تجمع دانشجویان دانشگاه هنر تهران در اعتراض به اجباری شدن مقنعه

  یکشنبه، 28 خرداد 1402 ID  کد خبر 344676
تجمع دانشجویان دانشگاه هنر تهران در اعتراض به اجباری شدن مقنعه
ساعد نیوز: چند روزی از التهاب دانشگاه هنر پردیس باغ ملی بر سر دستور اجباری‌شدن نوع پوشش مقنعه می‌گذرد. ماجرایی که طی آن به دانشجوها اعلام شده بود از شنبه بیست‌وهفتم خرداد شرط ورود به دانشگاه پوشش مقنعه برای دختران خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از روزنامه شرق، چند روزی از التهاب دانشگاه هنر پردیس باغ ملی بر سر دستور اجباری‌شدن نوع پوشش مقنعه می‌گذرد. ماجرایی که طی آن به دانشجوها اعلام شده بود از شنبه بیست‌وهفتم خرداد شرط ورود به دانشگاه پوشش مقنعه برای دختران خواهد بود. موضوعی که منجر به تجمع برخی دانشجوها در این دانشگاه شد و طبق اعلام کانال‌های اطلاع‌رسانی دانشگاه، صبح شنبه 10 نفری از دانشجو‌ها جلوی در دانشگاه دستگیر شدند که البته با وجود آنکه رسانه مستقل دانشگاه هنر از آزادی هر 10 نفر خبر داده بودند اما همچنان دانشجوها تنها از آزادی تعدادی از همکلاسی‌های خود آن هم با ضبط تلفن همراه خبر دادند.

فضای امنیتی حاکم بر اطراف دانشگاه

فضای امنیتی جلوی در دانشگاه و حضور تعداد زیادی لباس‌شخصی، همچنان نشان از وجود التهاب در این محیط دارد. حالا بعد از انتشار خبر بازداشت چند دانشجو کمتر دانشجویی در این خیابان تردد می‌کند. بعضی از زنان با شال از در دانشگاه بیرون می‌آیند و برخی دیگر هنگام نزدیک‌شدن به در اصلی دانشگاه مقنعه‌ای سر می‌کنند تا بدون حاشیه وارد دانشگاه شوند.

یکی از دانشجوها از شروع برخوردهای صبح شنبه این‌طور می‌گوید که: «ما حدودا نزدیک 10، 15 نفر بودیم که داشتیم به سمت دانشگاه می‌آمدیم، بدون اینکه هیچ سروصدا و حتی شعاری جلوی دانشگاه رسیدیم که لباس‌شخصی‌های خانم و آقا شروع به هل‌دادن و گرفتن پسرها کردند. ما دخترها خواستیم جلوی آنها را بگیریم تا پسرها را نبرند که با ما هم برخورد کردند. پنچ تا از بچه‌ها را که یک دختر و چهار پسر بودند، سوار ون کردند. یکی از پسرها موی بلندی داشت، از موهایش گرفتند، کشیدند و به داخل ون پرت کردند. بعد از آن جلوی دانشگاه سروصدا شد. بدون توجه به اینکه چه چیزی سرمان است، گفتند داخل دانشگاه بروید. اصلا به این موضوع که ما مقنعه‌ای سر نداشتیم کاری نداشتند، چون نمی‌خواستند جلوی دانشگاه شلوغ شود. البته به بچه‌های دیگر که بعد از ما وارد دانشگاه شدند گفته بودند از فردا باید مقنعه سر کنید، چون امروز، به‌جز تعدادی، بیشتر بچه‌ها شال سرشان بود».

طبق روایت دانشجوها از حدود 9 صبح با حضور گارد ویژه فضای اطراف این دانشگاه امنیتی شده و با وجود اینکه گارد ویژه با دانشجوها برخوردی نداشته اما افراد لباس شخصی برای برخورد با دانشجوها اقدام کردند. حتی طبق اظهار برخی دانشجوها، با والدین برخی دانشجوهایی که در داخل دانشگاه تحصن کردند، تماس گرفته شده تا فرزندشان هرچه زودتر از دانشگاه بیرون بیاید. روایت بیشتر دانشجوها از فضای داخل دانشگاه نشان از پابرجایی التهاب داخل دانشگاه دارد.

نگران ممنوع‌الورودی

با وجود آنکه تعدادی از دانشجوها ظهر شنبه آزاد شدند اما همچنان بسیاری از دانشجوها نگران شناسایی و در پی آن ممنوع‌الورودی به دانشگاه هستند. حتی پنجشنبه گذشته هم شورای صنفی دانشگاه هنر در کانال تلگرامی خود اعلام کرده بود: «ما دانشجویان حاضر در تحصن روز گذشته اعلام می‌داریم عکس‌های منتشرشده از افراد به هیچ عنوان برای یک دانشجوی معمولی ممکن نبوده و به احتمال زیاد این اقدام به‌منظور آسیب‌رساندن به دانشجویان از سمت شخصی غیردانشجو صورت گرفته است».

ایجاد التهابی بی‌موقع

با وجود آنکه دانشجوها به زمان برگزاری امتحانات پایان ترم خود نزدیک می‌شوند، بسیاری از آنها این جو به‌وجودآمده در دانشگاه را باعث برهم‌خوردن آرامش قبل از شروع امتحانات می‌دانند. حتی علی شریفی‌زارچی، از استادان دانشگاه شریف هم بعد از تحصن روز چهارشنبه دانشجوها در دانشگاه هنر در توییتی نوشته بود: «دانشجویان دانشگاه هنر تهران در اعتراض به تصمیم جدید دانشگاه مبنی‌ بر اجباری‌شدن نوع پوشش «مقنعه» برای دانشجویان دختر، از عصر امروز تاکنون در داخل دانشگاه دست به تجمع زده‌اند. مسئولیت ایجاد هرگونه تنش و فشار روانی بر دانشجویان، آن‌هم در فصل امتحانات، بر عهده‌ مدیریت دانشگاه است».


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (605 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (59 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان