تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در سگ ها

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در سگ ها
آنفولاانزای سگی نوعی عفونت ویروسی واگیردار می‌باشد که در بین سگ‌ها اتفاق می‌افتد. اگرچه این بیماری به ندرت باعث مرگ حیوان می‌شود، ولی بسیار واگیردار است. در ادامه علائم و روش های درمان این بیماری را بررسی می کنیم.

آنفولانزای سگی تا حدی یک بیماری جدیدی است که معمولا سگ ها به طور طبیعی، ایمنی کمی در برابر این بیماری دارند. این ویروس بر روی سگ ها در تمام سنین، نژادها و اندازه ها و حتی سگ هایی که در سلامتی کاملی به سر می برند، تاثیر می گذارد. بنابر این تقریبا تمام سگ ها در معرض ابتلا به این بیماری ویروسی و عفونی شدن، قرار دارند.

نشانه ها و علائم آنفولانزای سگ چه چیزهایی هستند؟

آنفولانزای سگی نوع A به دو گونه H3N2 و H3N8 تقسیم بندی می شود که بر سیستم تنفسی تاثیر می گذارد و بسیار مسری است اما برای هر دو گونه آن واکسن وجود دارد.آنفولانزای سگی علائم متعددی دارد که صاحبان این حیوانات باید از آن مطلع باشند. موارد این آنفولانزا از نوع خفیف تا نوع شدید آن متغیر است. برخی سگ ها ممکن است بسیار مریض شوند در حالی که برخی دیگر می توانند بدون بیماری با ویروس مبارزه کنند. برخلاف آنفولانزای انسانی فصلی نیست. در طول سال مراقب نشانه های زیر در سگ باشید:

  • سرفه (مرطوب و خشک)
  • عطسه کردن
  • ترشحات بینی ( چرکی یا غیر چرکی)
  • آبریزش چشم
  • تب
  • بی حالی
  • مشکل در تنفس
  • بی اشتهایی

علائم آنفولانزای سگ شبیه علائم سرفه لانه است. در صورت مشاهده نشانه های ویروس با دامپزشک صحبت کنید. بیش تر موارد بیماری آنفولانزا در سگ خفیف است، اما موارد شدید نیز ممکن است رخ دهد. در چنین مواردی، سگ ها به پنومونی، مشکل در تنفس و تب بالا دچار می شوند. در نوع خفیف، سگ ها عموما سرفه های مرطوب و ترشحات بینی دارند؛ در توله سگ ها گاهی سرفه های خشک مشاهده می شود. سگ های مبتلا به آنفولانزای شدید به سرعت علائم خود را نشان می دهند و تب آن ها بیش از 104 درجه فارنهایت است. سگ ها در این موارد ممکن است به ذات الریه یا سایر عفونت های ثانویه نیز مبتلا شوند؛ هم چنین سگ ها ممکن است خون سرفه کنند. علائم بیماری آنفولانزای سگ، بین 10 تا 30 روز طول می کشد. خوشبختانه، میزان مرگ و میر در این نوع بیماری نسبتا پایین است و کمتر از 10 درصد موارد ابتلا منجر به مرگ می شود.

تفاوت آنفولانزای سگی و سرماخوردگی

علائم مربوط به آنفولانزای سگ با انواع ویروس ها و عفونت های باکتریایی، که شبیه سرماخوردگی معمولی در انسان است، تفاوت دارد. برخی از انواع این بیماری ها شامل آدنو ویروس سگ نوع 2، ویروس پارا آنفولانزای سگ و کرونا ویروس تنفسی سگ است.علائم سرماخوردگی سگ شامل عطسه، سرفه، آبریزش از چشم، احتقان، آبریزش بینی و رفتار غیر معمول سگ شما مانند بی حالی است. با علائم سرماخوردگی خفیف ممکن است مجبور نباشید به مطب دامپزشک مستقیما مراجعه کنید و می توانید بیماری را در خانه درمان کنید.

اگر سگ شما هنوز فعال است و به طور معمول غذا و مایعات مصرف می کند، ممکن است دامپزشک به شما بگوید که درمان خانگی را امتحان کنید.این گونه درمان های خانگی سگ شبیه مراقبت از فردی است که سرماخورده است. سگ خود را تشویق کنید تا استراحت کند، آب بنوشد و غذا بخورد. آبریزش چشم و بینی آن ها را با یک پارچه مرطوب یا دستمال های مخصوص پاک کنید. دستمال های مرطوب چون PH متعادل و ملایم برای پوست های حساس است، برای این کار مناسب تر است. نکته مهمی که وجود دارد این است که بدون مشورت اولیه با دامپزشک، به سگ داروی سرماخوردگی یا ضد سرفه ندهید. اگر هر زمان علائم سرماخوردگی سگ شما بدتر شد، سگ معمولا خوردن و آشامیدن را متوقف می کند. اگر سگ در تنفس خود دچار مشکل باشد یا طی دو هفته بهبود پیدا نکند، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

آنفولانزای سگ

درمان آنفولانزای سگی

به طور معمول این بیماری با مراقبت های حمایتی درمان خواهد شد، چرا که هیچ دارو و درمان شناخته شده قطعی برای آن وجود ندارد. البته گاهی اوقات دامپزشکان شربت دیفن هیدرامین برای سگ را نیز تجویز می کنند. اگر سگ دوست داشتنی شما هر گونه از این علائم را از خود نشان داد باید فوراً با دامپزشک صحبت کنید و یا این که او را برای معاینه بیشتر به دامپزشکی ببرید. پس از انجام معاینات و آزمایشات لازم در این باره دامپزشک نسبت به صلاح خود بهترین برنامه درمانی را تعیین خواهد کرد. به طور معمول برنامه درمانی شامل هیدراته نگه داشتن بدن حیوان، تغییر برنامه غذایی او و .. می باشد. اگر آنفولانزای سگ را درمان نکنید، منجر به ذات الریه می شود که این موضوع نیز مشکلات زیادی را در آینده برای حیوان دوست داشتنی شما به وجود می آورد.

بهترین کار این است که با دیدن هر گونه علائم انفولانزا حیوان خود را به سرعت نزد دامپزشک ببرید تا به این گونه اقدامات لازم انجام شود. با مراقبت های لازم و ضروری می توانید در بهبود کامل سگ قدم بردارید. اکثر سگ ها با مراقبت های حمایتی در منزل می توانند به طور کامل بهبود یابند. تعداد خیلی کمی از سگ ها نیاز به بستری شدن دارند و هم چنین باید افزود میزان مرگ و میر به علت آنفولانزای سگ کمتر از 10 درصد بیان شده است.

پیشگیری از آنفولانزای سگی

این بیماری ویروسی، در اثر تماس با ترشحات تنفسی سگ های آلوده، شیوع پیدا می کند. همچنین قرار گرفتن در معرض اشیاء عفونی نیز باعث ابتلا به این بیماری می شود. خطر ابتلا زمانی که سگ ها در یک منطقه جمع می شوند، افزایش می یابد. این مناطق شامل پانسیون های نگهداری از سگ ها، گردشگاه ها و شکارگاه های مخصوص سگ ها، مراکز مراقبت های روزانه از سگ ها و موارد دیگر می باشد.

واکسن هایی برای هر نوع از این بیماری ویروسی وجود دارد چه به طور جداگانه و چه به طور ترکیبی. بسیاری از دامپزشکان و پانسیون های نگهداری از سگ ها، به واکسن جدید H3N2 برای تمام سگ هایی که به این گونه مراکز وارد می شوند، نیاز دارند. بعضی از این مراکز واکسن های قدیمی H3N8 را توصیه می کنند که ممکن است مورد نیاز نباشد. چنانچه سگ شما به طور منظم با سگ های مختلفی در ارتباط می باشد، تزریق هر دو نوع واکسن توصیه می شود. درباره واکسن های آنفولانزای سگی، اطلاعات بیشتری را از دامپزشک خود کسب کنید.

آنفولانزای سگ قابل انتقال به انسان است؟

برخی از افراد تصور می کنند که بیماری آنفولانزا سگی به انسان ها نیز سرایت می کند. اما در این باره باید بگوییم که تا به امروز هیچ گونه مدرکی در مورد این که ویروس آنفولانزای سگ به انسان ها منتقل شود، وجود نداشته است. حتی تا به اکنون یک مورد نیز گزارش نشده است که بتواند ثابت کند که ویروس آنفولانزا به افراد دیگر منتقل شده است. در این باره باید بگوییم که این ویروس فقط از سگ ها به سگ های دیگر منتقل می شود و به هیچ عنوان از سگ به انسان ها منتقل نخواهد شد.

غذا برای سگ های مبتلا به آنفولانزا

یکی از موارد بسیار مهم که در سلامت سگ نقش به سزایی دارد، تغذیه او می باشد. پیشنهاد ما این است که یک برنامه غذایی مناسب نسبت به سن، نژاد و فعالیت سگتان برای او تهیه کنید. البته این نکته را هم باید افزود زمانی که حیوان شما دچار این بیماری شده است، دامپزشک به طور معمول برنامه غذایی او را عوض خواهد کرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (447 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (275 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (272 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (217 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (184 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (150 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (81 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس