تعریف تیپاکس و تخلفات مربوط به آن و نحوه شکایت تیپاکس

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
تعریف تیپاکس و تخلفات مربوط به آن و نحوه شکایت تیپاکس
تیپاکس، یک سرویس پستی خصوصی است که خدمات پستی از جمله حمل و نقل و ارسال کالا و محصولات مختلف را در داخل ایران و هم به صورت بین المللی انجام می دهد. برای اطلاع از قوانین تیپاکس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تیپاکس چیست؟

تیپاکس، یک سرویس پستی خصوصی است که خدمات پستی از جمله حمل و نقل و ارسال کالا و محصولات مختلف را در داخل ایران و هم به صورت بین المللی انجام می دهد.

شرکت تیپاکس امروزه شعبات زیادی در اکثر شهرهای ایران دارد و هر نمایندگی، محدوده وسیعی از حوزه نمایندگی خود را تحت پوشش خدمات پستی خود قرار میدهد.

این شرکت متعهد شده است تا تمامی مرسولات را بیمه نماید؛ در اسرع وقت و در زمان مقرر به مقصد رسانده و بسته های پستی را بدون آسیب تحویل نماید.

برای ارسال بسته های خود به وسیله شرکت تیپاکس، دو روش در نظر گرفته شده است:

1- مراجعه حضوری به نزدیکترین نمایندگی تیپاکس

2- تماس با شعبه، درخواست جهت مراجعه آنها و تحویل گرفتن بسته از شما

تصویر

فرق بین شرکت تیپاکس با شرکت پست

اگر دقت کنید در شرکت پست شما وسایل را می توانید در قالب های مختلف و کارتن های مختلف نیز در این زمینه وجود دارد اما در شرکت تیپاکس بسته بندی مخصوص نباید از حداقلی کمتر بشود لذا حداقل بسته شما برای این که از این شرکت ارسال شود اندازه یک جعبه کفش است.

تفاوت دیگر این که شرکت ملی پست دولتی اما این شرکت خصوصی است .

مورد دیگر اینکه شرکت پست بسته ها را در تمام نقاط ایران ارسال میکند اما شرکت تیپاکس صرف در جاهایی که نمایندگی دارد این عمل را انجام می دهد.

در هنگام ارسال بسته از طریق شرکت تیپاکس لازم است که قبل از اینکه بسته را ارسال کنید مطمئن شوید که این شرکت در مقصد مورد نظر دارای نمایندگی باشد در غیر این صورت فرد گیرنده مخاطب شما یا باید به شعبه تیپاکس در شهر خود مراجعه کند یا اینکه هزینه بدهد و با آژانس یا پیک برایش فرستاده شود.

علل عدم تحویل مرسولات توسط تیپاکس

بسته های پستی به دلایل مختلفی ممکن است به فرستنده عودت داده شوند و به گیرنده تحویل داده نشود.

در این صورت، بسته مذکور طی ۷۲ ساعت کاری به فرستنده عودت داده خواهد شد.

دلایلی که موجب برگشت بسته پستی میشوند عبارتند از:

  • نقص نشانی گیرنده
  • نقل مکان گیرنده (تغییر آدرس)
  • مختوش شدن آدرس
  • عدم پاسخگویی مشتری
  • درخواست فرستنده به عودت بار قبل از تحویل آن توسط تیپاکس به گیرنده: در این حالت، فرستنده باید درخواست بازپس گیری بستۀ خود را به شعبه مبدا به صورت کتبی ابلاغ نماید. عودت بار توسط گیرنده، امکانپذیر نمیباشد.

تصویر

تخلفات تیپاکس

تخلف های یک شرکتی حمل و نقل مثل تیپاکس بیشتر ممکن است ناشی از دیر رسیدن یا تاخیر کالا باشد یا اینکه ناشی از عیبی باشد که در کالا به وجود آمده است.

در سایت خود تیپاکس محلی برای شکایت در نظر گرفته شده است.

- اگر مشکل شما در بسته دیر رسیدن کالا است می توانید از طرق مختلفی گه پیش بینی شده است آن را پیگیری کنید در سایت تیپاکس یا اینکه با تلفن های مربوطه تماس بگیرید و از جریان ارسال مرسوله خود با خبر بشوید.
- اگر مشکل شما دیر رسیدن نیست اما در شکل بیرونی بسته آسیبی دیده می شود ابتدا و قبل از اینکه امضا کنید بسته را باز کنید تا از سلامت آن باخبر بشوید حال اگر درون بسته کالا هم آسیب دیده بود آن را تحویل نگیرید و بعد می توانید از طرق تماس با نمایندگی شهر خود خسارت را پیگیری کنید.

شکایت از شرکت تیپاکس در دادگاه

احتمال دارد شکایت و تقاضای شما به وسیله مکان هایی که خود شرکت انتخاب کرده است به نتیجه نرسد که این موضوعی امکان پذیر است.
چون آن چه که مشخص است خود شرکت در جایگاه داوری قرار می گیرد اما از سوی دیگر چون خود او نیز یکی از دو طرف دعوا است طرفداری مراعات نخواهد شد فلذا می توان از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف شکایت کرد به این طریق که چنانچه کالای شما تا ٢٠ میلیون تومان ارزش دارد می توانید از شورای حل اختلاف شهری که قائم مقام آن شرکت در شهر شما است قضیه را دنبال کنیدو ضرر و زیان عیب و از بین رفتن آن را تقاضا کنید و چنانچه آن کالا بیشتر از ۲۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد باید به وسیله دادخواست آن را از دادگاه تقاضا نماید.

تامین دلیل برای شکایت از شرکت تیپاکس

پاکت خراب و ناقص را اگر تحویل گرفته اید را می توانید به عنوان یک مدرک خرابی نگه داری کنید یا به عبارت دیگر تامین دلیل نماید، که تامین دلیل در هر صورت در صلاحیت وشایستگی شورای حل اختلاف است خود تامین دلیل به معنای لیست برداری از دلایل بدین معنی که برای نمونه به شما لب تاپ خراب و معیوبی تحویل داده اند آن را تامین دلیل می کنید که در صورتی آن را درست کردید این شرکت در جایگاه دفاع نگوید لب تاپ سالم است چون لب تاپ از اول نقص داشته است وشما آن را درست کرده اید.
البته باید توجه داشته باشیم که شرکت تیپاکس دولتی به حساب نمی آید که بتوانیم بگوییم در شایستگی شورا ودادگاه نخواهد بود به دلیل اینکه این شرکت، شرکت خصوصی محسوب می شود.

تصویر

شکایت از توهین کارمند شرکت تیپاکس

احتمال دارد به خاطر تعلل در گرفتن کالا، کارمند را تحقیر کرده وبا بی احترامی از طرف این فرد روبه رو شوید می توان گفت اهانت و بی احترامی این فرد جرم به حساب می آید وشما می توانید به وسیله دادگاه کیفری آن را تعقیب کنید وبا رجوع به دادسرای آن مکان روند کار را دنبال کنید اگر اهانت وبی احترامی در آن جا صورت گرفته باشد شامل قذف نمی باشد زیر ماده ۶٠٨قانون تعزیرات ب طور کوتاه ذکر شده است.

مجازات جرم توهین در قانون جدید

پیش از سال ٩٩ جرم اهانت هم کیفر شلاق را داشت وهم کیفر جزای نقدی اما با تائید قانون کم شدن کیفر حبس تعزیری این ماده تحصیح شد و مقنن به کیفر نقدی اکتفا کرده است آن هم به اندازه ٢میلیون تا ٨ میلیون تومان

براساس ماده 608 اهانت به اشخاص از قبیل فحش و استفاده از کلمات زشت و زننده به گونه ای که باعث حد قذف نشود به کیفر جزایی نقدی درجه ۶ به میزان ۲۰ میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال خواهد بود.

شکایت از ضرب و جرح کارمند شرکت تیپاکس

امکان دارد به سبب جر و بحث با کارمند شرکت این جروبحث سبب ناراحتی زیاد وحتی درگیری فیزیکی شود دراین باره این موضوع هم جهت کیفری دارد وشخصی که با این روش صدمه دیده است می تواند با شکایت به دادسرا از آن شخص شکایت کند و در صورت تقاضای او دیه هم برای او در نظر گرفته می شود.

ماده ۶۱۴ قانون تعزیرات اموری را در این زمینه پیش بینی کرده است.

ماده ۶١۴ اصلاحیه سال ۱۳۹۹_ هر شخصی از روی عمد به فردی جرح یا ضربی وارد کند که باعث نقص یا شکستن یا ازبین رفتن عضو ی از اعضا یا باعث به وجود آمدن یک نوع مرض همیشگی یا کمبود یا کم شدن یکی از حواس یا منفعت یا از بین رفتن عقل مجنی علیه گردد در اموری که قصاص امکان پذیر نباشد.
در صورتی که عمل او سبب ایجاد بی نظمی در نظم و امنیت جامعه یا ترس گستاخی مرتکب با دیگران باشد.
به زندان تعزیری درجه ۶ ( ۶ ماه تا ۲ سال ) مجازات خواهد شد و در صورت تقاضای مجنی علیه مرتکب به دادن دیه مجازات خواهد شد.
همچنین در مواقعی که جرح وارد شده به ضایعات بالا ختم نشودو، وسیله جرح اسلحه یا چاقو ومانند آن باشد متهم به سه ماه تا یک سال زندان مجازات خواهد شد.

شکایت خیانت در امانت از شرکت تیپاکس

شکایت خیانت در امانت امکان دارد مخالف علیه فرد حقیقی مطرح شودیا علیه فرد حقوقی فکر کنیداز پاکت فرستاده شده ی شما چیزی کم شده است یا آن را بی هیچ وجه به شما تحویل نمی دهند در این موقع شما می توانید علیه این شرکت در دادگاه کیفری دعوای خیانت در امانت را طرح نمایید.

مجازات جرم خیانت در امانت در قانون جدید

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی به این موضوع پرداخته است چنانچه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته هایی مانند سفته و چک ورسید و مانند آنها با موضوع اجاره یا امانت ورهن یا برای وکالت یا هر کار با مزد یا بدون مزد به شخصی داده شده بر اساس این بوده است که شی ذکر شده برگردانده شود یا در امور مشخص استفاده شود وفردی که آن اشیاء پیش او بوده است آن هارا به زیان صاحبان یا استفاده کنندگان آنها صاحب شود یا آن هارا ازبين ببرد یا گم کند به زندان از شش ماه تا سه سال مجازات خواهد شد.
با توجه به ماده ١٠۴ قانون مجازات اسلامی اصلاحی سال ١٣٩٩، کیفر زندان ماده بالا به نصف کم می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (447 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (208 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (182 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (122 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...