دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

عکس /

تصاویر کشف گنجینۀ حیرت‌انگیز «ظروف چینی» در اعماق دریا 

پنجشنبه، 04 خرداد 1402
ساعد نیوز: باستان‌شناسان دو کشتی غرق‌شده با قدمت 500 ساله یافته‌اند که پر از ظروف زیبای چینی و الوار هستند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، باستان‌شناسان چینی می‌گویند دو کشتی غرق‌شده‌ی 500 ساله در دریای چین جنوبی که پر از ظروف چینی و الوارهای انباشته از دوران مینگ است می‌تواند سرنخ‌هایی از مسیرهای تجاری جاده ابریشم دریایی را در خود داشته باشد.

مقامات دولتی اعلام کردند در ماه اکتبر دو کشتی غرق‌شده کشف شده‌اند و مقامات فرهنگی و باستان‌شناسی حالا روند یک ساله‌ی کاوش در اعماق دریا را آغاز کرده‌اند. محققان این دو کشتی را در منطقه شمال غربی دریای چین جنوبی، حدود 1500 متر زیر سطح دریا پیدا کردند. این لاشه‌ها به خوبی حفظ شده‌اند و تعداد زیادی آثار باستانی در آن‌ها وجود دارد.

به گفته‌ی کارشناسان یکی از این کشتی‌های غرق‌شده مربوط به دوره هنگجی سلسله مینگ است که از سال 1488 تا 1505 ادامه داشت. این کشتی حامل محموله‌ای از کنده‌های چوب خرمالو و مقداری سفال بوده است.

کشتی غرق‌شده‌ی دیگر مربوط به دوره جِنگدو از 1506 تا 1521 است. این کشتی حاوی بیش از 100 هزار قطعه ظروف چینی بود. عکس‌ها انبوهی از کاسه‌ها، بشقاب‌ها و کوزه‌های روی هم را نشان می‌دهد که طرح‌های پیچیده و بسیار زیبای آن‌ها هنوز از زیر ماسه و گل قابل‌مشاهده است.

باستان‌شناسان گفته‌اند این دو کشتی باستانی در جهات مختلف در حال حرکت بودند و لاشه‌های آن‌ها در فاصله کمتر از 20 کیلومتری (12 مایلی) از هم پیدا شدند. به گفته‌ی آن‌ها، این اولین بار است که کشتی‌هایی که در حال بازگشت و رسیدن بودند در نزدیکی هم پیدا شدند؛ یعنی آن‌ها در یک مسیر تجاری مهم در حال حرکت بودند.

تانگ وِی، مدیر مرکز ملی باستان‌شناسی چین می‌گوید: «این یافته به ما کمک می‌کند جریان متقابل جاده ابریشم دریایی را مطالعه کنیم.» مکان دقیق این کشتی‌های غرق‌شده فاش نشده است، اما مقامات گفته‌اند نشانگرهایی در محل نصب شده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی چین در سال‌های اخیر، در پی تأسیس یک آزمایشگاه باستان‌شناسی در آب‌های عمیق توسط مرکز ملی باستان‌شناسی و مؤسسه علوم و مهندسی اعماق دریا، به سمت آب‌های عمیق‌تر پیش‌روی کرده است.

به گفته مقامات، محققان روز شنبه با شناور به زیر آب برده شدند. این شناور می‌تواند مسافران را تا عمق 5000 متری پایین ببرد.

برای برنامه تحقیقاتی برنامه‌ریزی‌شده، سه مرحله وجود دارد. تخمین زده می‌شود از هم اکنون تا ماه آوریل 50 غواصی انجام شود. سونگ جیان ژونگ، محقق مرکز ملی باستان‌شناسی می‌گوید: «ابتدا باید وضعیت کشتی‌های غرق‌شده را مشخص کنیم تا بتوانیم برای حفاری و حفاظت باستان‌شناسی طرح‌ریزی کنیم.

برنامه محققان تا اواسط ماه ژوئن این است که منطقه پراکنش هر دو کشتی غرق‌شده را ارزیابی کنند، مجموعه‌ی گسترده‌ای از داده‌ها و سوابق باستان‌شناسی را جمع‌آوری کنند، برخی از آثار را به عنوان نمونه استخراج کنند و از بستر دریای اطراف نمونه‌برداری کنند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویدیو/ "ماخونیک" هفتمین روستای عجیب جهان معروف به «لی‌لی‌ پوت‌های» ایران
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(تصاویر) شگفت انگیزترین پرندگان نایاب جهان با خاصترین ظاهر و رنگ هایی که شبیهشان را نمیتوان یافت
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍
ویدیو/ تبدیل تنۀ درخت به راه‌پله فقط میتونه کار یه مهندس خلاق باشه/ یا راهی خواهم یافت، یا راهی خواهم ساخت...