دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

توافق ویتنام با آمریکا؛ اندر فضیلت اولویت خیر جمعی بر مشکلات تاریخی 

دوشنبه، 20 شهریور 1402
کد خبر: 355916
آمریکا با تمرکز بر پروژه "مهار چین" هر روز گام های محکمی در راستای خارج کردن کشورها از مدار نفوذ پکن برمی دارد. شاید باورش سخت باشد اما آمریکا با کشور کمونیستی ویتنام که زمانی دشمن درجه یک واشنگتن محسوب می شد توافق کرد. دکتر رحمن قهرمانپور در این یادداشت به ابعاد مختلف این توافق مهم پرداخته است.

بایدن توافق همکاری جامع استراتژیک را با فو ترونگ دبیر کل حزب کمونیست ویتنام امضا کرد، و دومین ضربه جدی به منافع چین را در هفته اخیر را رقم زد.اگر این توافق را در کنار کریدور اعلام شده در گروه 20، توافق آمریکا و هند درباره همکاری های نظامی و توافق آمریکا-ژاپن_- کره جنوبی قرار دهیم می توانیم بگوییم آمریکا انرژی سیاست خارجی را معطوف به مهار و به تعبیر برخی ها جدا کردن decoupling کشور ها از چین کرده است.

ویتنام نزدیک ترین کشور به چین از نظر پای بندی به سوسیالیسم و نیز توسعه اقتصادی است و تاکنون سعی کرده است با نزدیکی به آمریکا باعث خشم چین نشود اما بعد از توافق های استراتژیک هند و ژاپن و کره جنوبی با آمریکا به نظر می رسد هانوی هم بر تردید خود در نزدیکی بیشتر به آمریکا غلبه کرده است. این توافق هادر کنار گروه کواد و طرح پاسیفیک آبی و AUKUS حلقه های فشار بر پکن را تنگ تر می کند.

ویتنام با دشمن سابق خود یعنی آمریکا پیمان همکاری استراتژیک جامع امضا کرد و سطح روابط دو کشور را ارتقا داد. بقول معروف سیاست نشد ندارد. آمریکایی ها از چند سال پیش دنبال ارتقای سطح روابط با ویتنام بودند و موفق شدند. ویتنام هم گرفتار گذشته خود نشد. می توانست به دلایل محکم تاریخی این کار را نکند. اما مثل تایوان مساله دارد و این مساله همانا توسعه و پیشرفت کشور است.

بخاطر همین هدف با هر دو دشمن سابق خود یعنی چین و آمریکا روابط استراتژیک برقرار کرده است. سیاست یعنی اولویت خیر جمعی بر باورهای شخصی و مشکلات تاریخی. در تضاد میان همه این ها آنچه اولویت دارد خیر جمعی مردم و کشور است. زمانی در گذشته می گفتند خیر جمعی را حاکمان دلسوز و عاقل و دانا تشخیص می دهند و امروزه در دموکراسی ها می گویند خیر جمعی بواسطه گفتگوی تاملی در یک فضای آزاد کشف می شود و از قبل موجود نیست. بدون وجود خیر جمعی کشتی سیاست در دریای مواج اختلاف نظر ها سرگردان می شود.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ترجمه تخصصی کتاب
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ترجمه تخصصی متن