تصاویر مشهورترین و قدرتمندترین ملکه ها در تاریخ باستان+جزییات/ جذابیت و قدرت زنان باستان!

  شنبه، 16 تیر 1403
تصاویر مشهورترین و قدرتمندترین ملکه ها در تاریخ باستان+جزییات/ جذابیت و قدرت زنان باستان!
ساعدنیوز: نگاهی دقیق تر به زندگی و دستاوردهای شگفت‌انگیزترین ملکه‌های تاریخ باستان داشته باشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، ثروت و قدرت فراوان در طول تاریخ تنها متعلق به مردان نبوده است؛ بلکه زنان زیادی نیز در طول تاریخ بوده اند که توانسته اند به فرمانروایی حکومت ها و امپراتوری های بزرگی در جهان برسند. در ادامه به معرفی آن ها میپردازیم.

حتشپسوت (Hatshepsut)

او ملکه مصر باستان، پنجمین فرعون از دودمان هجدهم پادشاهی مصر باستان بود. او دومین فرعون زن است که از لحاظ تاریخی تأیید شده است. نخستین فرعون زن تأیید شده «سوبک‌نفرو» بوده است؛ هر چند ممکن است زنان فرعون دیگری نیز پیش از حتشپسوت حکمرانی کرده باشند.حتشپسوت در سال 1478 قبل از میلاد به قدرت رسید.

حتشپسوت

در دوره حتشپسوت وضع زندگی مردم بهبود یافت، خانه‌ها و راه‌ها ساخته شدند؛ همچنانکه وی توانست کشور را از جنگ‌های خارجی حفظ کند. اقتصاد نیز در دوره وی شکوفا بود.

حتشپسوت

نفرتیتی ملکه مصر باستان

نِفِرتیتی همسر بزرگ سلطنتی (همسر اصلی) فرعون مصر، آخناتون بود و به عنوان شریک سلطنت همسرش و ملکه مصر شناخته می‌شود. او به زیبایی شهره بود.

نفرتیتی

وی پس از کشف مجسمه نیم تنه‌اش در 1912 در مصر به شهرت رسید.نِفِرتیتی و همسرش که تنها به یک خدا یعنی آتون احترام می‌گذاشتند بانی یک انقلاب مذهبی بودند. به خاطر یکتاپرستی و تغییر دین در تاریخ فراعنه پرآوازه هستند. نفرتیتی که در طول دوره درگیری مذهبی مصر در کنار و همراه با همسرش آخناتون بر مصر در مقام شریک سلطنت یا در بعضی کتیبه‌های پیدا شده بعدها به عنوان فرعون حکومت می‌کرد.

نفرتیتی

ملکه تومیریس قاتل کوروش کبیر

یکی از این اقوام ایرانی «ماساگت‌»ها بودند که در شرق دریای خزر می‌زیستند. پارسی‌ها و پادشاه معروف پارس، کوروش کبیر، همواره در پی تسخیر این منطقه بودند و طبعا ماساگت‌ها می‌خواستند از سرزمین و حریم خود دفاع کنند.

کوروش در اواخر عمر خود برای مطیع کردن اقوام ماساگت به منطقه آن‌ها هجوم برد. او ابتدا به «ملکه تومیریس ماساگتی» بیوه پادشاه ماساگت پیشنهاد ازدواج داد تا به صورت صلح‌آمیز منطقه آن‌ها را تسخیر کند.

تومیریس پیشنهاد وی را نپذیرفت و کورش به قصد جنگ با ماساگت‌ها به سوی سیحون حرکت کرد. تومیریس جزو معدود زنانی بود که فرماندهی نظامی منطقه‌ای به گستردگی قلمرو ماساگت‌ها را بر عهده داشتند.

کورش در ابتدا موفق شد یک سوم سپاه ماساگت‌ها را نابود کند، اما تومیریس که رهبری جنگ با لشکر کوروش را شخصا بر عهده گرفته بود با جمع‌آوری تمام قوای خود به لشکر پارس حمله‌ور شد و در جنگی سنگین به پیروزی رسید. بیشتر سپاه کورش نابود شده و خود وی نیز به دست تومیریس کشته شد.

تومیریس

ملکه کلئوپاترا

کلئوپاترا نیز ملکه مصر باستان در سال 69 پیش از میلاد تا 30 پیش از میلاد بود. او فرمانروایی را از پدرش «بطلمیوس دوازدهم» به ارث برد. کلئوپاترا یکی از حکام زن مشهور در جهان است که بخاطر ثروتش و مهارتش در بازی‌های سیاسی شناخته می‌شود.

 ملکه کلئوپاترا

کلئوپاترا به عنوان فرعون مصر کنترل بخشی از بزرگترین صنعت‌های آن زمان را در دست داشت؛ مانند گندم، پاپیروس، مرهم (unguents) که درآمدی معادل سالانه 12 هزار تا 15 هزار تالنت مصری به او می‌داد. دارایی خالص او تا 95.8 میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ هر چند کلئوپاترا همیشه قادر به تهیه مخارج زندگی لوکس خود نبود. او برای تأمین مالی بسیاری از جنگ‌هایی که در طول سلطنت خود انجام داد، از رهبران خارجی وام‌های زیادی گرفت.

 ملکه کلئوپاترا

بودیکا ملکه جنگ

بودیکا (به انگلیسی: Boudica) در سال 60 میلادی، فرماندهٔ یکی از قبیله‌های سلت به نام آی سینی بود.

وی پس از مرگ شوهرش پراسوتاگوس، رهبر قبیلهٔ آی سینی شد. اما حاکمان روم در بریتانیا، اعلام کردند که قلمرو آی سینی ، باید بخشی از امپراتوری روم محسوب شود.

به همین دلیل، دستور دستگیری وی را صادر کردند. بلافاصله، افراد این قبیله ، به رهبری ملکهٔ بلند قد خود، قیام کردند.

آن‌ها چند منطقهٔ بسیار بزرگ را به تصرف خود درآوردند و 70٬000 رومی و متحدانشان را به قتل رساندند.

به دنبال این واقعه، یک ارتش مجهز رومی، قیام را شکست داد و بودیکا مجبور شد خود را مسموم کند. در طول قیام ملکه بودیکا نیمی از مردم بریتانیا در این قیام به وی ملحق شدند.

بودیکا

زنوبیا (زینب) ملکه پالمیرا

زِنوبیا [زینب] ملکۀ پالمیرا بود که سلطۀ امپراتوری رُم را به چالش کشید.برخلاف باورهای رایج، زنوبیا هرگز علیه رُم عَلَم طغیان برنداشت، و گرداندن او در غل و زنجیر در خیابان‌های شهر رُم شواهد تاریخی مستندی ندارد؛ اعدام او به دست امپراتور آئورلیانوس (فرمانروایی 270 تا 275 میلادی) نیز تقریبن بدون تردید حکایتی ساختگی است.

طی پنج سالِ پس از مرگ اُدایِنتوس در 267 میلادی، زنوبیا موفق شد خود را در اذهان مردم به عنوان بانوی بزرگ شرق جا بیندازد. او در کاخی زندگی می‌کرد که فقط یکی از ده‌ها بنای شکوهمند یکی از پرعظمت‌ترین شهرهای شرق باستان محسوب می‌شد، دربار او محل رفت و آمد فیلسوفان و نویسندگان نامدار بود، او علاوه بر این‌ها از آوازۀ دستاوردهای نظامی اُدایِنتوس نیز بهره‌ می‌برد و زبده‌ترین سربازان صحرا زیر فرمان او قرار داشتند. او با قدرت و نفوذی که در اختیار داشت دست به یکی از به‌یادماندنی‌ترین مبارزه‌ها علیه سلطۀ رُم زد، که حتا در آن قرن پرتلاطم مثال‌زدنی بود.

زنوبیا


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (456 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (310 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند