توافق با عربستان پلی به سوی احیای برجام؟

  دوشنبه، 21 فروردین 1402 ID  کد خبر 336082
توافق با عربستان پلی به سوی احیای برجام؟
ساعدنیوز: روابط تهران و ریاض در پی توافق پکن گرمتر از همیشه در حال توسعه است. آیا این رابطه می تواند زمینه توافقی جامعتر در سطح بین المللی را مهیا سازد؟ دکتر حسن بهشتی پور کارشناس برجسته مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ساعدنیوز توضیح می دهد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ساعدنیوز و در پاسخ به سؤالی درباره نقش توافق ایران با عربستان در احیای مذاکرات برجامی با غرب گفت: این نوع توافق رابطه مستقیمی با برجام ندارد، ولی از دو جنبه می تواند در احیای گفتگوهای ایران و غرب بر سر توافق هسته ای تأثیرگذار باشد. جنبه نخست مربوط می شود به موضع دولت عربستان سعودی در قبال توافق هسته ای. همان طور که می دانید، عربستان از ابتدا، یکی از مخالفین اصلی برجام بود و در تلاش بود که برجام و توافق ایران با آمریکا بر سر مسائل هسته ای به سرانجام نرسد و در نهایت هم با کمک اسرائیل و مخالفین داخلی برجام، این موضوع تحقق پیدا کرد و برجام به بن بست رسید. اما امروز با نهایی شدن توافق ایران و عربستان سعودی بر سر از سرگیری روابط دیپلماتیک، وضعیت به گونه ای است که می شود در راستای تغییر نظر عربستان نسبت به برجام کارهایی صورت بگیرد.

دکتر حسن بهشتی پور

دکتر بهشتی پور با اشاره به ظرفیت های توافق اخیر ایران و عربستان برای تقویت و توسعه همکاری های امنیتی فیمابین دو کشور افزود: اگر جنبه های امنیتی و سیاسی این توافق تقویت شود و همکاری های امنیتی و سیاسی میان دو کشور شکل بگیرد به گونه ای که عربستان سعودی احساس کند که تهدیدی از جانب ایران متوجه او نیست، می شود انتظار داشت که مخالفت عربستان با برجام کاهش یابد. البته من معتقدم که اگر عربستان منطقی فکر کند، طبیعتاً مخالفت این کشور با توافق ایران و آمریکا بر سر احیای برجام کمتر خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه به دومین جنبه تأثیرگذاری توافق تهران و ریاض بر احیای برجام پرداخت و گفت: دومین جنبه مهم این توافق که می تواند با برجام مرتبط باشد، به خود ایران بازمی گردد. هرچقدر ایران مسیر حل مشکلات اش با همسایگان را مؤثرتر و جدی تر دنبال کند، همان طور که امروز هم بعد از عربستان بحث عادی سازی روابط با بحرین، امارات و کویت در دستور کار است و پیشتر هم روابط گرم و سازنده با عمان و قطر به صورت جدی دنبال می شود، فضای خوبی برای از سرگیری مذاکرات با غرب برای احیای برجام ایجاد خواهد شد. اگر ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط گرم و قوی داشته باشد، به عنوان یک بازیگر منطقه ای با دست پرتری در مذاکرات با غرب خواه در قالب 1+4 یا 1+5 ظاهر خواهد شد.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به اهمیت تنش زدایی منطقه ای در حضور مؤثر و قوی در عرصه مذاکرات افزود: ایرانی که با همسایگانش مشکل دارد و در منطقه با مشکلات عدیده ای روبروست به مراتب ضعیفتر از ایرانی است که با همسایگانش روابط گرم و سازنده و مؤثر دارد. چرا که در حالت اول، ایران به عنوان عامل بی ثباتی و درگیری معرفی می شود همان طور که غربی ها در این سال ها تلاش کرده اند که چنین تصویری از ایران بسازند. حال آن که ایران به عنوان یک بازیگر قوی و مؤثر که با همسایگانش روابط گرم و صمیمی دارد، عامل ثبات دهند و صلح معرفی می شود. در گذشته، ما به خاطر موج ایران هراسی ایجاد شده در پی تنش با همسایگان در معرض سؤاستفاده های بازیگرانی مثل اسرائیل و آمریکا بودیم. آمریکا با استفاده از همین موج میلیاردها دلار سلاح را به همین کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخت البته به جز آمریکا، کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و روسیه هم همین کار را کردند.

دکتر بهشتی پور درباره تحلیل خود از آینده مذاکرات برجامی گفت: من شخصاً منتظر نتایج مذاکرات ایران با آژانس درباره سه سؤال مطرح شده هستم. طبیعتاً ایران باید پاسخ های خودش را قبل از خرداد ماه و برگزاری جلسه شورای حکام ارائه دهد و اگر پاسخ های داده شده قانع کننده باشد، و آژانس از سازنده بودن مذاکراتش با ایران صحبت کند، ما می توانیم انتظار داشته باشیم که زمینه برای دور جدیدی از مذاکرات برای احیای برجام مهیا شود. البته آمریکا و غرب پیشتر منتظر نتیجه اعتراضات خیابانی بودند و وقتی نتیجه ای از این جانب حاصل نشد، امروز منتظر واکنش آژانس به پاسخ های آتی ایران به سؤالات سه گانه هستند. البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که بهترین حالت این است که ایران به صورت مستقیم با آمریکا در این باره مذاکره کند چرا که این کوتاهترین و مؤثرترین راه ممکن است.

** این مصاحبه توسط آقای دکتر علی پیری دبیر سرویس بین الملل انجام شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (50 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس