دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه /

تمام بیمارستان های آموزشی دانشگاه ها اعتباربخشی شدند 

سه شنبه، 16 آبان 1396
کد خبر: 478
ساعد نیوز: معاون آموزشی وزارت بهداشت از اتمام اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی و اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد.

سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از وزارت بهداشت، نشست کمیسیون ملی اعتباربخشی برگزار و در این نشست گزارش اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی و همچنین اعتباربخشی موسسه ای دانشگاههای علوم پزشکی انجام شد.
دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون ملی اعتباربخشی در این نشست، هدف از اعتباربخشی بیمارستان ها و موسسات آموزشی را ارتقای کیفیت و همسویی این مراکز با استانداردهای ملی و بین المللی ذکر کرد و گفت: با ترجمان نتایج اعتباربخشی در دانشگاهها به سمت ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی پیش خواهیم رفت.
لاریجانی گفت: باید از نتایج اعتباربخشی استفاده شود تا موسسات و بیمارستان هایی که تلاش های وسیعی انجام داده اند مورد حمایت قرار گیرند تا مسیر خود را با جدیت بیشتر طی کنند و موسساتی مشکلاتی در این زمینه داشته اند باید با سرعت در فاصله زمانی مشخصی شرایط خود را ارتقاء دهند.
رئیس کمیسیون ملی اعتباربخشی هدف از برگزاری این نشست را بررسی روند اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه های علوم پزشکی و همچنین بررسی روند اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی ذکر کرد و گفت: این دو فرایند به عنوان ماموریت ویژه در قالب بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و ایران سپرده شده که به خوبی هم در این زمینه تلاش کرده اند.
در ادامه این نشست دکتر مرضیه مولوی نجومی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیان گزارش فرایند اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی کشور که به عنوان ماموریت به این دانشگاه محول شده بود پرداخت.
نجومی به تشکیل کمیته اعتباربخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار سامانه ای برای اعتباربخشی آماده شد تا اطلاعات دانشگاهها را بتوانیم به صورت آنلاین جمع آوری کنیم.
وی افزود: هر دانشگاه یک رابط برای اعتباربخشی به ما معرفی کرد و از دانشگاهها خواستیم افراد با سابقه در زمینه اعتباربخشی را برای همکاری به عنوان ارزیاب به ما معرفی کنند. در واقع می خواستیم ارزیابان افرادی باشند که در ارزیابی تجربه داشته باشند و به همین دلیل رزومه افراد مورد بررسی قرار گرفت.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در ادامه کار اطلاعات پایه بیمارستان ها جمع آوری شد تا تعداد افراد کافی برای اعتباربخشی بیمارستان ها تعیین شود، گفت: در مرداد ماه کارگاهی تشکیل دادیم که بسیاری از ابهامات دست اندرکاران در این کارگاه برطرف شد. یک سمینار کشوری اعتباربخشی برگزار شد که مشارکت بسیار خوبی هم افراد در سمینار ها داشتند.
وی بیان کرد: برای افرادی که قرار بود اعتباربخشی بیرونی انجام دهند شیوه نامه اجرای کار و ارائه گزارش طراحی کردیم تاریخ های بازدید تعیین شد و در نهایت ارزیابان معرفی و هماهنگی های لازم در این خصوص انجام شد.
نجومی گفت: ارزیابان از متخصصین بالینی بودند و افرادی که با EDC و EDO دانشکده ها همکاری داشتند و افراد متخصص در آموزش علوم پزشکی هم جزو ارزیابان بودند.

وی از تدوین کتاب اعتباربخشی خبر داد و گفت: این کتاب مراحل پایانی ویرایش را می گذراند و ۱۰ حیطه برای اعتباربخشی بیمارستانی در ۹۱ سنجه وجود داشت که سنجه ها به ۳ بخش کاملا ضروری، ضروری و توصیه ای تقسیم شدند. ۴۴ سنجه کاملا ضروری وجود داشت یعنی آنهایی که دانشگاهها حتما ضروری بود که در این زمینه ها حداقل امکانات را داشته باشند. ۳۱ سنجه ضروری و ۱۶ سنجه به صورت توصیه ای در نظر گرفته شد.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه جلسات متعددی با خبرگان حوزه آموزش برای پیگیری این کار برگزار شد، گفت: برای هر سنجه بر حسب ضرورت وزن تعیین شد و در واقع جمع کل امتیاز دانشگاه از کل سنجه ها شامل ۵۳۳ امتیاز می شد. تمام حیطه ها و سنجه ها وارد سامانه شد و دانشگاهها برای کار با سامانه آموزش دیدند.
نجومی در مورد واکنش مسئولان دانشگاه نسبت به برنامه اعتبار بخشی گفت: در طی فرایند اعتباربخشی بازخوردهای خوبی از محیط دریافت می کردیم و دست اندرکاران آموزش در دانشگاهها از اینکه به حوزه آموزش توجه ویژه می شود ابراز رضایت می کردند.
وی افزود: بر اساس این برنامه، ۵۱ دانشگاه و ۲۲۹ مرکز آموزشی و درمانی در سامانه اعتباربخشی ثبت شده بودند که ۲۱۵ مرکز را ارزیابی بیرونی انجام دادیم و سایر مراکز نیز به دلیل مسائل داخلی در آینده اعتباربخشی خواهند شد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه