تغذیه در ماه هفتم بارداری چگونه باید باشد؟

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
تغذیه در ماه هفتم بارداری چگونه باید باشد؟
رژیم غذایی در ماه هفت بارداری چگونه باید باشد ؟ در طول این ۳ ماه اخیر بارداری شما باید روی مواد غذایی متمرکز شوید که بیشترین سود را برای کودکتان داشته باشد. در ادامه بیشتر در این خصوص بحث می کنیم. همراه ما باشید.

شما در ماه هفتم بارداری خود قرار دارید و به آرامی به روزهای آخر نزدیک می شوید کودک و بدن شما تغییرات زیادی کرده اند در این ماه، باید از خوردن یکسری مواد غذایی اجتناب کنید و مواد. غذایی دیگری را نیز ،به رژیم خود بیافزایید. در این ماه ،بزرگ شدن و چاق شدن شما به چشم میاد و شما وسوسه می شوید که روی یک رژیم غذایی خاص تمرکز کنید ، تا میزان افزایش وزن خود را خنثی کنید به جای چنین رژیم غذایی، سعی کنید رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که، در این مرحله نیازهای شما را برطرف کند و علاوه بر آن ،وزنتان را نیز کنترل کنید در این ماه، شکم شما بزرگتر از همیشه به نظر می رسد ،به این دلیل که کودکتان برای شروع زندگی و بیرون آمدن ، آماده می شود کارشناسان بهداشت توصیه می کنند.حداقل 450 کالری اضافی نسبت به قبل دریافت کنید، تا مطمین شوید که کودکتان از تغذیه مورد نیاز در این مرحله بهره مند می شود بنابراین، سوال بزرگ این است که باید چه چیزی بخورید، تا این تعادل بین تغذیه و کنترل وزن را به خطر بیندازید گزینه های زیادی وجود دارد این بخش را با دقت بخوانید تا متوجه شوید.

بهترین رژیم غذایی ماه هفتم بارداری (هفته ۲۵ تا ۲۸)

رژیم سالم در سه ماهه سوم اجزای زیادی دارد. رژیم بارداری می تواند متشکل از تمام مواد غذایی ضروری باشد که می بایست به اعتدال از آن ها مصرف کنید. از خوردن بیش از حد خودداری کنید زیرا در این دوران احساس گرسنگی زیادی خواهید کرد. درباره چیزهایی که باید در ماه هفتم بارداری مصرف کنید بیشتر بدانید:

  • غذاهای سرشار از آهن و پروتئین:بدن شما در سه ماهه سوم بارداری برای جلوگیری از کم خونی یا خونریزی در زمان زایمان یا حتی زایمان زودرس، به مقدار بیشتری آهن نیازمند است. روزانه حدود ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارید. سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند اسفناچ، برگ شلغم، میوه های خشک مانند کشمش و برگه زردآلو، کدو و روغن کنجد، دانه سویا، گوشت قرمز و ماکیان همگی سرشار از آهن هستند و می توانید از آن ها در رژیم غذایی خود مصرف کنید. پروتئین نیز برای رشد سالم جنین لازم است. اسیدهای آمینه حاضر در غذاهایی پرپروتئین مانند تخم مرغ، گوشت، عدس، نخود، حبوبات و محصولات لبنی میزان ۷۵ تا ۱۰۰ گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کنند.
  • غذاهای سرشار از کلسیم:مصرف کلسیم در سه ماهه سوم بارداری بسیار مهم است، چراکه غذاهای سرشار از کلسیم به رشد سالم استخوان بندی جنین و تقویت استخوان ها کمک می کند. باید روزانه ۱۰۰۰ گرم کلسیم مورد نیاز بدن خود را از رژیم غذایی کسب کنید. می توانید محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • غذاهای سرشار از منیزیم:برای جذب کلسیم به مقدار کافی از منیزیم نیز نیاز دارید. منیزیم از گرفتگی پاها جلوگیری می کند، عضلات را آرام می کند و همچنین مانع از زایمان زودرس می شود. در دوران بارداری روزانه به ۳۵۰ میلی گرم منیزیم نیاز دارید. برای این منظور می توانید لوبیا، سبوس جوی دوسر، جو، آرتیشو، بادام و تخم کدو را در رژیم خود بگنجانید.
  • غذاهای سرشار از DHA:یک اسید چرب به نام DHA برای مغز و عضلات جنین لازم است. مصرف روزانه ۲۰۰ میلی گرم برای رشد مغذی جنین توصیه می شود. روغن ماهی، ماهی های چرب مانند ماهی تن، گردو و بذر کتان از غذاهای سرشار از DHA هستند. بنابراین آن ها در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • غذاهای سرشار از اسید فولیک:اسید فولیک خطر نقص لوله عصبی را کاهش می دهد و به رشد دستگاه عصبی سالم جنین یاری می رساند. حتما در دوران بارداری روزانه حداقل ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک مصرف کنید. می توانید سبزیجات با برگ سبز تیره، مرکبات، جوی دوسر، نان غلات کامل و غلات غنی شده را برای دریافت اسید فولیک به رژیم غذایی خود بیفزایید.
  • غذاهای سرشار از فیبر:رژیم غذایی سرشار از فیبر به جلوگیری از یبوست و پاکسازی کیسه صفرا کمک می کند. آب در مجرای گوارش توسط فیبر جذب می شود، بنابراین حتما آب زیادی بنوشید. یبوست در سه ماهه سوم شایع است، بنابراین میوه و سبزیجات تازه، بنشن و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • غذاهای سرشار از ویتامین C:افزایش مصرف ویتامین C به جذب کافی آهن در دوران بارداری کمک می کند. مرکبات مانند لیمو، پرتقال و صیفی جات، فلفل سبز و بروکلی سرشار از ویتامین C است.

بارداری

غذاهایی که در ماه هفتم بارداری باید از آن ها پرهیز کنید

حالا می دانید باید چه چیزهایی بخورید، اما به یاد داشته باشید که پرهیز از برخی مواد غذایی در دوران بارداری به همان اندازه مهم است. سوزش معده، ورم پاها و دست ها، خستگی و یبوست برخی از مشکلات شایع در این دوره از بارداری است. مصرف برخی غذاها مطمئنا به تشدید این مسائل کمک می کند و بهتر است از مصرف آن ها پرهیز کنید.

  • غذاهای پرادویه و چرب: غذاهای پرادویه و چرب، خصوصا غذاهای سرخ شده سوزش معده را افزایش می دهد. هضم آن ها سخت است و ممکن است شما را دچار اختلال خواب کند. از خوردن غذاهای سرخ شده هنگام شب خودداری کنید.
  • غذاهای پرسدیم: مهم است که مصرف سدیم در این مرحله از بارداری را کنترل کنید. مصرف زیاد سدیم باعث تورم و پف کردن می شود. از خوردن چیپس، ترشی جات، سس ها، غذاهای کنسروی و کچاپ خودداری کنید. مقدار زیادی مایعات و آب بنوشید تا میزان سدیم بدن شما تنظیم شود.
  • کافئین و نوشیدنی های گازدار: باید از مصرف قهوه و چای در دوران بارداری خودداری کرد. اما اگر می خواهید بنوشید، مصرف آن را به تنها یک فنجان در روز محدود کنید، چراکه می تواند منجر به یبوست شود. نوشیدنی ها گازدار سرشار از شکر مصنوعی است و هیچ ارزش غذایی ندارد، بنابراین از نوشیدن آن ها خودداری کنید.
  • الکل: الکل قطعا در هیچ دوره از بارداری توصیه نمی شود. در این دوره بسیار مهم است که حتی فکر نوشیدن آن را از سر بیرون کنید، زیرا در روند زایمان اخلال ایجاد می کند.
  • فست فودها: ممکن است هوس مرغ سوخاری یا برگر کنید، اما بهتر است در دوران بارداری از مصرف این غذاها خودداری کنید. این غذاها را با میان وعده های خانگی جایگزین کنید.

توصیه های تغذیه ای برای سوزش سر دل در دوران بارداری (تغذیه در ماه هفتم بارداری)

  • کم و اغلب غذا بخورید، وعده های غذایی خود را در ساعات مشخصی در طول روز برنامه ریزی کنید و سعی کنید هر روز در ساعات مشخصی غذا بخورید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید. نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که مایع را به آرامی بنوشید.
  • تا حد امکان از غذاهای سرخ کردنی و غذاهای چرب خودداری کنید.
  • مادران باردار غذاهای دارای سس زیاد را ترجیح نمی دهند.
  • از غذاهای بسیار تند خودداری کنید.
  • نوشیدنی های گازدار و کافئین دار مصرف نکنید.
  • سبزیجات برگ سبز برای سوزش سر دل در دوران بارداری مفید هستند.
  • میوه های غیر اسیدی را انتخاب کنید.
  • سعی کنید حداقل دو ساعت قبل از خواب مصرف غذا را کاهش دهید.
  • غذاهای حاوی قند بالا باعث سوزش سر دل می شوند. سعی کنید تا حد امکان منابع انرژی کمتری مصرف کنید.

توصیه های تغذیه ای برای یبوست در دوران بارداری (تغذیه در ماه هفتم حاملگی)

  • در این دوره، مادران باردار باید تا حد امکان غذاهای غنی از فیبر و پالپ را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. محصولات غلات کامل، میوه های پوسته ای و سبزیجات فصلی باید شامل شوند.
  • پروبیوتیک ها برای سلامت روده ما بسیار مهم هستند. روده ما مغز دوم ماست. ماست و کفیر منبع بسیار خوبی از پروبیوتیک ها هستند. پروبیوتیک ها سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کنند و هضم را تسهیل می کنند، بنابراین اثرات مثبتی در پیشگیری از یبوست دارند.
  • مقدار زیادی آب! نوشیدن آب زیاد موثرترین راه برای مقابله با یبوست در دوران بارداری است.
  • با مشورت پزشک می توانید راه رفتن را شروع کنید. پیاده روی حرکات روده را تسریع می کند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (256 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (234 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (140 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW