دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

مهمترین دلایل عرق کردن نوزادان هنگام شیر خوردن 

پنجشنبه، 16 تیر 1401
والدین، مخصوصاً مادر به حرکات نوزاد خود توجه خاصی دارد .هنگام شیر خوردن نوزاد، مادر او را به دقت نگاه می‌کند و تمام محبتش را نثار فرزندش می کند. بعضی از نوزادان هنگام شیر خوردن بسیار عرق می کنند، و مادر نگران این موضوع می‌شود که علت عرق کردن نوزادش چیست؟ اگر کنجکاو هستید دلیل عرق کردن نوزاد هنگام شیرخوردن را بدانید به خواندن این مطلب ادامه دهید.

برخی از نوزادان به دلایل مختلفی در هنگام تغذیه با شیر مادر دچار تعریق می شوند. این تعریق ممکن است به صورت قطرات نمناک ملایم بر روی پیشانی و گردن آن ها ظاهر شود و یا شدت یابد و سبب خیس شدن زیاد کلاه و یقه لباس نوزاد شود.

در مواردی که عرق کردن به میزان نرمال و در حد مرطوب شدن است، این مسئله نباید سبب ناراحتی و نگرانی والدین شود اما زمانی که تعریق نوزاد همراه با علائم دیگری از قبیل نفس نفس زدن و تقلا باشد، این جریان می بایست تحت نظر متخصص بررسی و پیگیری شود.

علت عرق کردن سر نوزاد هنگام شیر خوردن

  • تماس با پوست مادر و ایجاد گرما در ناحیه سر و گردن
  • تلاش زیاد برای مکیدن شیر
  • گرمای هوا و پوشش زیاد نوزاد
  • بیماری های قلبی عروقی مانند انسدادشریان ریوی
  • مشکلات تنفسی
  • بیماری های عفونی
  • کمبود کلسیم و ویتامین D
  • پرکاری تیرویید

علائم خطرناک تعریق نوزاد در هنگام شیر خوردن

لازم است مواردی که نیاز به مراجعه به پزشک دارند و زمان ها و شرایطی که تعریق نوزاد دیگر حالت طبیعی ندارد را مورد بررسی قرار دهیم.

تغییر رنگ نوزاد

برخی از نوزادان در زمان گرفتن سینه مادر و چندی پس از شروع فرآیند مکیدن شیر دچار رنگ پریدگی می شوند. این امر ممکن است همچنین با ایجاد رنگ ارغوانی و کبود روی صورت نوزاد نیز پدیدار شود.
کاهش میزان اکسیژن خون سبب بروز این رنگ پریدگی ها و کبودی های پوست می شود. در این زمان مادر می بایست هر چه سریعتر نوزاد خود را به پزشک متخصص ارجاع دهد.

نفس نفس زدن

در صورتی که نوزاد در هنگام نوشیدن شیر، دچار تنگی نفس شود و مداوم مجبور به رها کردن سینه مادر و تنفس از راه دهان شود، این عامل می تواند نشانه ای از انسداد جریان های هوایی در ناحیه بینی باشد.
عمدتا گرفتگی بینی به دلیل بسته شدن بینی و یا تورم در این ناحیه است که می بایست توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

به خواب رفتن سریع

نوزادانی که بلافاصله پس از شروع مکیدن شیر به خواب می روند و با اتمام زمان نوشیدن شیر مجددا بیدار می شوند ممکن است برخی از بیماری های مرتبط با قلب را داشته باشند.
نارسایی های قلبی دلیل بارزی برای عدم خونرسانی درست به اندام ها و ضعف شدید نوزاد با شروع مکیدن شیر است.

کاهش وزن

در بسیاری از نوزادانی که دارای مشکلات خونرسانی و اکسیژن رسانی هستند، فرآیند افزایش وزن با تاخیر بسیار زیاد انجام می شود و ممکن است با وجود تغذیه سر موقع و به میزان مناسب، باز هم نوزاد در بررسی های دوره ای دارای کاهش وزن باشد.

تکنیک های کاهش تعریق نوزادان در زمان شیر خوردن

  • هرگز با فرض این که او سردش است به نوزاد خود زیاد لباس نپوشانید. بدن نوزاد هنگام شیر خوردن خودبه خود گرم می شود، بنابراین افزودن لایه های بیشتر فقط او را ناراحت تر می کند و ممکن است اصلا نخواهد شیر بخورد.
  • هنگام تابستان حتما به نوزاد خود لباس نخی بپوشانید. از پوشاندن کلاه در هنگام شیردهی خودداری کنید. لخت نگه داشتن سرش کمک می کند تا بدن او خنک بماند. اگر هوا سرد است و در زمستان به نوزاد خود شیر می دهید می توانید به او لباس پشمی سبک و نرم بپوشانید. یادتان باشد هرگز لباس های پلی استر تن او نکنید چراکه برایش بسیار ناراحت کننده است.
  • وقتی در حال شیر دادن هستید شما و نوزادتان تنگ به هم چسبیده اید. برای همین، مهم است که مراقب لباس های خودتان نیز باشید. چرا که لباس شما روی او نیز تاثیر می گذارد. حتما در تابستان ها لباس نخی نازک بپوشید تا هم شما و نوزادتان خنک بمانید. مطمئن شوید که جنس پارچه برای پوست نوزاد نرم باشد. اگر در ماه های زمستانی به او شیر می دهید، اطمینان یابید که پارچه لباس پشمی با بدن نوزاد مستقیم در تماس نباشد، چراکه می تواند پوست او را ناراحت کند.
  • دمای اتاق را معتدل نگه دارید، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد. ایده خوبی است که اتاق همیشه تهویه داشته باشد. این کار باعث آسایش نوزاد می شود و از خفگی هوای اتاق نیز جلوگیری می کند.
  • سر یا صورت نوزاد خود را در هنگام شیردهی در خانه نپوشانید. در مکان های عمومی از یک پارچه نخی برای این کار استفاده کنید.
  • اگر احساس می کنید نوزاد ناراحت است به آرامی برای کاهش عرق کردن او، بدنش را فوت کنید.
  • سعی کنید هنگام شیردهی حالت او را تغییر دهید. اغلب مواقع وقتی به او شیر می دهید سرش به مدت طولانی در یک حالت باقی می ماند. این باعث می شود یک قسمت صورت و سر او داغ شود و به مقدار زیادی عرق کند. حتما هنگام عوض کردن پستان حالت او را نیز مدتی تغییر دهید.

اختلالات تشدید کننده تعریق در نوزادان در زمان شیر خوردن

در مواردی که تعریق در نوزادان بیش از حد است و این عامل سبب اختلالات تغذیه ای و تنفسی در آنان می شود، متخصصان به بررسی مشکلات و عوامل تشدید کننده تعریق در نوزادان می پردازند. یافته ها حاکی از آن است که این عوامل ریشه های مختلفی دارند و در هر نوزاد متناسب با وضعیت سلامتی و جسمی او اشکال مختلفی خواهند داشت. در زیر می توانید عمده این عوامل را مشاهده فرمایید:

بیماری های ریوی و تنفسی

بیماری هایی از قبیل آلرژی های فصلی و یا ناهنجاری های عروقی و قلبی می توانند سبب عدم اکسیژن رسانی درست به اندام ها در زمان شیر خوردن نوزاد و یا فعالیت های دیگر او شوند. بررسی سلامت و صحت دریچه های قلبی و ریوی از سوی متخصصان اولین فاکتور پیگیری تعریق بیش از حد نوزادان در هنگام شیر خوردن است.

مشکلات تیروئیدی

از دیگر اختلالاتی که سبب تعریق نوزادان در هنگام مکیدن شیر از سینه مادر می شود، عدم تعادل در تولید و انتشار هورمون های طبیعی از سوی غدد مختلف از جمله تیروئید است.

تب و لرز

دیگر فاکتوری که سبب بروز تعریق شدید در نوزادان در هنگام شیر خوردن می شود، داشتن دمای بالای بدن و اصطلاحا تب داشتن است. تب می تواند گردش خون را در بدن نوزاد بالا ببرد و سبب اختلالاتی در سیستم ایمنی و کارکرد صحیح اندام های دیگر شود.

سندرم مرگ های ناگهانی

تعریق بسیار زیاد نوزادان در هنگام شیر خوردن می تواند مرتبط با سندرم مرگ ناگهانی که فاکتوری ثانویه محسوب می شود باشد. متخصصان معتقدند نوزادانی که در هنگام شیر خوردن به شدت عرق می کنند بیشتر در معرض مرگ ناگهانی و بی دلیل قرار دارند.

در این مطلب سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف تعریق نوزادان و علت عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن آشنا کنیم و پیرامون روش های کنترل این عامل اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه