دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

تجلی غیرت دینی ملت ایران در فراز و نشیب تاریخ انقلاب اسلامی 

دوشنبه، 27 دی 1400
کد خبر: 188301
سخنرانی 19 دی 1400 رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) تأکیدی دوباره بر اهمیت روشن نگه داشتن چراغ غیرت و حمیت دینی در جامعه مسلمان ایرانی به عنوان موتور محرک و پیشران اجتماع در برابر توطئه های معاندین و دشمنان بود. ساعدنیوز در گفتگوی اختصاصی با حبیب ترکاشوند تحلیلگر مسائل ایران معاصر به این موضوع پرداخته است.

دشمنان قسم خورده ملت ایران حتی به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی روی آوردند. فکر کردند که اگر نوک قله را بزنند، کار تمام است. ولی چه اتفاقی رخ داد؟ شهادت حاج قاسم قیامتی را به پا کرد که نه تنها دشمنان بلکه دوستان هم از عظمت اش در حیرت بودند.

ساعدنیوز: حضرت آقا در دیدار 19 دی 1400 با مردم قم به یک کلیدواژه محوری در گفتمان انقلاب اسلامی اشاره کردند - غیرت و حمیت دینی. ایشان به نقش کلیدی و حیاتی غیرت دینی در بزنگاه های انقلاب اسلامی اشاره داشتند و فرمودند که این غیرت دینی اصلی ترین عامل شکست طاغوت و استکبار در هجمه بر علیه نهضت ملت مسلمان ایران بوده است. بفرمایید جایگاه غیرت و حمیت دینی در تاریخ انقلاب اسلامی چگونه قابل تبیین و تشریح است؟

حبیب ترکاشوند: بسم الله الرحمن الرحیم؛ اگر یک نگاه موشکافانه به تاریخ 43 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشیم، به جرئت می توان گفت که در برهه هایی نظام به خاطر طوفان حوادث باید دچار اضمحلال و سقوط می شد. اما در کنار این طوفان حوادث و توطئه ها، رکنی وجود داشت که آینده نظام اسلامی را تضمین می کرد و می کند و آن، غیرت و حمیت دینی مردم ایران است. این موضوعی است که نه در تاریخ پیش از انقلاب اسلامی و نه در هیچ انقلاب دیگری در سراسر جهان، ما از آن، سراغ نداریم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ما بلافاصله با جنبش های متعدد خلق تجزیه طلب مواجه شدیم. خلق عرب، خلق ترکمن، خلق کرُد و دیگر جنبش هایی که با استفاده از فضای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و چالش های موجود تلاش داشتند تا به اصطلاح کشور را تجزیه کنند. در چنین وضعیتی، طبیعتاً انتظار سقوط و اضمحلال نظام نوپای جمهوری اسلامی به دلیل این حرکت های تجزیه طلبانه دور از نظر نبود ولی در کمتر از یک و نیم سال، این حرکت ها متلاشی شد و امنیت در مرزها مستقر گردید. این جز به لطف و عنایت الهی و غیرت مردم انقلابی ایران اسلامی میسر نبود. همان طور که خدای متعال نیز در قرآن بشارت داده است که "إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم". اگر برای الله به پا خیزید، خداوند نیز شما را یاری خواهد کرد.

بلافاصله بعد از این حادثه، ما با کودتای نوژه و غائله بنی صدر و منافقین مواجه شدیم. باز در اینجا حضور مردم در صحنه کلید گشایش و تضمین حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود. هنوز این چالش به طور کامل برطرف نشده بود که عراق با حمایت صد در صدی شرق و غرب از آمریکا، شوروی گرفته تا کشورهای اروپایی، انگلیس، آلمان و فرانسه به ایران حمله کرد. صدام هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ تسلیحاتی و نظامی چنان تجهیز شد که ظرف کمتر از یک هفته بسیاری انتظار حضور صدام در تهران را داشتند! اما غیرت دینی مردم، ورق را برگرداند و بعد از یک و نیم سال مقاومت، در سال 61، این صدام بود که تقاضای آتش بس می کرد و این میسر نبود مگر با رشادت ها و ایثار مثال زدنی جوانان این مرز و بوم و غیرت و حمیت دینی آنها. بلافاصله بعد از جنگ، ما با غائله شیطانی منافقین و حمله به کشور توسط این گروه منحط بودیم. دسته ای از جوانان منحرف ایرانی که بر علیه مردم خودشان شورش کردند و همان طور که گزارش های میدانی از این عملیات می گوید، همه چیز برای بر کرسی نشستن خواسته های رهبر معدوم این گروه منحطه یعنی مسعود رجوی مهیا بود. اما در آنِ واحد ورق برگشت و منافقین در کرمانشاه محاصره شدند و بزرگترین شکست تاریخ به این گروه مفلوک تحمیل شد و باقیمانده این گروهک تروریستی به عراق فرار کردند.

هنوز کشور روی خوش به خود ندیده بود که از سال 1371، تحریم و گرانی ناشی از آن کشور را هدف قرار داد. قانون داماتو در ایالات متحده آمریکا تصویب شد و جنگ اقتصادی شروع شد. تصور غرب این بود که این تحریم های اقتصادی، نظام را به نفس خواهد انداخت و سقوط رقم خواهد خورد، اما بار دیگر، این غیرت و حمیت دینی مردم بود که با حضور در صحنه و حمایت از نظام، آینده کشور را تضمین کردند. بلافاصله ما با دو فتنه بزرگ یکی در سال 1378 در قالب کوی دانشگاه و دومی در سال 1388 در قالب توهم تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، روبرو شدیم. این فتنه ها حاصل برنامه ریزی چندساله دشمنان در ایران بود. به دلیل وجود التهاب ها و تنش های متعدد در داخل کشور به خاطر بحران های پیشین، هر کدام می توانست زمینه جنگ داخلی را در ایران، فراهم کند. ولی غائله کوی دانشگاه با بصیرت انقلابی مردم، در 23 تیر ماه خنثی شد و فتنه 88 بعد از 6 ماه، با حضور میلیونی مردم و غیرت و حمیت دینی ملت ایران در 9 دی خنثی گردید.

اما این اتفاقات نتوانست در روحیه پولادین ملت ایران تأثیر بگذارد. در کمتر از ده سال از این حوادث طوفانی، در سال 96 و 98 شاهد اغتشاشات گسترده در سطح کشور بودیم. این بار، بهانه ناکارآمدی دولت برای اجرای انقلاب رنگی با تظاهرات خیابانی بود. ولی ظرف 48 ساعت این اغتشاشات خوابانده شد. مردم با همین حمیت و غیرت دینی و بصیرت انقلابی، نقشه و توطئه دشمن را درک کردند و فتنه محو شد. با چنین مردمی، فکر توطئه کردن کار بسیار دشواری است. در چنین فضایی، ایالات متحده آمریکا و ارتجاع عرب و رژیم جعلی صهیونیستی امید به داخل دارند تا از فشارهای اقتصادی و آسیب های اجتماعی، برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده کنند. آنها حتی به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی روی آوردند. فکر کردند که اگر نوک قله را بزنند، کار تمام است. ولی چه اتفاقی رخ داد؟ شهادت حاج قاسم قیامتی را به پا کرد که نه تنها دشمنان بلکه دوستان هم از عظمت اش در حیرت بودند. بزرگترین مراسم تشییع در دنیا برای این شهید بزرگوار برگزار شد. در کل منطقه جریان مقاومت تحکیم شد و شهادت سردار دلها حمیت و غیرت دینی در مردم ایران اسلامی بار دیگر به جوش آورد.

مذاکره باید عزت مدارانه و با نگاه عدالت طلبانه باشد. ما زورگویی و زیاده خواهی را قبول نداریم.

ساعدنیوز: حضرت آقا در ضمن سخنرانی شان به مذاکره هم اشاره داشتند و دقیقاً پیرو سخنان مهم شان درباره غیرت دینی این مطالب را بیان فرمودند. به نظر حضرتعالی چه نسبتی بین مذاکره و غیرت دینی وجود دارد؟

حبیب ترکاشوند: ایران اسلامی برای مذاکره با هیچ کشور جهان ممنوعیتی ندارد مگر رژیم جعلی صهیونیستی که به عنوان یک غده سرطانی 74 سال است که منطقه را درگیر خودش کرده است. ما هیچ وقت اسرائیل را به رسمیت نشناخته ایم و هیچ زمانی این اتفاق هم نخواهد افتاد. مذاکره با هر کشوری باید عزت مدارانه و با نگاه عدالت طلبانه باشد. ما زورگویی و زیاده خواهی را قبول نداریم. امروز سناریوی فشار رسانه ای و افکار عمومی توسط غرب پیش برده می شود. با این ابزار می خواهند جمهوری اسلامی ایران را به میز مذاکره بکشانند. اینها از تجربه های تاریخی خودشان درس نمی گیرند. تنها مذاکره ای جواب خواهد داد که کاملاً عادلانه و بُرد بُرد باشد. ما مذاکره بُرد باخت را قبول نداریم. سران تلاویو و واشنگتن به غلط فکر می کنند که ایران با امتیاز اندک، فعالیت های هسته ای خودش را متوقف خواهد کرد. ایران تجربه تلخ 6 ساله مذاکره بی نتیجه را پیش چشم خودش دارد. وعده نسیه راه چار ایران نیست. تنها اقدام در برابر اقدام راهکار امروز ما است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی