ساعدنیوز
ساعدنیوز

نکاتی درباره تعداد دفعات و مدت زمان شیر خوردن نوزاد

  پنجشنبه، 18 شهریور 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
نکاتی درباره تعداد دفعات و مدت زمان شیر خوردن نوزاد
الگوی شیرخوردن در نوزادان متفاوت است. برخی از نوزادان هنگامی که گرسنه هستند شیر می خورند و اما برخی دیگر بدون گرسنگی و مداوم شیر بخورند. ما در این مطلب دفعات نرمال شیر خوردن نوزاد و... را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.

یکی از سؤالات رایج مادران شیرده، تعداد دفعات شیر خوردن نوزادان در طول شبانه روز و در هر وعدۀ غذایی، همچنین تشخیص میزان کافی شیر خوردن نوزاد است تا مطمئن شوند کودکشان تمام غذای مورد نیاز خود را دریافت می کند. برای رفع این نگرانی های شایع میان مادران، در این مطلب می توانید با تعداد دفعات شیر خوردن نوزادان در طول شبانه روز، نیاز نوزاد به شیر در هر وعدۀ غذایی و نیاز کودک به شیر بعد از یک سالگی آشنا شوید.

تعداد دفعات شیر خوردن کودک متولد شده

معمولا نوزادان در 24 ساعت اول زندگی به قدری خواب آلود هستند که شیر زیادی نمی خورند. اما در ماه اول زندگی شان در هر وعده به 74 تا 89 میلی لیتر شیر مادر تا حدود هشت تا دوازده بار در روز نیاز دارند که در مجموع برابر با 591 تا 710 میلی لیتر در 24 ساعت است.این تعداد دفعات شیر خوردن ممکن است زیاد به نظر برسد و نگران کننده باشد که شاید او در هر بار خوردن شیر مادر به اندازۀ کافی شیر دریافت نمی کند، اما نگران نباشید معده نوزاد شما کوچک است و به شیر خوردن مکرر نیاز دارد. به خاطر داشته باشید که این فقط یک دستورالعمل کلی است و اگر کودک شما هنوز گرسنه است ، نباید سینۀ خود را عقب بکشید.

شیر دادن به نوزاد

مقدار نیاز کودک به شیر مادر تا شش ماهگی

خوردن شیر مادر برای نوزاد دو ماهه و سه ماهه هشت یا نه بار در روز کافی است و برای ماه چهارم نوزاد به دفعات بیشتری شیر مادر نیاز دارد اما به دلیل حواس پرتی نوزاد به اطراف هر بار زمان شیرخوردن او کوتاه تر می شود.پس از ماه چهارم، دفعات شیر خوردن نوزاد کمتر می شود و در شش ماهگی کودک در هر 24 ساعت حدود پنج یا شش بار شیر می خورد اما اگر کودک، خوردن مواد غذایی جامد را زودتر از شش ماهگی آغاز کرده است، مقدار شیری که می خورد کاهش خواهد یافت.

نیاز نوزاد به شیر در هر وعدۀ غذایی

به راحتی ممکن است بیش از حد غذا بدهید. کودکی که از سینۀ مادر شیر می خورد، ممکن است بسیار کم شیر بخورد یا به اندازه رفع تشنگی خود شیر بخورد اما تشنگی خود را رفع کند، اما کودکی که با شیشه شیر تغذیه می شود، نوزادی که با شیشه شیر یا شیر خشک تغذیه می شود، حتی زمانی که به شیر کمی نیاز دارند به علت زیاد بودن سرعت جریان شیر از شیشه بسیار بیشتر از شیر مورد احتیاج خود می خورند و متوقف کردن جریان آن برای کودک سخت است.

نیاز کودک به شیر بعد از یک سالگی

بعد از اولین سالگرد تولد کودک با مشورت پزشک کودک در کنار شیر خودتان شیر گاو را نیز به مقدار کم با شیشه شیر یا لیوان مخصوص نوزاد به کودک بدهید اما نباید در دادن شیر گاو به کودک زیاده روی شود، زیرا موجب کاهش اشتهای او می شود. خوردن بیش از حد شیر گاو سبب ابتلا به کم خونی و فقر آهن در کودک می شود.بعد از یک سالگی معمولاً خوردن 473 تا 710 میلی لیتر شیر در روز برای کودکان مناسب است.بهتر است کودک تا دو سالگی شیر مادر را بخورد زیرا کالری، آنتی بادی های ارزشمند، ویتامین ها و آنزیم ها را برای او فراهم می کند.

نحوه و مدت هر وعده شیر دادن به نوزاد

  • دسته اول :نوزادانی که پستان مادرشان را به راحتی و به سرعت، با قدرت دهان گرفته و پس از دریافت آن چه را نیاز دارند پستان را رها می کنند که ممکن است باعث آزردگی نوک پستان مادر هم بشوند.
  • دسته دوم :نوزادانی که هیجان زده به طرف سینه مادر می آیند و قبل از قرار دادن سینه در دهان آن را رها کرده و شروع به داد و فریاد می کنند. در این موقع باید نوزاد را بغل بگیرید و آرام کنید و سپس به او شیر دهید.
  • دسته سوم :نوزادانی که در چند روز اول از مکیدن طفره می روند و وقتی جریان شیر برقرار شد به راحتی شیر می خورند.این نوزادان را با صبر و حوصله و تکرار در فواصل زمانی نزدیک به هم شیر دهید تا نوزاد شیر خوردن را یاد بگیرد.
  • گروه دیگر :نوزادنی که ابتدا مزه شیر را می چشند و سپس پستان را می گیرند و شروع به مکیدن می کنند پس این نوزادان را به زور و با عجله وادار به گرفتن پستان نکنید زیرا شروع به گریه کرده و از گرفتن پستان امتناع می ورزند.
  • دسته چهارم :نوزادانی که آرام آرام شیر می خورند و هر چند یک بار شیر خوردن را قطع و استراحت می کنند .

دلیل مهم شیرخوردن مکرر نوزاد

شیر خوردن مکرر نوزاد در طی روز ممکن است به دلیل خستگی زودرس، که یکی از نشانه های بیماری قلبی مادرزادی است، باشد. بیماری های قلبی در کودکان، مادرزادی است و شایعترین بیماری قلبی مادرزادی در نوزادان نقص دیوار بین بطنی و نقص دیوار بین دهلیزی می باشد.نواقص قلبی کوچک می تواند بروز علائم آن را تا دوران بزرگسالی به تعویق بیندازد . در نوجوانی اگر نقص های بین بطنی کوچکی بدون علائم بالینی وجود داشته باشد می توان آن را درمان کرد.نقص دیوار بین دهلیزی بدون اختلاف فشار در دو سوی بدون علامت است و ممکن است تا دوران بزرگسالی تشخیص داده نشود اما در نقص بین بطنی اختلاف فشار زیادی در دو سوی این نقص است که علائم آن سریعتر بروز می کند.

علت زیاد شیر خوردن نوزاد

همانطور که می دانید منبع اصلی و مهم تغذیه نوزاد شیر مادر می باشد که از این طریق تمامی نیاز های او برطرف شده و از بیماری های مختلفی مصون می ماند. شاید به تصور برخی از افراد شیر دادن نوزاد کار بسیار راحت و ساده ای باشد، ولی گاهی اوقات زیاد شیر خوردن نوزاد به دلیل علاقه زیاد او به مکیدن و در آغوش گرفتن ممکن است که باعث خستگی و استرس مادران و نیز تاثیر منفی استرس بر شیر مادر شود.

بهتر است بدانید که معده نوزادان خیلی کوچک بوده و به اندازه یک گردو می باشد بنابراین احتمال دارد به تعداد دفعات زیادی احتیاج به شیر خوردن داشته باشند به طوری که در ماه اول ممکن است هر دو الی سه ساعت یک مرتبه یعنی در طول روز حدود ۸ الی ۱۲ مرتبه شیر بخورند. این روند با بزرگ تر شدن نوزاد کاهش پیدا کرده و هر دفعه نوزاد مدت زمان کمتری شیر می خورد چرا که ذهن و حواس او به میزان بیشتری با پیرامون او درگیر شده و در نتیجه از شیر خوردن منحرف می گردد.

اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که شیر دادن به نوزاد تنها به خاطر سیر کردن نوزاد و تامین نیاز های او نمی باشد بلکه مواردی دیگر همچون آرامش، صمیمیت، اطمینان خاطر، نزدیکی و عشق را به دنبال دارد. بهتر است بدانید که رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد در دوره شیردهی به نوعی موجب احساس امنیت روانی کودک در زمان بزرگسالی خواهد شد. همینطور باید بدانید که شیردهی به عنوان روشی برای کم کردن اضطراب و درد در کودکان شناخته می شود، بنابراین اگر فکر می کنید کودک نباید خیلی زود گرسنه شود باید در نظر داشته باشید که کودک برخی مواقع به جای شیر به خود مادر احتیاج دارد.

به منظور این که بدانید در چه مواقعی باید به نوزاد خود شیر بدهید باید نشانه های گرسنگی نوزاد را بشناسید و آن ها را زیر نظر بگیرید. شیردهی مداوم امکان دارد که گاهی اوقات نشان دهنده کمبود شیر مادر و ناکافی بودن آن برای رفع نیاز های کودک باشد، ولی در صورتی که پوشک کودکتان در حد کافی خیس می شود و از لحاظ وزن و رشد جسمی در حد خوبی می باشد در این صورت شیردهی زیاد نمی تواند حاکی از وجود یک نوع مشکل باشد.

آیا کودکم به اندازه کافی شیر می خورد؟

  • نوزادان در هفته نخست بعد از تولد به طور طبیعی مقداری از وزنشان را از دست می دهند اما دوباره شروع به وزن گیری می کنند. بررسی میزان وزن گیری نوزاد نشان می دهد که آیا فرزند شما به اندازه کافی شیر می نوشد یا خیر.
  • میزان دفعات مدفوع شیرخواران در طول روز باید بیش از یک مرتبه باشد. رنگ مدفوع در هفته دوم زرد تیره می شود. تعداد دفعات ادرار باید بیش از مدفوع باشد و حداقل نوزاد 8 مرتبه در روز پوشک خود را خیس کند.
  • شیرخواری که خوب شیر می نوشد سالم و سرحال و خوش اخلاق است. اگر فرزندتان حتی بعد از نوشیدن شیر بد خلق است و سر و صدا می کند یعنی گرسنه است و سیر نشده است.
  • سینه ها قبل از آغاز شیردهی معمولا پر و سنگین هستند اما بعد از اتمام شیردهی سبک و خالی به نظر می رسند. اگر در اتمام شیردهی سینه ها هنوز پر هستند یعنی نوزاد به خوبی شیر نمی مکد.
  • از روی دفعات شیردهی می توانید متوجه شوید نوزادتان به اندازه کافی شیر می نوشد یا نه! در دو ماهگی شیرخواران در 24 ساعت حداقل 12 مرتبه باید طلب شیر کنند. در 6 ماهگی این میزان به 6 بار در 24 ساعت می رسد.

تا چه مدت باید شیردهی به نوزاد را ادامه دهم؟

مدت زمان شیردهی به نوزاد یک انتخاب شخصی است. متخصصان توصیه می کنند که نوزادان در ۶ ماه اول به طور انحصاری یعنی بدون شیر خشک، آب و غذا فقط از شیر مادر تغذیه کنند. اگر شما بتوانید این توصیه را اجرا کنید تا ۱۲ماه و حتی بیشتر نیز می توانید شیردهی به نوزاد را ادامه دهید.

شیردهی فواید زیادی برای مادر و کودک دارد. مطالعات نشان می دهد که شیردهی می تواند احتمال اسهال، عفونت گوش و مننژیت باکتریایی را در کودکان کاهش دهد یا شدت این بیماریها را کمتر کند. شیردهی همچنین می تواند کودکان را در برابر ابتلاء به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، دیابت، چاقی و آسم در دوران کودکی محافظت کند.

شیردهی برای مادران نیز مزایایی دارد برای مثال باعث کالری سوزی بیشتر می شود و به کوچک شدن رحم نیز کمک می کند. در حقیقت، مادران شیرده سریعتر به شکل و وزن قبل از بارداری خود برمی گردند. علاوه بر اینها شیردهی به نوزاد در کاهش خطر ابتلای مادر به بیماری ها زیر موثر است:

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (76 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (73 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (35 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (31 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (23 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (22 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (21 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس تشکر احساسی پربازدید یک گوسفند خوش شانس از قهرمان زندگی‌اش/ سگ چوپان گله را از دست گرگ نجات داد+عکس نگاهی به خانه و زندگی ساده و بدون تجملات حاج آقا قرائتی در پایتخت/ منزلی که حتی از راه آهن تهران پایین تر است!+عکس خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری مرگ خبرساز کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد/ او در سال 1356 بازنشست شد+عکس عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید
تیتر امروز   
خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...