نکاتی درباره شستن لباس نوزاد و کودک

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نکاتی درباره شستن لباس نوزاد و کودک
در شست و شوی لباس نوزادان باید دقت بیشتری نسبت به لباس بزرگسالان داشته باشید. در این مقاله چند نکته مهم برای شست و شوی لباس نوزادان به شما پیشنهاد می دهیم.

الیاف لباس نوزاد به گونه ای است که، لکه بیشتری را نسبت به لباس بزرگسالان جذب می کند. بنابراین، بهتر است که قبل از شستشوی لباس کودکان، آگاهی خود را نسبت به نحوه از بین بردن لکه ها افزایش دهید.در ادامه مطالب، به معرفی نحوه شستن لباس نوزاد و نکات ضروری در هنگام شستشو می پردازیم.

اهمیت شستشوی لباس کودکان و نوزادان

سیستم ایمنی نوزادان در بدو تولد ضعیف است، بنابراین نباید در معرض آلودگی قرار بگیرند. در این بین، لباس ها اهمیت زیادی دارند چون مستقیم با کودک در تماس هستند و آلودگی زیادی جذب می کنند. روش شستشوی لباس های نوزادان و کودکان با بزرگسالان متفاوت است. پوست آسیب پذیر و نازک نوزاد، ممکن است در مقابل مواد شوینده شیمیایی واکنش نشان دهد و سلامتی کودک به خطر بیفتد.

همچنین لکه های پروتئینی مانند لکه های شیر مادر، باکتری زیادی جذب می کنند و ممکن است باعث بیماری کودک شوند. بنابراین بهتر است برای شستشوی لباس نوزاد ، از شوینده های مخصوص استفاده شود. به توصیه متخصصان کودک، لباس های نو را قبل از پوشاندن حتماً آبکشی و ضدعفونی کنید. چون لباس ها قبل از خرید بارها دست به دست شده اند و ممکن است آلوده باشند.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن لباس کودک

تمیزی لباس کودک و نوزاد لباس نوزادان یکی از دغدغه های بزرگ والدین است. استفاده از شوینده نامناسب باعث بروز خارش و حساسیت پوستی می شود. به همین خاطر، آگاهی از نحوه تمیز نگه داشتن لباس کودک و هم چنین شستشوی مناسب آن امری ضروری است.

۱- برای تمیز نگه داشتن لباس کودک، لباس ها را از قبل بشویید

لباس هایی که مستقیماً از روی چوب لباسی آویز می شوند تقریباً به همان اندازه تمیز هستند. از زمان خرید لباس جدید و قبل از به تن کردن نوزاد باید به نکات بهداشتی آن عمل کنید و کاملا لباس را با مواد نرم کننده بشویید.

۲- یک ماده شوینده مناسب برای پوست حساس کودک انتخاب کنید

لباس های کودک به دلیل داشتن پوست حساس کودک نمی توانند با همان ماده شوینده بقیه اعضای خانواده شسته شوند. لباس ها باید در شوینده ای که مخصوص نوزادان و پوست حساس آن ها ساخته شده است و بدون عطر شسته شود. لازم است کودک را تا حد ممکن از مواد شیمیایی دور نگه دارید. بنابراین، شوینده هایی که فاقد عطر هستند و یا برای پوست های حساس تولید شده اند بسیار مفید هستند.

۳- قبل از شستن برچسب شوینده را بخوانید تا لباس کودک آسیب نبیند

خواندن برچسب قبل از شستشو ضروری است. همان قانون جداسازی سفیدی از رنگ در مورد لباس کودک نیز اعمال می شود تا رنگ ها با هم تداخل پیدا نکنند. اما بعضی از لباس ها به دلیل خاصیت ظریفشان ممکن است نیاز به شستن دست داشته باشند.

۴- همه لکه ها برابر نیستند

لباس بچه ها قرار است دچار لک های مختلف شود. با این وجود نمی توان همه لکه ها را به همان روش پاک کرد. به همین ترتیب دانستن بهترین روش برای از بین بردن لکه های اصلی که احتمالاً برای لباس کودک اتفاق می افتد، مهم است. در زیر چند مورد از این لکه ها گفته شده است:

لکه های روغنی

به نظر می رسد به محض تماس لباس با روغن کودک لباس برای همیشه لکه دار می شود. اولین مرحله، پاک کردن لکه های اضافی لباس است بعد لباس را صاف بگذارید، نشاسته ذرت را روی لکه بپاشید. بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند. نشاسته ذرت را پاک کنید. سپس صابون ظرف مایع را به لکه بمالید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه بماند. مرحله آخر این است که لکه را زیر آب گرم قرار داده و با صابون بشویید.

لکه های غذا

غذاهای کودک در رنگ های متنوعی وجود دارد که به نوبه خود می تواند در رنگ های مختلف لکه دار شود. هرچند نترسید و برای از بین بردن بیشتر این لکه ها راه حل هایی وجود دارد. لباس را در مخلوط الکل و آب خیس کنید. اگر با شستن لکه به مشکل برخوردید، باید از مخلوط یک به یک سرکه سفید و آب استفاده کنید تا لباس کاملا تمیز شود.

لکه های پروتئین

از بین بردن شیر مادر و شیر خشک، لکه های پروتئین به خودی خود پاک می شوند.

لکه های ادرار

از یک حلال روی استفاده کنید و سپس آن را در لباسشویی قرار دهید. لکه باید در پایان چرخه کاملا پاک شود. مهم است که آمونیاک یا سرکه را با هر ماده تمیز کننده حاوی آمونیاک مخلوط نکنید. این ترکیب برای سلامتی مضر است.

شستن لباس نوزاد

شوینده های مناسب برای شستن لباس نوزاد

برای شستن لباس نوزاد از مواد شوینده ای استفاده کنید که بدون بو، بدون آنزیم و فاقد هر گونه ماده سفیدکننده یا براق کننده باشد. همچنین بهتر است از نرم کننده لباس و مواد ضدالکتریسیته ساکن نیز خودداری شود، زیرا می تواند پوست حساس کودک شما را تحریک کند.پودرهای صابونی مخصوص که برای شستن لباس نوزاد وجود دارد می تواند گزینه بهتری برای شستشو باشد. یک توصیه کلی نیز این است که لباس های نوزادان و کودکان باید جداگانه شسته شود تا احتمال بروز حساسیت پوستی به حداقل برسد.

اما بسیاری از والدین، لباس های کودکشان را با لباس بقیۀ اعضای خانواده و با پودر معمولی در لباسشویی می اندازند و ممکن است مشکلی هم پیش نیاید.بسیاری از متخصصان پوست هم می گویند چنانچه کودکتان آلرژی یا پوست خیلی حساسی نداشته باشد، پودر لباسشویی معمولی مشکلی بوجود نمی آورد.اما در هر صورت شاید بد نباشد اگر از شوینده های معمولی لباسشویی استفاده می کنید، نوع مایع آن را بخرید، زیرا مایع لباسشویی برخلاف پودرها بهتر از تار و پود لباس ها شسته و پاک می شود.

روش صحیح شستشوی لباس نوزاد

قصد داریم شما را با نکات طلایی در خصوص شستشوی لباس نوزاد آشنا سازیم. در گام اول می بایست لباس نوزاد را با آب سرد بشویید. استفاده از آبگرم در ابتدای کار اشتباه است. برای این کار بهتر است در ابتدا لباس را در آب بخیسانید، این کار در صورتی که حجم لباس کم باشد ۱۵ دقیقه زمان می برد. در این روش لباس نوزاد شما از هرگونه لک که در اثر خوردن شیر ایجاد شده است برطرف خواهد شد. در صورتی که اثرات لک بر روی لباس نوزاد دیده می شود می توانید از فرچه های نرم که با عنوان فرچه شستشوی لباس نوزاد در بازار عرضه می شود استفاده نمایید.

از صابون ملایم برای شستشو استفاده کنید. به کمک صابون و فرچه شستشوی لباس نوزاد از دست لک ها رهایی خواهید یافت. استفاده از شوینده های معطر با قدرتمند را فراموش کنید این شوینده ها در نهایت سبب بروز حساسیت بر روی بدن نوزاد شما خواهد شد. بهترین مواد جهت شستشوی لباس نوزاد استفاده از شوینده های بدون رنگ و اسانس می باشد. در آبکشی پس از شستن لباس نوزاد دقت نمایید، به یکبار آبکشی قانع نباشید شما می بایست مطمئن شوید که مواد شوینده از لباس به طور کامل پاک شده است. اگر لباس نوزاد شما رنگی است، احتمال رنگ دهی لباس وجود دارد بنابراین شستن لباس را دوباره ادامه دهید. زمان کافی برای خشک شدن لباس لحاظ نمایید.

دمای مناسب برای شستشوی لباس کودک و نوزاد

برای شستشو لباس نوزاد از آب با درجه دما ۳۰ یا ۴۰ درجه سانتی گراد استفاده کنید و اگر از یک ماده شوینده برای تمامی لباس ها استفاده می کنید می توانید در یک مرحله تمامی لباس ها را باهم بشویید.

و در نهایت اینکه برای شستشو لباس حتما برچسب روی لباس را بخوانید تا متوجه شوید روش شستشو و نگهداری هر لباس به چه صورت است دسته بندی لباس ها یکی از مهمترین اقدامات در شستن لباس است. بیشتر لباس ها دستور العمل شستن مشابهی دارند، آن ها را با هم بشویید؛ و لباس هایی را که شیوه شستشوی خاص دارند کنار بگذارید و بعداً جداگانه بشویید. به دمای آب توصیه شده توجه ویژه داشته باشید. در صورت مشاهده نشانه هایی مانند جوش ، خشکی و پوسته پوسته شدن یا برآمدگی های قرمز روی پوست نوزاد، با پزشک تماس بگیرید. در بیشتر موارد با شستن کامل تر و آبکشی بیشتر لباس های نوزاد، مشکل برطرف می شود ولی گاهی هم پزشک انجام آزمایش های بیشتر را توصیه می کند.

نکات شستن لباس نوزاد

  1. لباس نوزاد و کودک را بلافاصله بعد از کثیف شدن بشویید.
  2. برای پاک کردن لکه مدفوع یا ادرار، از پاک کننده آنزیم دار استفاده کنید.
  3. هنگام شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی از مایع نرم کننده یا شوینده معطر استفاده نکنید.
  4. بهتر است قبل از شستن لباس ها، لکه ها را از بین ببرید. سپس، لباس را با آب ولرم بشویید.
  5. قبل از پاک کردن لکه ها، ان ها را شناسایی کنید؛ زیرا خیساندن لباس در آب می تواند باعث ثابت شدن بعضی از لکه ها شود.
  6. قبل از شستن لباس، لیبل آن را بررسی کنید تا از دمای مناسب جهت شستشو آگاه شوید.
  7. به هیچ عنوان از وایتکس و مواد سفیدکننده برای شستن لباس نوزاد استفاده نکنید.
  8. هنگام شستن لباس ها با دست، با دقت آن ها را آبکشی کنید تا تمامی مواد شوینده و آلودگی از آن ها خارج شود.
  9. بعد از شستن لباس ها، آن ها را در هوا آزاد و زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.
  10. از خشک کردن لباس ها در حمام یا محیط بسته بپرهیزید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان