طرز تهیه چای سفید

  شنبه، 12 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
طرز تهیه چای سفید
چای سفید از جوان‌ترین و ظریف‌ترین برگ‌های تازه‌ دستچین شده‌ گیاه «کاملیا سیننسیس» (Camellia sinensis) به دست می‌آید؛ برگ‌هایی که رنگ برفی و نقره‌ای دارند. این جوانه‌ها و برگ‌های گشوده نشده به سرعت و بسیار دقیق زیر نور طبیعی آفتاب خشک می‌شوند و به همین علت، برگ‌ها مانند فرآیند تولید چای سیاه یا سبز، وارد مرحله اکسیداسیون نمی‌شوند.

چای سفید، یکی از انواع دمنوش های بسیار لطیف و خوش عطر است که نوشیدن آن می تواند احساس خوبی را در شما ایجاد کند. چای سفید از برگ ها و جوانه های گیاه چای تهیه می شود و کم ترین میزان پردازش را در میان انواع چای دارد.

اما چای سفید چگونه تولید می شود؟

در ابتدای فصل بهار که هنوز برگ های جوان بوته چای باز نشده و به صورت جوانه هایی پرزدار و نقره ای رنگ است، آنها را می چینند و بدون هیچ نوع فرآوری خشک می کنند که به محصول به دست آمده چای سفید می گویند. تقریبا می توان گفت در ایران این چای تولید نشده یا در مقادیر کم تولید می شود و بیشتر محصولاتی که با نام چای سفید به فروش می رسد یا از انواع محصولات وارداتی و مربوط به کشورهای چین، ژاپن و هند است یا احتمال تقلبی بودن آن زیاد است.

مواد لازم برای چای سفید

  • آب به مقدار لازم
  • ۲ قاشق چای خوری برگ چای سفید

طرز تهیه چای سفید

آب را به اندازه ای در کتری حرارت دهید که به دمای ۷۵ تا ۸۵ درجه ی سانتی گراد (یا ۱۷۰ تا ۱۸۶ درجه فارنهایت) برسد. سپس کمی از آن را در قوری یا لیوان موردنظر خود بریزید و بچرخانید تا لیوان یا قوری گرم شود. آب را از لیوان یا قوری خالی کنید.

برگ های چای سفید را در قوری یا لیوان مخصوص دمنوش بریزید و یک لیوان بزرگ آب با دمای ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد را روی آن ها بریزید و درب ظرف را ببندید.

چای سفید باید یک تا ۵ دقیقه دم بکشد، هر چند دم کشیدن برخی از انواع چای ها ممکن است تا ۱۰ دقیقه هم طول بکشد. بهتر است پس از گذشت یک دقیقه، هر ۳۰ ثانیه چای را مزه کنید تا طعم مطلوب خود را تشخیص دهید.

چای را صاف کنید و در فنجان بریزید. نوش جان!

 چای سفید

نکات مهم برای تهیه چای سفید

  • چای سفید، یک نوشیدنی بسیار ظریف و لطیف است و به شما پیشنهاد می کنیم که برای حس کردن طعم واقعی آن از هیچ افزودنی مانند شیر یا شکر استفاده نکنید؛ اما در صورت تمایل می توان انواع شیرین کننده های دلخواه از جمله عسل را به چای سفید افزود.
  • برگ های چای سفید در مقایسه با دیگر انواع چای، فشرده و متراکم نیستند و به همین دلیل، برای درست کردن یک فنجان چای باید از دو قاشق چا ی خوری برگ های چای سفید استفاده کرد.
  • رنگ چای سفید بسته به زمان دم کشیدن آن می تواند زرد کم رنگ تا نارنجی کم رنگ باشد.
  • شما می توانید چای سفید را سه بار در روز، پس از هر وعده غذایی خود نوش جان کنید.
  • جالب است بدانید که پس از دم کردن چای سفید، می توانید آن را خشک کنید و در مصرف بعدی از آن مجددا استفاده کنید. این کار را تا سه مرتبه می توان انجام داد.
  • بهترین مقدار چای سفید برای هر نفر، یک قاشق مرباخوری به ازای هر فنجان استاندارد چای خوری است.
  • بهتر است به جای خرید چای کیسه ای، برگ های چای سفید را بخرید؛ زیرا این برگ ها حاوی مواد مغذی هستند؛ اما اگر می خواهید از چای سفید کیسه ای استفاده کنید؛ یک چای کیسه ای را در یک فنجان آب گرم بیندازید و اجازه دهید تا برای ۲ تا ۳ دقیقه بماند. سپس آن را دربیاورید و چای را بنوشید.
  • برای خرید چای سفید، می توانید به فروشگاه های مواد غذایی و برای خرید برگ چای سفید به عطاری ها مراجعه کنید.
  • طعم چای سفید شیرین و ملایم و رنگ آن زرد کم رنگ است؛ در حالی که چای سبز مزه ای ملایم تر و رنگی سبز دارد و چای سیاه، مزه ای تلخ و رنگی قرمز دارد.
  • چای سفید را می توان با زنجبیل، نعناع، زردچوبه، ریشه قاصدک، رزماری و پونه ترکیب کرد تا طعم های جدید به دست آورد.
  • چای سفید به عنوان نوشیدنی پایه برای تهیه انواع اسموتی، لاته و کامبوجا نیز استفاده می شود.

نکات مربوط به دم کردن چای سفید

  • برای تهیه چای سفید حتما از آب فیلتر شده تازه، خالص و سرد استفاده کنید.
  • برگ های چای سریع تر از جوانه ها دم می کشند.
  • چای سفید نسبت به چای سبز و سیاه نیاز به مراقبت بیشتر دارد، پس بیشتر مراقب باشید تا دم نکشیده آن را سرو نکنید یا آن را بیش از حد دم نکنید.
  • توجه داشته باشید که هرچه برگ های چای ظریف تر باشند، باید در زمان آماده سازی آن را با درجه حرارت کمتر دم کنید. بهترین درجه حرارت آب برای تهیه این چای خوش طعم دمای ۸۰ درجه سانتی گراد است و برای سنجش دقیق دما، شما به دماسنج نیاز دارید.
  • در مقایسه با چای سبز باید بگوییم که اگر زمان دم آوری چای سفید طولانی تر شود، طعم تلخ کمتری از خود آزاد می کند؛ اما با این حال حتما چای را پس از زمان پیشنهادی بچشید و در صورت تمایل اجازه دهید تا برای دقایقی بیشتر دم بکشد. اجازه ندهید که طعم چای به خاطر زمان اشتباه دم آوری، خراب شود.
  • اگر کتری برقی مجهز به کنترل دما یا دماسنج ندارید، به خاطر بسپارید که آب در سطح دریا در دمای ۱۹۰ تا ۲۱۲ درجه فارنهایت یا ۹۵ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد به جوش می آید و به ازای هر ۳۰ سانتی متر افزایش ارتفاع، یک درجه از دمای جوش آب کم می شود.
  • در کل می توان گفت که دمایی پایین تر از نقطه جوش برای دم آوری چای سفید مناسب است.
  • اگر از چای ساز یا کتری برای جوشاندن آب استفاده می کنید، توجه داشته باشید که این دو دستگاه قبل از جوشیدن آب، صدای بلندی از خود تولید می کنند. در حقیقت، این صدا درست چند دقیقه قبل از جوشیدن آب ایجاد می شود و در همین زمان، دمای آب بین ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد است که بهترین دما برای دم کردن چای سفید به حساب می آید.
  • اگر متوجه صدای کتری نشدید و آب به جوش آمد، زیر کتری را خاموش کنید و اجازه دهید تا آب برای ۳ دقیقه خنک شود و به دمای مناسب برای دم کردن چای سفید برسد. بهتر است بدانید که اگر دمای آب بالا باشد، طعم چای شما تلخ و گس می شود؛ زیرا درجه حرارت بالای آب، برگ های ظریف چای را می سوزاند و روی طعم نهایی چای تاثیر مستقیم می گذارد.

خواص چای سفید از چای سبز بیشتر است

چای سفید به دلیل کمترین میزان فرآوری در مقایسه با چای سبز، خواص خود را بیشتر حفظ می کند و در مزه نیز با چای سبز متفاوت است. در واقع چون کافئین و تئین چای سفید از چای سبز کمتر است بالطبع، طعم ملایم و لطیف تری دارد و بسان چای سیاه اعتیادآور نیست، ضمن این که چند برابر بیشتر از چای سبز و سیاه حاوی پلی فنل های آنتی اکسیدانی (ترکیبات ضدسرطان) است. در نتیجه در حفاظت از بدن در برابر بیماری ها موثرتر بوده و از نظر خواص دیگر از چای سبز قوی تر است.

اما یادآوری می شود گرچه چای سفید از چای سبز و سیاه خواص بیشتری دارد، اما یک نوشیدنی معجزه آسا نیست و نباید آن طور که در تبلیغات درباره خصوصیات چای سبز اغراق می شود در مورد خواص این چای نیز زیاده گویی شود. مصرف بیش از دو یا سه لیوان چای سفید در روز می تواند اثرات زیانبار چای سبز و سیاه را به همراه داشته و باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.

بهترین زمان خوردن چای سفید

توصیه می شود که روزانه تا سه فنجان چای سفید را پس از هر وعده ی غذایی استفاده کنید.فراموش نکنید که قبل از خواب چای سفید ننوشید چون مقادیر قابل توجه کافئین موجود در آن موجب بی خوابی می شود.

چای سفید چقدر کافئین دارد؟

مقدار دقیق کافئین موجود در چای سفید به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ گفته می شود که چای سفید خشک حاوی 4 تا 6 درصد کافئین است.تخمین زده می شود که یک فنجان چای سفید دم کشیده به طور متوسط حدود 20 میلی گرم کافئین دارد.چای سفید بدون کافئین هم حداقل شامل 2 تا 5 میلی گرم کافئین در هر فنجان می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (124 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (99 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (54 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (40 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (27 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (21 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (20 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (12 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازگشت کتایون ریاحی به تلویزیون با این سریال درام
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 7 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 7 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان