دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

تمام شدن صفح کلاچ را چگونه تشخیص دهیم؟ 

پنجشنبه، 15 دی 1401
کلاچ در خودروهای دنده ای باید پس از طی چند هزار کیلومتر به طور منظم تعویض شود، اما چگونه می‌توان تشخیص داد که زمان تعویض آن فرا رسیده است؟ با ما همراه باشید.

صفحه کلاچ یکی از اجزای خودرو محسوب می شود که نقش مهمی در سیستم انتقال دارد. هنگامی که راننده نیازی به انتقال قدرت از موتور به چرخ ندارد و یا تمایل به کاهش سرعت خودرو دارد باید از طریق صفحه کلاچ، ارتباط میان موتور و سیستم انتقال را قطع کند. اطلاع از تشخیص تمام شدن صفحه کلاچ اهمیت زیادی دارد. زیرا در صورتی که این قطعه تمام شود خطراتی زیادی از جمله بروز ایراد در سیستم ترمز را شاهد خواهید بود.

صفحه کلاچ

کلاچ قطعه ای مکانیکی است که میان موتور و گیربکس قرار گرفته است، این قطعه نیروی چرخشی پیشرانه را به سمت چرخ ها و گیربکس انتقال می دهد. زمانیکه کلاچ را فشار می دهید و این قطعه درگیر می شود، موتور از گیربکس جدا و جریان نیرو نخواهیم داشت.اگر کلاچ جدا شود، موتور به گیربکس متصل و نیروی حرکتی به چرخ ها انتقال می یابد و ماشین به حرکت در می آید؛ در نهایت وظیفه و هدف کلاچ انتقال نیرو از سمت میل گاردان به میل متحرک و قطع این نیرو از آن است. برای افزایش یا کاهش سرعت، شما با تغییر دنده ها و فشردن کلاچ این نیرو را به چرخ دنده ها منتقل می کنید.فرضا برای انتقال نیرو زمانیکه قصد دارید از دنده 2 به 4 برسید و سرعت را افزایش دهید، دنده معکوس کشیده و قدرت خودرو را افزایش می دهید. این عملکرد در خودرو هایی که اتوماتیک هستند به صورت تعریف شده و خود به خود انتقال پیدا می کند اما در خودرو هایی که دنده دستی دارند این انتقال نیرو با تغییر دنده صورت می گیرد و نیرو افزایش پیدا می کند.

نحوه تمام شدن صفحه کلاچ

سیستم کلاچ خودرو از قطعاتی مانند دوشاخه ، بلبرینگ، صفحه، اهرم، دیسک و شاخک ها تشکیل شده است. معمولا کلاچ در خودروهای دنده ای کاربرد دارد تا راننده از طریق آن خودرو را به حرکت درآورد و تعویض دنده را انجام دهد. صفحه کلاچ به دلیل این فرآیند، بعد از مدتی ساییده می شود و باید آن را تعویض کرد. اغلب خودروها باید بعد از هر 60 هزار کیلومتر اقدام به تعویض این قطعه کنند. اما به طور کلی زمان تعویض آن ارتباط زیادی به نوع رانندگی دارد.

هنگامی که راننده پای خود را بر روی کلاچ می گذارد دیسک و صفحه از فلای ویل جدا می شوند و ارتباطی که میان موتور و جعبه دنده برقرار شده بود به طور کامل قطع می شود. با برداشتن پای راننده از روی کلاچ، شاهد برقراری ارتباط مجدد خواهیم بود. به همین دلیل دیسک و صفحه به عنوان یکی از پرکاربردترین قطعات مصرفی خودرو به شمار می روند که غالبا عمر کوتاهی دارند. صفحه کلاچ و دیسک در یک محفظه درب بسته قرار دارند و رویت آن ها به راحتی امکان پذیر نیست. به همین علت اغلب رانندگان بعد از تمام شدن این قطعه و بروز مشکلات فراوان متوجه آن می شوند.

روش تشخیص تمام شدن صفح کلاچ

  • هنگامی که خودرو در حالت سکون است اهرم دنده را در وضعیت 2 قرار دهید سپس شروع به گاز دادن هید در صورتی خودرو خاموش نشود دیسک و صفحه شما به اتمام رسیده است و در صورتی که خاموش شود یعمی در حال حاضر به تعویض نیازی ندارد
  • یکی در گیر از روش های تشخیص ضعیف حرکت کردن در سربالای ها است
  • و یکی از بهترین روش های تست صفحه کلاچ در حال حرکت با سرعت 20 تا 30 کیلو متر خودرو را در دنده 4 قرار دهید و پا را تا انتها روی گاز فشار دهید اگر خودرو به صدا افتاد و زورب برای شتاب گرفتن نداشت یعنی صفحه کلاچ شما سالم است ولی اگر به طور ناگهانی شتاب گرفت و کمی پرش داشت به معنای زمان تعویض صفحه کلاچ می باشد.
  • راه دیگری برای تشخیص داریم دنده 1و عقب به سختی جا می خودرو البته در صورتی که در تمام دنده ها این حالت را داشتیم به معنای تمام روغن گیربکس است

عواملی که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می شود

باید توجه داشته باشید که عمر عادی دیسک و صفحه حدود 50 الی 60 هزار کیلومتر ارزیابی شده است . البته میزان عمر دیسک و صفحه کاملا با نحوه رانندگی رابطه مستقیم دارد .برای مثال خودرویی که بیشتر درون شهر مورد استفاده قرار می گیرد نیاز بیشتر به استفاده از کلاچ است اما در خودریی که بیشتر در جاده های خارج از شهری رانده می شود کمتر از کلاچ استفاده می گردد و در نتیجه شاید عمر دیسک و صفحه 80 هزار کیلومتر هم برسد .در خودروهایی که عملکرد تعویض دنده آن ها به صورت دستی و کلاچ آن ها بصورت مکانیکی است ، در واقع به طور میانگین در هر 100 کیلو متر رانندگی در مسیرهای شهری پر ترافیک ، بیش از 700 بار عمل تعویض دنده از طریق گرفتن کلاچ صورت می گیرد ، پس می توان چنین نتیجه گرفت که مجموعه کلاچ باید از مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و فرسایش حاصل از اصطحکاک و تنش را داشته باشد .همچنین باید توجه داشت که برخی از عادت های غلط در رانندگی باعث اتمام زودرس دیسک و صفحه است از همین رو باید از موارد ذیل تا حد توان بر هذر باشید .

  • شتاب زیاد:برای افزایش طول عمر صفحه کلاچ ، یکی از اصلی ترین فعالیت هایی که باید در نظر گرفته شود رانندگی ایمن و بدون شتاب است زیرا شتاب زیاد باعث استهلاک صفحه کلاچ می شود .
  • فشار در سر بالایی ها:تمام جاده های جهان دارای سر بالایی ها و سرازیری هایی هستند و مهم ترین کاری که در این پستی و بلندی ها باید انجام شود حرکت با دنده مناسب و فشار نیاوردن بر روی موتور وسیله نقلیه است .
  • تعداد سر نشین:هر خودرو توان حمل تعداد مشخصی مسافر و ظرفیت بار معینی دارد که در صورت عدم رعایت آن بر روی تمام قطعات خودرو فشاری مضاعف ایجاد می شود و باعث استهلاک بیشتر وسیله نقلیه شده و ممکن است خودرو را زودتر با مشکل مواجه کند
  • قراردادن پا بر روی کلاچ:بعد از تعویض دنده سعی کنید به سرعت پای خود را از روی کلاچ بردارید زیرا در صورت تماس بسیار ناچیز پای شما با کلاچ خودرو صفحه کلاچ وسیله نقلیه شما درگیر می شود و باعث کاهش طول عمر آن می شود . با برداشتن پای خود از روی کلاچ می توانید سبب افزایش طول عمر صفحه کلاچ شوید .

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله !
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
گام به گام مراحل چاپ کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک