می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (213 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (88 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (58 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (36 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (20 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم