تفاوت ترید و سرمایه گذاری در چیست؟

  چهارشنبه، 30 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تفاوت ترید و سرمایه گذاری در چیست؟
شاید تریدینگ در ارز های دیجیتال از بازار های موازی بیشتر کاربرد دارد. دلیلش هم آن است که ارزهای دیجیتال گاهی نوسانات چند هزار دلاری میکنند و شما میتوانید با استفاده از روش های مختلف سود بیشتری از هولد کردن و سرمایه گذاری کسب کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ترید و سرمایه گذاری هر دو به معنی ایجاد یک پوزیشن در بازار مالی و سودآوی از نوسان قیمت هاست. با این حال، دنبال کردن این هدف از روش های مختلف ممکن است. در حالی که سرمایه گذاران به طور عینی دارایی مورد نظر را خریداری می کنند، تریدر ها در خصوص موضع اصلی قیمت بازار، جهت گیری می کنند.

سرمایه گذاران با دیدی بلند مدت به بازار نگاه می کنند و آینده و رشد یک شرکت را طی سالها و حتی ده ها بررسی می کنند. در مقابل تریدر ها، برای آنکه بتوانند از نوسانات بازار سود بدست آورند، بازار های رو به رشد و سقوط را در بازه های زمانی کوتاه تر بررسی می کنند.

اگرچه در ادامه مفصلا به تفاوت ترید ارز های دیجیتال و سرمایه گذاری می پردازیم اما قبل از آن توجه شما را به جدول زیر که خلاصه ای از تفاوت های کلیدی را بازگو می کنند، جلب می کنیم:

ترید (Trading) سرمایه گذاری (Investing)
بازار ها سهام ، ETF ، شاخص ها، جفت ارزها، بازار آپشن ها، ارز های دیجیتال و … سهام ، ETF
روش ها روش های مشتق شده مانند CFD و اسپرد ISA ، SIPP
بازه زمانی کوتاه مدت تا متوسط متوسط تا بلند مدت
ریسک عمدتا توسط اهرم یا لوریج بیشتر می شود. محدود به هزینه اولیه است.
سبک ترید روزانه، سوئینگ تریدینگ، ترند تریدینگ و … سرمایه گذاری Passive و Active

ترید چیست؟

ترید (Trade) یا معامله یا مبادله به زبان بسیار ساده خرید و فروش، داد و ستد و گاهی تجارت نیز معنی میشود و از زمان قدیم در قالب مبادله کالا به کالا به کار میرفت.

از وقتی که پول اختراع شد ما هر روز بدون اینکه متوجه شویم در حال ترید های مختلف هستیم. حتی وقتی بابت خرید یک بستنی پول میدهیم در حال تریدینگ هستیم.

از وقتی که پول های سنتی جاب خود را به ارز های دیجتال دادند، روش تریدینگ و مبادلات هم عوض شد. مثلا در ازای خرید بیت کوین دلار میدهیم یا در پرداخت با بیت کوین کالا تحویل میگیریم.

نباید بدون علم کافی وارد این حوزه شد وگرنه دچار زیان های جبران ناپذیری می شویم.

هیچوقت نباید بدون علم کافی وارد این حوزه شد وگرنه دچار زیان های جبران ناپذیری می شویم.

شاید تریدینگ در ارز های دیجیتال از بازار های موازی بیشتر کاربرد دارد. دلیلش هم آن است که ارزهای دیجیتال گاهی نوسانات چند هزار دلاری میکنند و شما میتوانید با استفاده از روش های مختلف سود بیشتری از هولد کردن و سرمایه گذاری کسب کنید.

شاید مشتاق باشید بدانید تریدر ها چگونه آینده قیمت یک سهم را پیش بینی میکنند؛ آنها معمولا از دو روش تحلیل های فاندامنتال و تحلیل های تکنیکال استفاده میکنند و با استفاده از نمودار های قیمتی آینده قیمت یک سهم را پیش بینی میکنند.

تفاوت ترید و سرمایه گذاری

سرمایه گذاران معمولا از دو حالت معاملات بلند مدت و کوتاه مدت استفاده میکنند تا سرمایه خود را افزایش دهند. حال آنکه تریدر ها عموما با معامله کردن سود میکنند، پس طبیعی است از معاملات کوتاه مدت و حتی لحظه ای استفاده کنند تا یک شبه سرمایه خود را چند برابر کنند.

به این روش خریدوفروش فوری (Scalping) میگویند

معمولا تریدر ها از دو ویژگی در بازار های مالی به عنوان برگ برنده خود استفاده میکنند:

  • معاملات دو طرفه

با این روش شما میتوانید از زیان کردن یک سهم هم سود کنید. اساس این روش مثل شرط بندی است، یعنی شما پیش بینی می کنید که قیمت آن ارز قرار است پایین بیاید و با صرافی وارد قراردادی بر همین اساس میشوید. بعد از کاهش قیمت شما سود میکنید. به همین سادگی!

  • لوریج یا اهرم

اهرم در بازار های مالی حکم چند برابر کردن سود و ریسک را دارد. مثلا با ۱ دلار میتوانید معامله ای با حجم ۱۰۰ دلار ببنیدید و سود بیشتری کنید.دقت کنید که همانطور که درآمد از این روش بالاست ریسک ه آن نیز بالاتر است.

روش های مرسوم تریدینگ

خرید و فروش فوری (Scalping)

در این روش معامله گر با سود کم معامله ای در حد چند ثانیه و یا دقیقه میبندد و با مهارت بالا سعی در استفاده از لوریج میکند.

خرید و فروش روزانه (Day Trading)

در این روش معاملات تریدر مدت زمان بیشتری میبرد و در نتیجه سود بیشتری هم میکند.

خرید و فروش نوسانی (Swing Trading)

جذاب ترین روش تریدینگ نوسان گیری نام دارد. تریدر با استفاده از تحلیل های تکنیکال سعی در پیش بینی قیمت آینده ارز دیجیتال دارد و با معاملات متعدد سعی میکند از افزایش یا کاهش قیمت سهم نوسانات شدید بگیرد.

موقعیت گیری (Position Trading)

اساس عملکرد این روش مانند سرمایه گذاری است و تریدر بعد از خرید یک سهم منتظر افزایش قیمت آن میماند و سپس میفروشد.

ترید را از کجا شروع کنیم؟

توصیه میکنیم ابتدا از صفحه از کجا شروع کنم با مفاهیم پایه ارز های دیجیتال آشنا شوید. سپس با تحلیل های فاندامنتال و تحلیل های تکنیکال آشنا شوید. هر هفته کلیپ های رایگانی برای آموزش این تحلیل ها در آپارات و یوتیوب ما قرار میگیرد. حال وقت آن است در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر مثل بایننس یا بیتمکس حساب باز کنید و بعد از ایجاد یک کیف پول ارز دیجیتال شروع به تریدینگ کنید.

بهترین مکان برای تریدینگ ارز های دیجیتال صرافی های آنلاین خارجی است زیرا:

۱.قانون مشخص و شفافی دارند و اگر هویت غیر ایرانی داشته باشید می توانید از قوانین پیروی کنید.

۲. جامعه آماری آنها بین المللی است و تریدر های زیادی روزانه از سامانه آنها استفاده میکنند، پس در صورت ایچجاد مشکل به سرعت بر طرف میشود.

چگونه یک تریدر موفق شویم؟

معامله گری موفق نیاز به تجربه فراوان در کنار علم تکنیکال و فاندامنتال دارد. این تجربه از معامله کردن به دست می آید و با کلیپ و یوتیوب نمیشود تریدر شد. اما اگر به زندگی تریدر های موفق نگاهی بیاندازیم ویژگی های مشترکی میبینیم مثل:

احساس در تجارت میتواند باعث به خطر انداختن سلامتی شود

با خواندن مصاحبه افراد موفقی مثل وارن بافت متوجه اصول پایه ای می شویم که ۴ مورد آن را ذکر میکنیم:

  • احساسات در تریدینگ جایی ندارند

اگر تریدر نتواند احساساتش را در معاملات کنترل کند بهتر است همین الان جمع کند برود!

یادگیری را متوقف نکنید

اگر میخواهید در بازار های مالی شکست نخوردی هیچگاه به فکر تکامل نباشید. هیچ اندیکاتوری نمیتواند آینده را به طور ۱۰۰% پیش بینی کند. هیچ تحلیل گری نمیتواند با قطعیت تحلیل کند. اینها تنها الگوریتم های ریاضی هستند که با تجربه ثابت شده عملکرد خوبی داشته اند.

  • تقلید نکنید

گاهی بعضی از تحلیل گران برای فریب بقیه از روش های ساده و پیش پا افتاده ای تحلیل میکنند تا به شما بفهمانند سود کردن کار خیلی آسانی است. در این صورت شما با تقلید روش های مندرآوردی این تحلیل گران خود را از چاله به چاه می اندازید.

  • گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

معمولا تازه کار ها بعد از اولین سود بلافاصله پوزیشن را میبندند. حال آنکا افراد قدیمی بیبشتر به حد ضرر خود توجه میکنند تا هدف و سود!

این هنر با تجربه زیاد به دست می آید و آموختنی نیست.

معامله گر حرفه ای صبر دارد و علاوه بر مداومت در کار، دست به خرید و فروش عجولانه نمی زند.

سوالات متداول

آیا ترید نیازمند سرمایه اولیه است؟

بله بدون سرمایه اولیه ورود به بازار های مالی توجیهی ندارد، اما میزان این سرمایه در ارز های دیجیتال بسیار کمتر از بازار های موازی است. شما میتوانید از وام صرافی ها هم استفاده کنید.

آیا تریدینگ به تنهایی میتواند شغل محسوب شود؟

بله قطعا تریدینگ یک شغل کامل با سود مناسب است. اما معمولا افراد مبتدی با ورود به بازار های مالی دچار هیجانات می شوند، لذا اگر مبتدی هستید هیچوقت شغل اصلی خود را به خاطر تریدینگ از دست ندهید!

تریدینگ چه مزیتی نسبت به سرمایه گذاری دارد؟

سود و بازدهی بسیار بالاتر، مقدار سرمایه اولیه کمتر

معایب تریدینگ چیست؟

به میزان سود زیادش ضرر زیاد هم میتواند داشته باشد. ریسک زیاد در دراز مدت باعث مشکلات اعصاب می شود.

ترید را از کجا شروع کنم؟

اول از همه یک حساب کاربری باز میکنید و سپس علم تحلیل تکنیکال و فاندامنتل را برای پیش بینی اداوه روند یک سهم می آموزید. سپس از یک حساب دمو یا مجازی عمل معامله را انجام میدهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (469 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (350 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (72 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند