دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مسائل حقوقی /

طلاق به‌دلیل ناتوانی مرد! 

دوشنبه، 20 آذر 1402
طلاق میتوانددلایل بسیاری داشته باشد. یکی از این دلایل ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی است.قانون این مورد را برای زن در نظر گرفته است که در برخی موارد میتواند به نفع او استفاده شود.در این سری از مقالات حقوقی با تشریح این موضوع برایتان میخواهیم تا با ما همراه باشید.

طلاق به دلیل ناتوانی مرد


طلاق یکی از راه های انحلال نکاح و پایان رابطه زوجیت می‌ باشد که مطابق قانون منحصرا حق مرد می ‌باشد یعنی رضایت زوجه (زن) در اجرای صیغه طلاق ملاک نیست و مرد می‌ تواند هر زمان که بخواهد و به هر دلیلی همسر خود را طلاق دهد. اما قانون درمواردی برای زن امکان درخواست طلاق را در نظر گرفته است. ناتوانی جنسی مرد در روابط زناشویی از جمله شرایطی است که ادامه زندگی را برای زوجه سخت و دشوار می ‌کند. درخواست طلاق به دلیل ناتوانی مرد از جمله مواردی است که منجر به عسر و حرج برای زوجه می ‌شود و دوام زوجیت را با مشکل مواجه می ‌کند. قانونگذارطلاق را صرفا حقی مختص به مرد می ‌داند اما در برخی شرایط چنانچه عسر و حرج زوجه ثابت شود امکان درخواست طلاق برای زن فراهم می‌شود.

یکی از شرایطی که امکان درخواست طلاق برای زوجه ایجاد می‌کند وجود سختی در ادامه زوجیت و زندگی مشترک بوده که اگر زوجه قادر به اثبات دلیل عسر و حرج باشد دادگاه حکم به طلاق صادر خواهد نمود.

از جمله دلایلی که موجب عسر و حرج برای زوجه می‌شود نداشتن رابطه جنسی به دلیل ناتوانی جنسی مرد می‌باشد که در قانون پیش‌بینی شده است و زوجه می‌تواند به این دلیل درخواست طلاق دهد.

موارد ناتوانی جنسی مرد در طلاق


در قانون مدنی مشکلات جنسی مرد و ناتوانی زوج ذکر شده است که برای زن موجب عسر و حرج می‌شود.

  1. عنن : عدم نعوظ و ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی عِنَن نامیده می‌ شود.

    تفاوتی ندارد که عدم نعوظ مرد قبل از عقد اتفاق افتاده باشد یا بعد از آن، در هر صورت زن هم حق فسخ نکاح و هم امکان درخواست طلاق دارد.

  2. خصاء : به معنای اخته بودن و نداشتن بیضه یا مقطوع بودن آلت تناسلی است که حق طلاق برای زوجه ایجاد می‌ کند. در صورتی که مرد قبل از عقد دچار این مشکل بوده باشد و زن از این موضوع اطلاع نداشته باشد؛ حق فسخ نکاح نیز برای زوجه ایجاد می ‌شود.

  3. زودانزالی : زود انزالی نیز یکی از عمده مشکلات جنسی است که اگر مرد آن را درمان نکند و یا قابل درمان نباشد، زوجه با اثبات این که ادامه زندگی برای او همراه با عسر و حرج است میتواند دادخواست طلاق خود را به دادگاه مربوطه ارائه کند.

  4. سرد مزاجی : با توجه به اینکه میل جنسی در هر فرد متفاوت است برخی افراد ممکن است به دلایل مختلف اعم از بیماری روحی، جسمی و… به اصطلاح سرد مزاج باشند. چنانچه زن بتواند ثابت کند که این وضعیت برای او سخت است می ‌تواند به دلیل عسر و حرج و عدم تحمل این شرایط درخواست طلاق دهد.

آیا به علت ناتوانی جنسی مرد میتوان طلاق گرفت؟


همانطور که تاکنون گفته شد پاسخ به این سوال مثبت است.ناتوانی مرد یکی از مواردی که برای زن عسر و حرج ایجاد می‌کند و عسر و حرج در زندگی مشترک به زوجه حق طلاق می‌دهد. در نتیجه زوجه می‌تواند با اثبات این موضوع درخواست طلاق خود را به دادگاه صلاحیت دار ارائه کند. به این صورت که اگر شرایطی در قانون معین شده است توسط زن ثابت شود هر یک از آن شرایط و مواردی که باعث سختی زندگی مشترک شده است می‌ تواند دلیل برای اخذ حکم طلاق از دادگاه باشد.

کلام آخر

طلاقه به هر دلیلی پایان زندگی فرد نیست. باید بتوان با شرایط کنار آمد و وفق داد. اما اگر چنین مشکلی برای هر یک از همراهان ساعد اتفاق افتاد میتوانید با مطاله این مبحث مشکل خود را حل کرده و خود را از شر چنین مشکلی خلاص کنید. امیدواریم چنانچه لذت بردید با ارسال انتقادات و پیشنهادات خود و همچنین در اختیار قراردادن این مطالب به دوستان و آشنایان و کسانی که چنین مشکلاتی دارند ، ما را در پیشبرد هرچه بهتر اهدافمان یاری کنید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند