واکسن پاستوکووک ۹۹ درصد ایمنی‌زایی دارد

  شنبه، 17 مهر 1400 ID  کد خبر 171015
واکسن پاستوکووک ۹۹ درصد ایمنی‌زایی دارد
ساعد نیوز: رییس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن پاستوکووک بر روی ۲۴ هزار نفر در کشور مورد مطالعه قرار گرفت و ۹۹ درصد ایمنی‌زایی دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا بیگلری روز شنبه در نشست خبری با موضوع گزارش پیشرفت مطالعه و تولید واکسن پاستو کووک در ایران، اظهار داشت: خوشبختانه واکسنی طراحی و تولید شده که دارای ویژگی های خاصی است از قبیل اینکه تنها واکسنی است که در کنار خود، یادآور هم تولید کرده و همچنین قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد.

وی افزود: مهمتر از همه این که واکسنی است که قابلیت بازمهندسی دارد و با باز مهندسی مجدد با چندین جهش به صورت همزمان، هم در واکسن اصلی و هم در واکسن یادآور با ویروس مقابله می کند.

رییس انستیتو پاستور با تاکید بر اینکه این ویژگی ها باعث شد که این واکسن به عنوان بارزترین و شاخص ترین طراحی ها در زمینه واکسن های کووید به شمارآید، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کارآزمایی های فاز یک و دو، موفقیت این واکسن را ثابت کرد و در فاز سه هم در ۴۴ هزار نفر در کشور کوبا و در ۸ شهر کشورمان این واکسن بر روی ۲۴ هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفت و کارآیی و ایمن بودن خود را به اثبات رساند.

بیگلری تصریح کرد: واکسنی که اکنون در دسترس مردم قرار دارد واکسنی است که علاوه بر اینکه می تواند ایمنی بسیار خوبی را ایجاد کند؛ یکی از بی خطرترین و مطمئن ترین واکسن هایی است که در دنیا برای کووید ۱۹ ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسلما استفاده این واکسن برای گروه سنی زیر ۱۸ سال یکی از ویژگی هایی است که باعث می شود دانش آموزان و والدین با خیال راحت از آن استفاده کنند، اظهار داشت: اعتماد به انستیتو پاستور تا حدی است که وقتی نوزادی به دنیا می آید قبل از چشیدن طعم شیر مادر، واکسنی از انستیتو پاستور ایران را دریافت می کند، از این رو افتخار داریم که واکسنی مطمئن تقدیم کودکان و بزرگسالان کشور می کنیم.

رییس انستیتو پاستور ادامه داد: دز یادآور این واکسن می تواند هم در کسانی که پیش از این به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند، ایمنی کامل ایجاد کند و هم دز یادآور می تواند برای واکسن های دیگر هم به عنوان یادآور به کار رود زیرا اثبات شده که کارایی خوبی دارد.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه در دنیا هم ثابت شده که بعد از ۲ دز نیاز به واکسیناسیون با دزهای یادآور وجود دارد خوشبختانه این تنها واکسن دنیا است که همراه خود دز یادآور هم دارد.

بیگلری با تاکید بر اینکه این واکسن با دز یادآور می تواند بیش از ۹۱.۶ درصد کارایی در پیشگیری از بیماری شدید و همینطور بستری شدن داشته باشد، تصریح کرد: این افتخاری برای انستیتو پاستور ایران است که چنین واکسنی را تقدیم می کند.

رییس انستیتو پاستور اظهارداشت: ایمنی زایی با سه دز تقریبا در بیش از ۹۹ درصد افراد دیده می شود و با توجه به اینکه در کودکان فقط به ۲ دز واکسن نیاز است و به دز یادآور نیازی نیست، قطعا در فرصت های بعدی می توان از این واکسن برای ارتقای ایمنی و یادآور استفاده کرد و خوشبختانه به اندازه کافی واکسن در اختیار کشور خواهد بود.

بیگلری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه با ورود سویه دلتا، واکسن هایی که در دنیا با وسعت زیادی استفاده شده بودند کارایی خود را به نصف یا حتی به پایین تر از نصف رسانده اند و گزارش ها نشان می دهد واکسن هایی که در کشورهای غربی و برخی کشورهای اروپایی استفاده شد کارایی ۹۵ درصد داشتند وقتی که با موج دلتا جوامع بشری روبه رو شد کارایی آن واکسن ها نصف یا حتی به زیر ۵۰ درصد رسید باعث افتخار است که اعلام کنیم امروز یک واکسن معتبر را در اختیار مردم کشورمان قرار می دهیم.

وی یادآور شد: پیشینه یکصد ساله انستیتو پاستور ایران، آرامش و خاطر امنی را برای مردم ایجاد می کند که با خیال راحت بتوانند از این واکسن استفاده کنند.

بیگلری تاکید کرد: فرصت را غنیمت می شمارم و از حمایت همه افرادی که در تولید واکسن کمک کردن تا به صورت انبوه در اختیار مردم قرار بگیرد تشکر می کنم، همچنین از همکاری رسانه های جمعی که محیط آرامی را فراهم کردند که بتوانیم به فعالیت بپردازیم و از اعتماد مردم به انستیتو پاستور تشکر و برای تمام فناوران عرصه واکسن در کشور که با تمام قوت وارد شدند آرزوی موفقیت می کنم زیرا افتخار آفرینان تاریخ سلامت کشور هستند.

واکسن کرونای مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کوبا به عنوان «سوبرانا۲» و در ایران به عنوان پاستوکووک نامگذاری شده است.

مطالعه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا از ششم اردیبهشت ماه در ۸ شهر و با حضور ۲۴ هزار داوطلب آغاز شد، در شهرهای بابل، ساری، اصفهان، کرمان، بندرعباس و همدان داوطلبان مطالعه تحت مداخله دو دُز این واکسن قرار گرفتند و در شهرهای یزد و زنجان، علاوه بر دو دُز، یک دُز یادآور (سوبرانا پلاس) نیز به داوطلبان تزریق شد.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای مشترک کوبا و ایران پیشتر گفته بود: مطالعه بررسی اثربخشی واکسن سوبرانا ۲ (پاستوکووک) در قالب مداخله دو دُزه ، فاز سوم بالینی در ۶ شهر مورد مطالعه، پایان یافته است.

به گفته دکتر احسان مصطفوی، نتایج گزارش آنالیز میانی مطالعه در مداخله دو دُزه و سه دُزه به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (199 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (108 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (100 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (38 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (27 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (16 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
(عکس) کشف «اولین رژ لب جهان» با قدمت 3600 سال در جنوب ایران
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت