طرز تهیه یخمه ترش اصفهان

  چهارشنبه، 16 تیر 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه یخمه ترش اصفهان
یخمه ترش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که اصالت این غذا برای اصفهان می باشد این غذای به قدری خوشمزه و مقوی است که متاسفانه ناشناخته مانده و خیلی کم آن را می شناسند. این غذا برخلاف نامش شیرین می باشد. این غذا از گوشت گوسفندی و آلو تهیه می شود اگر شما طرفدار تغییر ذائقه و برنامه غذایی هستید این غذای سنتی و خوشمزه را حتما تهیه کنید.

یکی از غذاهای خوشمزه اصفهان را می توانیم یخمه ترش بنامیم که شاید تاکنون نام یخمه ترش را در بین غذاهای معروف اصفهانی کمتر شنیده باشید.

مواد لازم برای یخمه ترش

  • آلو : 200 گرم
  • پر زرد آلو : 200 گرم
  • به (خرد شده) :2 عدد
  • گوشت گوسفندی : 250 گرم
  • برنج : یک پیمانه
  • شکر : 1/2 استکان
  • زردچوبه : یک قاشقق چایخوری
  • نمک : به مقدار لازم

طرز تهیه یخمه ترش

ابتدا گوشت را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید . به همراه گوشت ، کمی آب و زردچوبه داخل قابلمه بریزید و بگذارید گوشت خوب بپزد.در حین پختن گوشت ، برنج شسته شده ، به ، پرزرد آلو و آلو را به آن اضافه کنید و وقتی آب غذا کاملا گرفته شد و جا افتاد آن را آرام آرام بکوبید تا کاملا له شود.

در آخر شکر را به آن اضافه کنید و مجددا روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و سپس یخمه ترش آماده شده را در ظرف مورد نظرتان بکشید و به همراه نان سرو کنید.مقدار شیرینی این غذا بسته به ذائقه شما دارد. می توان از شیره خرما نیز استفاده کرد.

نکات کلیدی در تهیه یخمه ترش

  1. مقدار شیرینی این غذا به ذائقه شما بستکی دارد می توانید کم یا زیاد کنید.
  2. بجای شکر از شیره خرما نیز می توانید استفاده کنید.
  3. افزودن فلفل سیاه اختیاری می باشد.

چگونه یک یخمه تُرُش اصل اصفهانی درست کنیم؟

شاید یکی از جالب ترین نکات در دستور پخت این غذای اصفهانی غیبت یاور همیشگی آشپزهای ایرانی یعنی پیاز باشد. لابد توجه کرده اید که در اکثریت قریب به اتفاق غذاهای ایرانی خصوصاً وقتی پای گوشت در میان باشد، حضور پیاز از بدیهیات است اما در یخمه ترش خبری از پیاز نیست.

مساله دیگر اینکه چون گوشت مورد استفاده در این غذا گوشت گوسفندی است که در مقایسه با گوشت گوساله بافت لطیف تری دارد، بنابراین غذای شما در کمتر از ۲ ساعت آماده می شود. برای شروع ابتدا تکه های گوشت گوسفندی را با حدود ۴ لیوان آب و یک قاشق چای خوری زردچوبه روی حرارت قرار می دهیم تا گوشت نیم پز شود.در مرحله بعد، بِه را به قطعات مساوی خرد می کنیم و به همراه پرزردآلو و آلوهای برقانی به گوشت های نیم پزشده می افزاییم. با ذکر این نکته که آلوهای برقانی را حتما قبل از اضافه کردن می شماریم و سپس به ظرف اضافه می کنیم.

بعد از اینکه مواد داخل دیگ به اندازه کافی پخته شدند، نوبت به اضافه کردنِ برنج می رسد. برنج مان را که اضافه می کنیم، باید منتظر شویم تا غذا کاملا جا بیفتد و بخش عمده آب آن کشیده شود. البته در این مدت باید حواسمان به اجاق باشد و چندین مرتبه غذا را به هم بزنیم تا مبادا ته بگیرد.با پایان این مرحله، دیگ را از روی اجاق برمی داریم، غذا را آرام آرام می کوبیم و به همان تعدادی که آلو برقانی به غذا اضافه کرده ایم، هسته از ظرف خارج می کنیم تا مبادا موقع خوردن غذای نرم و لذیذ، هسته ای زیر دندان کسی برود. محتویات دیگ را با گوشت کوب کاملا ورز می دهیم تا مخلوط و یکدست شود.

سپس نمک و شکر غذا را نیز به آن اضافه می کنیم، بار دیگر روی حرارت قرارش می دهیم و مرتب هم می زنیم تا شکر هم به خوبی در غذایمان حل شود. میزان شیرینی یخمه ترش بنا به ذائقه افراد منزل می تواند مقداری کمتر یا بیشتر باشد.به جای شکرِ غذا هم می توانیم از مقداری شیره خرما یا انگور استفاده کنیم. چیزی نمی گذرد که یخمه ترش ما به مرحله سرو می رسد. غذایی که باید به صورت گرم و همراه با نان سرو شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (228 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (60 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (59 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌