تجویز بی حجابی برای ما، تجهیز خودشان به حجاب! / فروش چادر افغانستانی در بزرگترین مارکت آنلاین دنیا

  دوشنبه، 29 خرداد 1402 ID  کد خبر 344815
تجویز بی حجابی برای ما، تجهیز خودشان به حجاب! / فروش چادر افغانستانی در بزرگترین مارکت آنلاین دنیا
ساعدنیوز: در حالی که برقع یکی از نماد‌های اصلی استیلای مردانه و به‌شدت افراط گرایانه طالبان بر زنان و آزادی‌های انسانی در افغانستان است، این محصول، در فروشگاه آنلاین آمازون به‌عنوان نوعی مد و برای زیبایی، به فروش می‌رسد.

در حالی که برقع یکی از نماد‌های اصلی استیلای مردانه و به‌شدت افراط گرایانه طالبان بر زنان و آزادی‌های انسانی در افغانستان است، این محصول، در فروشگاه آنلاین آمازون به‌عنوان نوعی مد و برای زیبایی، به فروش می‌رسد. آمازون در تبلیغ برقع نوشته است: «لباسی که هر زنی باید داشته باشد.» و در ادامه تبلیغ آن آمده است: «زیبایی‌ات را برای آن فرد خاص نگه دار!»

شرکت عرضه لباس «دیزرت درس» که متعلق به یک بازرگان بریتانیایی عربی تبار و بیشتر محصولات آن لباس‌های عربی و نقاب برای زنان است، برقع را به‌عنوان یک محصول جدید از افغانستان و پاکستان، به رنگ‌ها با طرح‌های گلدوزی مختلف تهیه کرده و به فروش گذاشته است. این محصول، از طریق فروشگاه بزرگ اینترنتی آمازون به فروش می‌رسد.

آمازون در تبلیغ برقع نوشته است: «مناسب برای جهانگردان، خبرنگاران و کسانی که به افغانستان و پاکستان سفر می‌کنند.» چنین تبلیغاتی نشان می‌دهد که احتمالا این محصول جدیدا و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، بازار فروش پیدا کرده است؛ زیرا پیش از این، خبرنگاران و جهانگردان برای سفر به افغانستان نیازی به پوشیدن برقع نداشتند.

طی یک سال‌ونیم اخیر، برخی از یوتیوبر‌های غربی، برای تهیه ویدیو برای صفحه یوتیوبشان، با پوشیدن برقع با روبند، به افغانستان آمدند و در ویدیو‌های خود نیز گاهی با برقع ظاهر شدند و در واقع، به مخاطبانشان نشان دادند که با برقع برسر کردن چه شاهکاری کرده‌اند.

این در حالی است که با سلطه طالبان بر افغانستان، میلیون‌ها زن افغان، صلاحیت تصمیم‌گرفتن در مورد نوع و رنگ لباسشان را ندارند و مجبورند به دستور طالبان برقع بر سر کنند. برقع برای زنان افغانستان، نه به‌عنوان پوششی برای زیبایی، بلکه به‌عنوان ابزاری برای محرومیت از حقوق و آزادی‌های انسانی شناخته می‌شود؛ اما برخی از تاجران و حتی زنان غربی، از این نماد حذف هویت زنانه، به‌عنوان نوعی مد استفاده می‌کنند.

در تبلیغات برقع در وب‌سایت شرکت آمازون نوشته شده است: «قابل استفاده برای مناسبت‌های مختلف»، به این معنا که مانند هر اسباب آرایش دیگر، می‌شود از آن استفاده کرد. قیمت این محصول نیز حدود 100 دلار است. اگر فرض را بر این بگذاریم که برقع در افغانستان اجباری است و شرکت آمازون برای سهولت در فروش این محصول برای کسانی که نیازمند خریدن آن‌اند، تبلیغش می‌کند، در این صورت، این کار کاملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد. زیرا استفاده از وب‌سایت آمازون در افغانستان، خیلی جاافتاده و مرسوم نیست و دلیل آن هم این است که عموم مردم هنوز آشنایی لازم با فروشگاه‌های آنلاین و شیوه استفاده از آن‌ها را ندارند و همچنین، امکان پرداخت بین‌المللی در افغانستان به سادگی فراهم نیست. از سوی دیگر، برقع در فروشگاه آنلاین آمازون، حدود 100 دلار قیمت دارد که معادل 8 هزار و 900 افغانی است. مردم با این پول در افغانستان، خوراک چندین هفته یک خانواده را تامین می‌کنند.

پس در این صورت، برقع در آمازون برای زنانی که در کشور‌های اروپایی، آمریکایی یا آسیایی نیازی به استفاده از چنین پوششی را به صورت اجباری ندارند، ارائه می‌شود. بعید نیست که برخی از زنان جوان که فقط در پی خلق هیجان و استفاده از انواع مختلف پوشش به‌عنوان سرگرمی و حتی جمع‌کردن مخاطب بیشتر در رسانه‌های اجتماعی‌اند، برقع‌های رنگین آمازون را خریداری کنند و به‌طور خودآگاه یا ناخودآگاه به تبلیغ افکار زن‌ستیزانه طالبان بپردازند.

این در حالی است که زنان افغانستان، برای مبارزه با برقع که با دستور طالبان پوشیدن آن اجباری شده است، طی یک سال‌ونیم گذشته ده‌ها راهپیمایی و اعتراض‌های خیابانی و خانگی برگزار کرده‌اند و ده‌ها تن از آن‌ها به جرم اعتراض، زندانی، شکنجه و حتی کشته شدند. این زنان خواستار آزادی در انتخاب نوع و رنگ و چگونگی پوشش به‌عنوان یک انسان‌اند. اما طالبان تاکید دارند که برقع که صورت فرد هم با روبند پوشانده شده باشد، تنها نوع پوشش قابل پذیرش برای زنان است.

در ماه‌های نخست حاکمیت طالبان در اواخر سال 2021، پس از آن که طالبان دستور پوشش برای زنان را صادر کردند، شماری از فعالان زن افغانستان، در یک حرکت اعتراضی، در وسط خیابان برقع را به آتش کشیدند و فریاد آزادی سر دادند. این اعتراض زنان، با واکنش‌های شدید طالبان و حامیان آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی روبرو شد و این گروه، زنان معترض را به زندان و حتی قتل تهدید کردند. چندی بعد از آن بود که تمنا زریاب پریانی که یکی از معترضان به برقع بود و در فعالیت اعتراضی آتش‌زدن برقع نقش داشت، همراه با خواهرانش در خانه‌اش در کابل بازداشت شد و به‌مدت حدود یک ماه، با تحمل انواع شکنجه‌ها در زندان طالبان بود.

اکنون، در حالی که در سراسر افغانستان رنگ و نوع لباس زنان به میل طالبان تغییر کرده است و تقریبا در همه جا زنان یا برقع یا لباس بلند سیاه با روبند می‌پوشند، هنوز برخی از مقام‌های طالبان در کشور شکایت دارند و می‌گویند که باید فقط برقع در سراسر کشور اجباری شود و هیچ جاگزینی هم نباید داشته باشد.

در چنین وضعیتی، زنان افغانستان یک بار دیگر پس از 20 سال تجربه آزادی نسبی و تلاش برای اثبات هویت و حقوق خودشان، محکوم به حذف هویت، حقوق و آزادی‌هایشان‌اند و برقع یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌هایی است که بر فرق آزادی و هویت زنان افغانستان کوبیده می‌شود. اما این محکومیت عمومی زنان افغانستان، در حال عادی شدن برای مردم جهان و تبدیل‌شدن به نوعی مد است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (481 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (21 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان