ساعدنیوز
ساعدنیوز

توافق گازی اسرائیل و لبنان؛ تلاش برای ایجاد وابستگی متقابل

  سه شنبه، 28 دی 1400 ID  کد خبر 188458
توافق گازی اسرائیل و لبنان؛ تلاش برای ایجاد وابستگی متقابل
خبری شدن توافق سرّی خرید گاز اسرائیل توسط لبنان با وساطت آمریکا علیرغم تکذیب از سوی دولت لبنان، نشان از تحرکات جدید رژیم صهیونیستی برای پررنگ تر کردن نقش خود در معادلات منطقه ای دارد. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر منصور براتی کارشناس مسائل اسرائیل به بررسی اهداف، پیامدها و پس لرزه های این خبر درز کرده از بنگاه های خبرپراکنی صهیونیستی پرداخته است.

بعد از اوت 2020 و انعقاد پیمان ابراهیم، مدل جدید رفتاری را ما از سوی اسرائیل شاهد بودیم، به طوری که استراتژی جدید این کشور بر روی شکل گیری نوعی وابستگی متقابل ملت ها در منطقه متمرکز شد.

ساعدنیوز: کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از موافقت دولت امریکا با توافق صادرات گاز به لبنان از طریق یک لوله و با عبور از خاک اردن و سوریه خبر داد و مدعی شد که همه این کار ها با هدف جلوگیری از صادرات سوخت ایران به لبنان و بیم از افزایش نفوذ ایران صورت می گیرد. این کانال عبری زبان در ادامه ادعا کرد که طبق طرح جدید، قرار است گاز مورد نیاز از میادین «تامار» و «لیفیاثان» فلسطین اشغالی که در دریای سرخ و تحت اشغال رژیم صهیونیستی واقع شده است، از طریق یک خط لوله ابتدا به اردن، سپس سوریه و از آنجا سرانجام وارد لبنان شود. همین خبر توسط پایگاه خبری THE TIMES OF ISRAEL نیز درج شد و بعد از آن در سراسر خبرگزاریهای دنیا نیز منعکس شد. دولت لبنان این خبر را تکذیب کرده است اما پرسش این است که در شرایطی که لبنان در شرایط بسیار دشوار اقتصادی و خصوصاً با مشکلات طاقت فرسایی در حوزه انرژی دست به گریبان است، چرا چنین خبری رسانه ای می شود؟

دکتر منصور براتی: درباره این موضوع نکته ای که وجود دارد این است که در حال حاضر شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بسیار خاصی در لبنان حاکم است و این کشور در یک سال گذشته، با بحران تأمین انرژی مواجه بوده است؛ این در حالی است که ما شاهد یک مدل جدید رفتاری از سوی اسرائیل در تعامل با کشورهای عرب منطقه هستیم. اگر به دهه 1980 و 1990 برگردیم، خواهیم دید که اسرائیل در تلاش های خود برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی از جمله مصر، اردن و بعدها حتی با بخشی از گروه های فلسطینی، عمده تمرکزش بر روی تعامل با "دولت ها" بود نه "ملت ها"؛ یعنی اسرائیل تلاش می کرد که نظر مساعد دولتمردان برای برقراری رابطه با این کشور را جلب کند و ما شاهد یک نوع واکنش منفی ملت های عرب به موضوع عادی سازی رابطه با اسرائیل بودیم.

بعد از اوت 2020 و انعقاد پیمان ابراهیم و عادی سازی روابط اسرائیل با امارات، بحرین، به وساطت آمریکا و بعد از آن، عادی سازی روابط اسرائیل با مراکش، سودان، و حتی طرح پیشرفت تلاش ها برای عادی سازی روابط با تونس و عربستان سعودی و کویت، مدل جدید رفتاری را ما از سوی اسرائیل شاهد بودیم به طوری که استراتژی جدید این کشور بر روی شکل گیری نوعی وابستگی متقابل ملت ها در منطقه متمرکز شد. به این معنا که با ایجاد پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه، و ارائه خدمات، تلاش می شود تا نوعی حس همدلی در میان ملت های منطقه نسبت به اسرائیل و رابطه با این کشور ایجاد شود. بحث انتقال گاز به لبنان هم در بستر همین استراتژی جدید اسرائیل مطرح شده است. به هر صورت، امروز لبنان بحران بی سابقه ای در حوزه انرژی را تجربه می کند و طبیعتاً اسرائیل نیز این فرصت را برای پیشبرد اهداف خودش غنیمت می داند.

مشابه همین مسأله را ما در توافق بین اردن و اسرائیل در زمینه تبادل انرژی برق در برابر آب شیرین مشاهده می کنیم. قرار است یک نیروگاه خورشیدی در اردن با سرمایه گذاری یک اماراتی ساخته شود که سالانه 600 مگاوات برق از این نیروگاه به اسرائیل انتقال یابد و در مقابل، دولت اسرائیل قرار است، 200 میلیون مکعب آب شیرین اردن را تأمین کند. مردم اردن در تأمین آب شیرین با مشکل مواجه هستند و اگر اسرائیل بانی این انتقال باشد طبیعتاً تصویر مثبتی از اسرائیل در ذهن مردم اردن شکل خواهد گرفت و دقیقاً همین مورد نیز در راستای استراتژی جدید اسرائیل است. با تحقق این توافق، اردنی ها به این نتیجه خواهند رسید که آسایش شان بسته به صلح منطقه و امنیت اسرائیل است. بنابراین، مخالفت اعراب با اسرائیل از آن چیزی هم که هست، پائین تر خواهد آمد.

تصویر

یکی از اهدافی که اسرائیل در اینجا دنبال می کند، محدود کردن نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است. لبنان واقعاً مورد بسیار پیچیده ای است.

ساعدنیوز: فارغ از صدق یا کذب خبر توافق گازی لبنان و اسرائیل و حتی صدق یا کذب تکذیبیه منتسب به دولت لبنان، رسانه ای شدن چنین خبری به اعتقاد برخی تحلیلگران با رقابت های ژئوپلتیکی اسرائیل با ایران در این منطقه ارتباط مستقیم دارد. نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟

دکتر منصور براتی: نکته این است که مورد لبنان، بسیار خاص است. بنابراین، در این خصوص نمی توانیم صرفاً از تلاش اسرائیل برای ایجاد وابستگی متقابل صحبت کنیم و مسأله فراتر از این موضوع است. خصومت رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که به اصطلاح دو طرف در یک بازی با حاصل جمع صفر درگیر هستند. به این معنا که بُرد ایران به معنای باخت صد در صدی اسرائیل است و بالعکس هر جا اسرائیل موفقیتی به دست آورد، این مساوی شکست برای جمهوری اسلامی ایران است. این رابطه خصمانه در سال های اخیر با خرابکاری های متقابل دو طرف حتی تشدید نیز شده است.

طبیعتاً با توجه به نفوذ منطقه ای ایران در لبنان، حضور اسرائیل در بازار انرژی لبنان به ضرر جمهوری اسلامی ایران است. شاید یکی از اهداف رسانه ای شدن این موضوع هم تلاش برای انعکاس این مطلب باشد که دولت لبنان صرفاً بر اساس سلیقه حزب الله یا حزب امل عمل نمی کند، بلکه به دنبال شرکای جدید هم هست. شاید بتوان گفت که یکی از اهدافی که اسرائیل در اینجا دنبال می کند، محدود کردن نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است. لبنان واقعاً مورد بسیار پیچیده ای است.

نکته ای که مایلم در اینجا به آن نیز اشاره کنم، این است که یک نوع زیرکی و هوشمندی در دولتمردان اسرائیلی در بحث عادی سازی وجود دارد و آن هم ارائه خدمات بسیار خوب برای جلب نظر طرف مقابل است. به این شکل در ابتدای شکل گیری رابطه، اگر توافقی اقتصادی با طرف مقابل منعقد می شود در کنار این توافق، یک سری خدمات اطلاعاتی بسیار ممتاز نیز به طرف مقابل ارائه می شود تا تصویر بسیار مثبتی در ذهن دولتمردان طرف مقابل شکل بگیرد و تمایلات بیشتری برای گسترش زمینه های همکاری فراهم آید.

تصویر

اسرائیل در تلاش است تا یک بلوک آلترناتیو در برابر آن چیزی که در منطقه وجود دارد، ایجاد کند. بنابراین، یکی از سیاستهای تلاویو این است که به کشورهای مختلف منطقه این فرصت داده شود تا درباره متحدانشان یک نوع بازنگری داشته باشند و درباره امکان یارگیری مجدد هم فکر کنند.

ساعدنیوز: حضور سوریه در این توافق به عنوان سرزمین واسط برای سوآپ گاز از اسرائیل به لبنان نیز جای بحث و بررسی دارد. به هر صورت، بعد از تلاطمات چندین ساله در سوریه امروز شاهد تحرکات جدید برای تغییر معادلات با استفاده از مهره سوریه در منطقه هستیم. نمونه اش، تلاش قطر برای متقاعد ساختن سوریه جهت انتقال گاز به اروپا برای رقابت با روسیه بود که البته با شکست مواجه شد. امروز سوریه به عنوان کشور واسط سوآپ گازی اسرائیل به لبنان مطرح می شود. به نظر حضرتعالی آیا اسرائیل حساب خاصی روی سوریه در این مسأله باز کرده است؟

دکتر منصور براتی: در حقیقت، نکته ای که در اینجا می توان به مطالب قبلی اضافه کرد این است که اسرائیل در تلاش است تا یک بلوک آلترناتیو در برابر آن چیزی که در منطقه وجود دارد، ایجاد کند. بنابراین، یکی از سیاستهای تلاویو این است که به کشورهای مختلف منطقه این فرصت داده شود تا درباره متحدانشان یک نوع بازنگری داشته باشند و درباره امکان یارگیری مجدد هم فکر کنند. این مسأله ای است که طبیعتاً درباره سوریه در پیش گرفته شده است. اگر به سال های پیش از بحران سوریه و ظهور داعش در این کشور برگردیم، تا سال 2007 روندهایی در جریان بود برای تحقق عادی سازی روابط اسرائیل و سوریه و مذاکراتی نیز بین دو کشور در جریان بود و اسرائیل این موضوع را مشروط به قطع رابطه با ایران کرده بود و دقیقاً همین مسأله باعث شکست روند عادی سازی شد. امروز نیز با توجه به شرایطی که در منطقه و در سوریه حاکم است، بعید به نظر می رسد که سیاست آلترناتیوسازی تلاویو برای دمشق جذابیتی داشته باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (250 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (226 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (79 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (71 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (59 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (57 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (53 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (44 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم
تیتر امروز   
ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...