دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

تپه قلعه کشور خان و جاذبه های آن! 

دوشنبه، 25 اردیبهشت 1402
تپه قلعه کشور خان مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان کامیاران، بخش مرکزی، روستای زیویه واقع شده و این اثر در تاریخ 23 شهریور 1382 با شمارهٔ ثبت 10098 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه قلعه خان در مرکز روستای رسالت (قلعه خان سابق) در 25 کیلومتری غرب شهر آشخانه و 3 کیلومتری شهر قاضی از توابع شهرستان مانه و سملقان واقع شده است. این اثر که از مکان های دیدنی بجنورد به شمار می‌رود، در سال 1386 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. پس از این که تپه قلعه خان سال 85 مورد کاوش قرار گرفت مشخص شد این تپه حاصل انباشته شدن لایه‌های باستانی از دوره نوسنگی (حدود هشت هزار سال قبل) تا پایان دوره ساسانی است و پس از آن نیز در مقاطع مختلف دوره اسلامی تا عصر حاضر نیز در بخش‌های فوقانی آن زندگی تداوم داشته است. عمده‌ترین آثاری که در این تپه تاریخی شناسایی شده دیوارهای منقوشی است که مربوط به دوره مس و سنگ است و در همه اطراف تپه پراکنده‌اند.

تپه قلعه خان یکی از بزرگترین و مهمترین استقرارگاههای پیش از تاریخ در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی است که سابقه استقرار در آن به دوره نوسنگی، حدود هشت هزار سال قبل، می رسد و زندگی در آن تا دوره ساسانی ادامه داشته است.

تپه قلعه خان از بزرگترین و مهمترین اقامتگاه‌های دوره‌ی پیش از تاریخ است. قدمت این مکان به بیش از 8 هزار سال پیش می‌رسد و زندگی در آن تا دوره ساسانیان ادامه داشته است. این تپه در حدود 5 هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن به 18 متر می‌رسد.

تپه قلعۀ خان مانه و سملقان، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری و تاریخی ارزشمند در استان خراسان شمالی است که حدود هشت هزار سال قبل و در دوره نوسنگی به عنوان یکی از وسیع ترین و مهم­ترین استقرارگاه ­های بشر در دوران پیش از تاریخ بوده است. همچنین، نام این جاذبه از سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

تاریخچه تپه قلعه خان مانه و سملقان

به دنبال پژوهش های انجام شده توسط مورخان و محققان در سال 1385، مشخص شد که این تپه حاصل انباشته شدن لایه‌های باستانی از دوره نوسنگی یعنی حدود هشت هزار سال قبل تا پایان دوره ساسانی است و پس از آن نیز در مقاطع مختلف دوره اسلامی تا عصر حاضر نیز در بخش‌های فوقانی آن زندگی تداوم داشته است.از ویژگی های این جاذبه تاریخی می توان به ثبت آن در سال 1386 با شماره 1421 به عنوان یکی از آثار ملی کشور اشاره کرد.

خلاصه

تپه قلعه خان در مرکز روستای رسالت (قلعه خان سابق) در 25 کیلومتری غرب شهر آشخانه و 3 کیلومتری شهر قاضی از توابع شهرستان مانه و سملقان واقع شده است. این اثر در سال 1386 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. پس از این که تپه قلعه خان سال 85 مورد کاوش قرار گرفت مشخص شد این تپه حاصل انباشته شدن لایه‌های باستانی از دوره نوسنگی (حدود هشت هزار سال قبل) تا پایان دوره ساسانی است و پس از آن نیز در مقاطع مختلف دوره اسلامی تا عصر حاضر نیز در بخش‌های فوقانی آن زندگی تداوم داشته است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 26 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اهل چای نیستم اما این چای نذری خوردن داره +عکس/ دلم به عشقش لرزید🥺😭
(عکس) تصویر جالبی از مسعود پزشکیان و امام جمعه شهید تبریز / وقتی رئیس‌ جمهور منتخب مارک لباسش را نشان آیت‌الله آل‌هاشم می‌دهد
(فیلم) پزشکیان در جمع نمایندگان مجلس: اگر بیخودی از من تعریف کنید تصور می‌کنم کسی شدم ...
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
شاهکار مهندسی در هلند؛ عبور کشتی‌ها از روی بزرگراه در آبگذر ولئومیر/ از تعجب انگشت به دهان می‌مانید!
بلایِ خنده‌داری که دختر هادی چوپان بر سر گرگ پارسی آورد+عکس/ شال سر کردن و آرایش چشم!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "سگ گله" را که در کمین "روباه مکار" است، در 4 ثانیه پیدا کنند
ترجمه تخصصی متن
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب