دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

تنگه براق از شگفتی‌های طبیعت شیراز + فیلم 

شنبه، 31 تیر 1402
تنگه براق نام روستایی در شمال شیراز است. این روستا با انبوهی از درختان سر به فلک کشیده، آبشار، غار زیبا، رودخانه، چشمه‌ها و ستون‌های آهکی مناظر زیبایی را به وجود آورده‌ که چشم هر رهگذری را به خود خیره کرده است. برای آشنایی با این بهشت گمشده همراهمان باشید.

سفری به تنگه براق شگفت‌انگیز

تنگه براق یا بهتر است بگوییم تنگ براق از جاذبه‌های گردشگری استان فارس و از توابع شهر اقلید است. شهرستان اقلید در شمال استان فارس قرار دارد. روستای تنگ براق نیز در جنوب شرقی شهرستان اقلید و در دامنه کوهی با شیب ملایم واقع شده است. در جنوب شرقی روستای تنگ براق دره‌ای به همین نام قرار دارد که عبور رودخانه زیبای کر، بزرگترین رودخانه استان فارس از میان این دره، آن را به یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد در حوزه طبیعت‌گردی ایران تبدیل کرده است. دره تنگ براق در ارتفاع 1940 متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع این دره زیبا در نقاط مختلف متفاوت و از 300 تا 100 متر متغیر است. پهنای دره در برخی نقاط به 40 متر نیز می‌رسد. غار، آبشار و کتیبه‌ای تاریخی از دیگر جاذبه‌های تنگه براق در کنار رودخانه گذرا از میان آن است.

آبشار و حوضچه تنگه براق

یکی از جاهای دیدنی تتنگه براق که زیبایی تنگه براق فارس را دوچندان کرده است، ریزش آبشاری بلند به داخل تنگه است. آبشار تنگه براق، ارتفاعی حدود 40 متر دارد. منشا این آبشار را آبهای جاری شده در پشت سد درودزن می‌دانند که با جاری شدن از صخره تنگه این آبشار زیبا را خلق می‌کنند.

عبور رودخانه کر و همچنین سرریز شدن آبشار تنگه براق حوضچه‌ای زیبا زیر آبشار ایجاد کرده است که علاوه‌ بر زیبایی فضا اغلب از سوی گردشگران به منظور شنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته که عمق این حوضچه در نقاط مختلف متفاوت و بعضاً عمیق و خطرناک است. پس چنانچه قصد شنا کردن در این حوضچه را داشتید، در نقاط امن و با عمق کم شنا کنید. نکته دیگر اینکه در زیر آب این حوضچه صخره‌های تیز و خطرناکی وجود دارد، پس به هیچ عنوان از نقاط مرتفع به داخل آب حوضچه شیرجه نزنید، چراکه احتمال برخورد با صخره‌های تیز مخفی در آب و خطر جانی بسیار زیاد است.

غار و کتیبه تنگه براق

یکی دیگر از جاذبه‌های تنگه براق اقلید، غاری در دیواره سمت چپ تنگه است. این غار زیبای آهکی به دلیل فرسایش ناشی از جریان رودخانه کر شکل گرفته و حدود 2 هکتار وسعت دارد. آنچه که بر زیبایی طبیعی این غار افزوده است، رشد خزه‌ها روی دیواره‌های اطراف غار است.

اگرچه تنگه براق فارس جاذبه‌ای طبیعی است، اما می‌توان در آن بقایایی از تاریخ را هم مشاهده نمود. وجود کتیبه‌ای مربوط به دوره ساسانی که به کتیبه تنگ براق نیز معروف است، سبب شده است که از لحاظ باستان شناسی نیز این منطقه مورد اهمیت واقع شود. این کتیبه متعلق به شاپور یکم دومین پادشاه ساسانی بوده که در سال 1335 کشف شد.

بهترین زمان برای بازدید از تنگه براق

به غیر از زمستان که سرمای هوا در منطقه تنگ براق از تحمل خارج است، فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز مناسب‌ترین زمان‌ها برای رفتن به تنگه براق اقلید فارس است. سرسبزی بهار و طبیعت بهاری منطقه، سرسبزی و خنکای آب تنگه در تابستان و خزان صدرنگ پاییز قطعا دیدنی است.

مسیر دسترسی به تنگه براق

دو مرکز استانی اصلی و نزدیک برای رسیدن به تنگ براق فارس شهرهای شیراز و یاسوج هستند. بنابراین در ادامه مسیر دسترسی تنگه براق را از این دو نقطه و چند شهر اطراف فارس در نظر گرفته‌ایم که هر کدام برایتان ساده‌تر بود را برای رسیدن به تنگه براق اقلید انتخاب کنید. تنگه براق در 175 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد که برای طی کردن آن به طور تقریبی 2 ساعت 45 دقیقه زمان نیاز دارید. که در ابتدا باید وارد جاده بیاض شوید. و در ادامه در مسیر جاده شیراز - اصفهان حرک کنید. سپس مسیر خود را به سمت اصفهان ادامه دهید تا به جاده یاسوج - اقلید برسید. در این تقاطع و با حرکت به سمت راست به سمت اقلید پیش خواهید رفت و پس از طی مسافتی خیلی کوتاه، می‌توانید وارد جاده تنگ براق شوید.

فیلمی از تنگه براق


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ترجمه تخصصی کتاب
ترجمه تخصصی متن
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه