تست روانشناسی/ تیپ شخصیت مالی و پولی شما چیست؟

  چهارشنبه، 30 مهر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
تست روانشناسی/ تیپ شخصیت مالی و پولی شما چیست؟
امروز برای شما تست شخصیت گرد آوری کرده ایم که نشان می دهد شما و اطرافیانتان در کدام تیپ هـای مالی قرار دارید. در هنگام انجام کارهای مالی، خرید کالایی خاص، سرمایه گذاری و دیگر امور مشابه، اغلب ما صرفا بـه انگیزه مستقیم خود آگاهی داریم و تصور می کنیم که نیازی واقعی باعث اخذ این تصمیم شده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شخصیت مالی بیشتر افراد ترکیبی از چند مدل هست، و میشه تشخیص داد که در هر شخصی کدوم یکی از این شخصیت ها بیشتره. البته باید گفت که هر کدوم از این شخصیت ها، محاسن و معایبی دارند که بعد از زدن تست ها بیشتر درباره شون صحبت می کنیم.

نمیشه گفت که یک تیپ مالی خیلی خوبه و تیپ مالی دیگه خوب نیست! اما خیلی خوبه که تشخیص بدیم که چه نوع تیپ شخصیتی داریم و نکته مهم اینه که باید بفهمیم که نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی مالی مون چی هست و بعد از شناسایی نقاط ضعف، باید اونها رو برطرف کنیم و حتی اونها را به نقطه قوت تبدیل کنیم.

سوالات زیر به این منظور طراحی شده که بتونه به شما کمک کنه که تیپ مالی خودتون رو تشخیص بدید. لازمه که قبلش بگم که در پرسش نامه زیر هیچ پاسخ درستی وجود نداره و مهم، نظر و طرز فکر شماست که باید شناسایی بشه پس دنبال پیدا کردن جواب درست نباشید!

مهم اینه که اولین پاسخی رو که به محض دیدن سؤال به ذهنتون رسید رو انتخاب کنید. پرسش ها رو با صداقت و بدون مکث و فکر کردن جواب بدید و پاسخ خودتون رو حتماً در یک کاغذ یا دفتر یادداشت کنید.

خوب همین الان یک کاغذ و قلم بردارید و سؤالات رو بخونید و گزینه های خودتون رو یادداشت کنید.

۱. اگر به طور غیر منتظره ای ۵۰ میلیون تومان به دست شما برسد، با آن چه می کنید؟

الف) آن را خرج نمی کنم، بلکه با آن برای بقیه هدیه می خرم.
ب) فورا آن را در بانک می گذارم تا از دست نرود.
ج) هیچ تصمیمی نخواهم گرفت و تا آنجا که امکان دارد درباره نحوه استفاده از آن فکر خواهم کرد.
د) آن را در تجارت پر سودی سرمایه گذاری می کنم. ه آن را صرف امور خیریه می کنم.

۲. نظر شما درباره پول چیست؟

الف) پول لذت بخش ترین چیز در زندگی من است و از هر فرصتی برای خرید و هدیه دادن به دیگران استفاده می کنم.
ب) ترجیح می دهم پولم را در جایی امن نگاه دارم تا احساس امنیت داشته باشم.
ج) ترجیح می دهم به پول فکر نکنم و می دانم که مسائل مالی در اکثر موارد خود به خود حل خواهند شد.
د) من بسیار درباره پول فکر می کنم و مدام در حال سبک و سنگین کردن راه های افزایش پولم هستم.
ه) مطمئن هستم که پول هیچ گاه تصمیم گیری های اصلی زندگی مرا تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

۳. هدف اصلی مالی شما کدام یک از موارد زیر است؟

الف) این است که به اندازه کافی پول داشته باشم تا بتوانم هر چیزی را که می خواهم با آن بخرم.
ب) به اندازه کافی پول پس انداز کنم، بنابراین هیچ گاه درباره پول و بحران مالی احساس نگرانی نخواهم داشت.
ج) دقیقا نمی دانم که هدف من از به دست آوردن پول چیست؟
د) تا بتوانم به سرعت حجم دارایی ها و سرمایه های خود را چند برابر کنم.
ه) می خواهم تا آن اندازه پول به دست بیاورم که بتوانم به نیازهای اساسی و اصلی خود پاسخ گویم، همین و بس.

۴. نظر شما درباره برنامه ریزی مالی چیست؟

الف) برنامه ریزی؟ چنین چیزی در زندگی من وجود ندارد. من برای پولی که به دست می آورم برنامه ای ندارم.
ب) من بسیار به برنامه ریزی مالی خود پایبند هستم و به هیچ عنوان از سرفصل های آن تخطی نمی کنم.
ج) من برنامه ریزی مالی ندارم و نمی دانم چگونه باید شروع به تدوین یک برنامه مالی کنم. من مطمئن هستم که پول به خودی خود مدیریت می شود و بدون برنامه ریزی هم من به مشکلی برنخواهم خورد.
د) من برنامه مفصلی برای پول های خود دارم و مدام در حال محاسبه دخل و خرجم هستم.
ه) من بسیار ساده زندگی می کنم و از اینکه با زندگی آسوده و ساده خود نیازی به برنامه ریزی های مالی پیدا نمی کنم، بسیار خوشحال هستم.

۵. نظر شما درباره پس انداز چیست؟

الف) من با پس انداز کردن مشکل دارم. پس انداز کردن برای من همیشه امری دشوار است. احساس می کنم پس انداز کردن هیچ فایده ای ندارد.
ب) پس انداز کردن برای من امری کاملا طبیعی است. من به صورت خودکار پس انداز می کنم و اصلا به پس انداز کردن فکر نمی کنم. این امری طبیعی برای من است.
ج) من می دانم که باید پس انداز کنم، اما هیچ گاه نمی توانم دست به عملی کردن افکارم درباره پس انداز کردن بزنم.
د) من بسیار از پس انداز کردن لذت می برم و اغلب درباره این فکر می کنم که چطور در زندگی روزمره خود می توانم جلوی خرج های اضافی را بگیرم.
ه) اگر من آن اندازه پول داشته باشم که بتوانم آن را پس انداز کنم، هیچ گاه چنین کاری نمی کنم، بلکه آن را خرج خودم و زندگی ام می کنم.

۶. نظر شما درباره قرض گرفتن چیست؟

الف) من اغلب پول قرض می گیرم، اما نمی توانم بگویم که همواره از پس بازپرداخت قرض هایم برمی آیم.
ب) من به ندرت از کسی پول قرض می گیرم، زیرا من همواره برای شرایط ضروری به مقدار کافی پول پس انداز کرده ام.
ج) من سعی می کنم و ترجیح می دهم که از بقیه پول قرض نگیرم، زیرا به ندرت می توانم قرض های خود را بازپرداخت کنم.
د) من دوست دارم از بقیه پول قرض کنم تا بدان وسیله بتوانم پول بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشم، اما در عین حال از اینکه انسان مقروضی باشم، متنفر هستم.
ه) من از قرض گرفتن متنفر هستم و فقط در مواردی که هیچ چاره دیگری نداشته باشم و موقعیتم بسیار ضروری باشد، از دیگران قرض می کنم.

۷. نظر شما درباره قرض دادن پول چیست؟

الف) من بسیار در قرض دادن به دیگران گشاده دستم و درباره بازپرداخت پولم، نگرانی ندارم.
ب) من تا آنجا که ممکن باشد، سعی می کنم هیچ گاه به دیگران پول قرض ندهم.
ج) من هیچ ایده ای درباره اینکه می توانم از پس قرض دادن به دیگران بربیایم ندارم.
د) من تنها زمانی به دیگران پول قرض می دهم که این پول قرض دادن به نحوی بتواند در نهایت به سود من باشد.
ه) معمولا مردم از من پول قرض نمی خواهند؛ زیرا آنها به خوبی می دانند که من عموما پول اضافی برای قرض دادن به آنها ندارم.

۸. شما در شرایط بحران و نیاز مالی شدید چه می کنید؟

الف) من عموما در شرایط بحران مالی پولی پس انداز نکرده ام تا با آن بتوانم اوضاع را کنترل و مدیریت کنم.
ب) من برای روز مبادا پول فراوانی کنار گذاشته ام، اما امیدوارم که هیچ گاه زمان مصرف آنها نرسد.
ج) من نمی دانم که پول به انداز کافی دارم یا نه. به همین خاطر تنها آرزو می کنم که هیچ گاه شرایط اضطراری برای من پیش نیاید.
د) من پول به اندازه کافی پس انداز کرده ام، اما مطمئن نیستم که این پول بتواند در شرایط ضروری کفاف هزینه های مرا بدهد.
ه) من امیدوارم که در این شرایط دوستان بتوانند به من برای حل موقعیت اضطراری کمک کنند.

حال که به سوالات جواب دادید، می توان تعیین کرد که شما در کدام یک از ۵ گروه گفته شده قرار می گیرید. گزینه های پاسخ داده خود را یادداشت کنید.

اگر در جواب های شما، پاسخ «الف»، بیش از سایر گزینه ها تکرار شده است، شما شخصیتی هزینه کننده هستید.
اگر پاسخ «ب» بیشتر تکرار شده باشد، شما جمع کننده هستید.
اگر پاسخ «ج» بیشتر تکرار شده باشد، شما دوری کننده از پول هستید.
پاسخ «د» به معنی این است که تیپ شخصیتی شما، پس انداز کننده است.
و پاسخ «ه» به معنی این است که شما نسبت به پول بی تفاوت هستید.

در ادامه به طور مختصر درباره هر کدام از این تیپ های شخصیتی نکاتی خواهیم گفت.

۱. پس اندازگر
اگر شما در این تیپ مالی قرار دارید، می توان گفت که ترجیح می دهید که پول خود را پس انداز کرده یا سرمایه گذاری کنید تا بتوانید حجم دارایی هایتان را چند برابر کنید. اگر شما پس انداز نکرده و سرمایه گذاری نکنید، احساس بدی خواهید داشت. پس انداز کردن شما را خوشحال می کند. برای شما داشتن پول به معنی داشتن قدرت، نفوذ، اعتبار و احترام بیشتر است. اعتمادبه نفس شما تا اندازه زیادی بسته به پس انداز مالی تان است. شما با دیگران بسیار درباره نحوه سرمایه گذاری و مصرف پولتان مشورت می کنید.

۲. دوری کننده
اگر شما در این تیپ شخصیتی قرار دارید، در متعادل کردن دخل و خرج هایتان عمدتا با مشکل مواجه می شوید. عموما قبض هایتان به موقع پرداخت نمی شود. شما برنامه ریزی مالی ندارید یا اگر دارید، اصلا بدان عمل نمی کنید. دقیقا نمی دانید که در حال حاضر چقدر پول دارید و روزانه چقدر خرج هزینه های جاری شما می شود.

عموما از چک کردن حساب های مالی تان اجتناب می کنید، چون از این کار وحشت دارید. حوصله نشستن و حساب کردن برای هزینه هایتان را ندارید؛ بنابراین نمی توانید تعیین کنید که در آمد شما صرف چه اموری می شود. برخی از افرادی که در این دسته قرار دارند، از مواجهه با مسائل مالی اجتناب می کنند، جون این کار برای آنها بسیار استرس زا و پرفشار است. این گروه با گروه افراد بی تفاوت به پول مشابهت هایی دارند؛ اما فرق عمده ای با آنها دارند. افراد بی تفاوت نسبت به پول، سروکله زدن با مسائل مالی را کاری عبث، بیهوده و حتی کثیف می دانند، اما این گروه چنین نیستند.

۳. جمع کننده
اگر شما در این تیپ شخصیتی قرار دارید، بسیار مشتاق جمع کردن پول هستید و ترجیح می دهید پول خود را با کارهایی مانند سرمایه گذاری به خطر نیندازید. عموما این افراد هستند که دارایی ها و پس اندازهای خود را در بانک می گذارند. سود تدریجی و مشخص پول برای این گروه از افراد، بسیار آرامش بخش تر از خطر و فشار روانی سرمایه گذاری ای است که نتیجه اش مشخص نیست. محافظه کاری صفت بارز افراد این گروه است.

۴. بی تفاوت
افرادی که در این گروه قرار دارند، پول را چیز کثیفی می دانند که انسان تا آنجا که می تواند باید خود را از آلوده شدن بدان حفظ کند. پول انسان ها را فاسد می کند. این افراد وقتی پول زیادی در دستشان دارند، می خواهند به هر نحو ممکن که شده از شر پول رها شوند.

۵. مصرف کننده
اگر شما در این گروه قرار دارید، از مصرف کردن پول لذت می برید. خرج کردن باعث سرخوش شدن این افراد می شود. می توان گفت که افراد این گروه نسبت به خرید کردن اعتیاد دارند؛ بنابراین از پس انداز کردن متنفر هستند و به آن به شکل تکلیفی غیر قابل تحقق نگاه می کنند؛ بنابراین عموما نمی توانند برای آینده ملی خود برنامه ریزی های بلندمدت داشته باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان