تغییرات اساسی در کنکور 1402/ حذف 800 کد رشته از کنکور سال آینده

  چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1402 ID  کد خبر 339802
تغییرات اساسی در کنکور 1402/ حذف 800 کد رشته از کنکور سال آینده
ساعد نیوز: معاون آموزشی وزارت علوم از برنامه این وزارتخانه برای غربالگری دو هزار کد رشته دانشگاهی خبر داد و گفت: براین اساس حدود 800 کد رشته محل پس از تصمیم سازی از دفترچه کنکور امسال حذف خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از افکار نیوز، قاسم عمو عابدینی در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد گفت: ما به دنبال تحول در آموزش عالی هستیم و این برنامه را در قالب مصوبه تصویب کردیم. این برنامه بخش مهم کار وزیر علوم است، در این راستا نیز باید بسیاری از برنامه‌ها در وضعیت موجود تغییر کند یا ریل گذاری شود.

وی گفت: تلاش‌های بسیار خوبی توسط محققین، اساتید و دانشجویان صورت گرفته که نتیجه آن را در رتبه بندی های بین المللی دانشگاه‌ها دیدیم به طوری که رتبه‌های 15، 16 و 17 را در دوره‌های مختلف به دست آوردیم و این وضعیت برای حوزه‌های فناوری و نانو و تکنولوژی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به علم نافع باید 4 چالش یعنی حکمرانی در دانشگاه، آموزش هدف مند، مباحث فرهنگی و دیپلماسی علمی را رفع کنیم که وزیر علوم برنامه 5 محوری را در این زمینه تدوین کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: ما در معاونت آموزشی شروع کردیم اقداماتی را بکار بگیریم تا 4 چالش فوق حل شود و ابلاغیه‌هایی را در این زمینه اعلام کردیم در این راستا آئین نامه‌ای تحت عنوان «سرآمد آموزشی» را تدوین کردیم و هفته معلم برای ما دهه سرآمدی شد. طی چند روز آینده جشنواره داریم و سرآمدان آموزشی را معرفی خواهیم کرد. 20 نفر از اساتیدی که زحمت کشیدند به عنوان استاد و مربی در استان‌ها انتخاب شدند.

وی یادآور شد: ما در حوزه آموزش هدفمند نیز ورود کردیم و شورای برنامه ریزی، گسترش و هدایت استعدادهای درخشان فعال‌تر شدند و برنامه‌هایی را مصوب کردیم. یکی از بحث‌های مهم آموزش هدفمند دانشجویان هستند تا برای ورود به شغل مشکلی نداشته باشند و در کنار آموزش‌های کلاسیک آموزش‌های مهارتی خواهند داشت.

عمو عابدینی افزود: ما محتوای رشته‌های دانشگاهی را غربالگری خواهیم کرد تا در حوزه‌ها مختلف انسانی، فناوری و غیره دانشجویان را هدفمند تربیت می‌کنیم. شیوه نامه‌های آن را اعلام کردیم و در این راستا در دانشگاه یزد اعلام شد بورس صنعت پذیرش می شود یا اینکه دانشگاه می تواند در صنعت خودرو 25 واحد ارائه دهد که بخشی از آن در صنعت گذرانده شود.

معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشجویان زیر رتبه‌های 1000 وارد رشته‌هایی شدند که بورس صنعت داشتند در حالی که قبلاً رتبه‌های چهار هزار وارد این رشته‌ها می شدند. به طور کلی ما برنامه‌های خود را در قالب مصوبه به دانشگاه‌ها اعلام کردیم و حدود 1200 نفر از استادان و دانشیاران ما در شبکه تخصصی عضو هستند و برنامه‌های آنها در حوزه ارزیابی محتوای آموزشی در شورای گسترش و آموزش بررسی و در نهایت اعلام می‌شود.

وی گفت: طرح آمایش آموزش عالی 9 ماده دارد که 8 ماده آن به ما، دانشگاه آزاد و بهداشت مرتبط است باید این برنامه اجرایی شود، معتقدیم رشته‌های ما باید نیاز محور شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان داد یک سری از کد رشته‌ها از نظر شغلی اشباع شده است باید روی این کد رشته محل‌ها در سطح استان‌ها، منطقه و شهرستان فکر و چاره اندیشی کنیم. مطالعات نشان می‌دهند بسیاری از کد رشته‌ها باید مورد آمایش شغل و رشته قرار بگیرد و این امر در وزارت علوم از یکسال پیش شروع شد.

شرط عدم پذیرش برای رشته های کم متقاضی

به گفته وی، امسال بسیاری از کد رشته‌های دفترچه‌ها نیاز محور بودند اما رشته‌هایی هم داریم که توسط دانشجو انتخاب نشدند و مجدد برای این کد رشته‌ها فراخوان دادیم که نه متقاضی داشت و نه شغل. از این رو ما مصوب کردیم رشته‌هایی که بالای 60 درصد شغل و متقاضی ندارند برای 1402 پذیرش نداشته باشند.

عمو عابدینی خاطر نشان کرد: علوم پایه، علوم اجتماعی و برخی دیگر در مرحله غربالگری نیامدند چرا که ما به این رشته‌ها نیاز داریم برای سال 1403 و بعد کار گروهی در استان ها در زمینه این رشته‌ها تصمیم گیری خواهد کرد.

غربالگری 2 هزار کد رشته در دوره کارشناسی

وی از غربالگری رشته‌های دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ما 20 هزار کد رشته در دوره کارشناسی داریم که 2 هزار تا از این کد رشته‌ها برای سال جاری غربالگری خواهند شد. در نهایت حدود 800 کد رشته پس از بررسی‌های لازم از نظر اشتغال و نیاز محوری از دفترچه کنکور امسال حذف خواهند شد.

عمو عابدینی خاطر نشان کرد: برخی رشته‌ها اصلاً در طرح آمایش قرار نگرفتند و علوم پایه، علوم اجتماعی و غیره در مرحله غربالگری نیامدند چرا که ما به این کد رشته‌ها نیاز داریم و از سال 1403 کار گروهی در استان‌ها تشکیل خواهیم داد تا در زمینه کد رشته‌های مربوط به خود تصمیم گیر شوند.

وی افزود: ضمن اینکه بر اساس مصوبه وزارت علوم رشته‌های نیاز محور در صورت معرفی به این وزارت خانه، ظرف سه ماه تصویب خواهند شد.

معاون وزیر علوم استاد محوری را یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم در سال جاری دانست و گفت: بر اساس این طرح که از بین دانشجویان استعداد درخشان صورت می گیرد. دانشجو با نامه یک استاد معرفی می‌شود و می‌تواند فعالیت خود را شروع کند. البته ما برای دانشجویان غیر استعداد درخشان نیز برنامه‌ای به منظور استاد محوری داریم که بر این اساس استاد با توجه به طرح دانشجو، او را به سازمان سنجش معرفی می‌کند و پس از بررسی وضعیت دانشجو، فرد برگزیده به استاد معرفی می‌شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (546 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (13 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان