دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / قیمت طلا و سکه /

وزن و عیار طلای آب شده را چگونه محاسبه می کنند؟ 

پنجشنبه، 11 اردیبهشت 1399
برای اینکه از عیار طلای آب شده و درستی محاسبۀ تبدیل عیار مطمئن شوند، قطعه کوچکی از آن را (کمتر از نیم گرم) با قیچی دسته‌بلندی می‌بُرند و به «ری‌گیری» می‌دهند تا روی قطعه آزمایش‌هایی انجام دهد و عیار را اعلام کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ،طلایی که ذوب می شود چه متفرقه باشد (طلای کهنه و دست دوم) چه شمش، آب شده نامیده می شود چون آب شده است، این آبشده ممکن است مخلوطی از طلا و فلزات دیگر باشد تا به عیار دلخواه تبدیل شود.

انگ و شماره پاکت ری گیری

برای اینکه از عیار طلای آب شده و درستی محاسبۀ تبدیل عیار مطمئن شوند، قطعه کوچکی از آن را (کمتر از نیم گرم) با قیچی دسته بلندی می بُرند و به «ری گیری» می دهند تا روی قطعه آزمایش هایی انجام دهد و عیار را اعلام کند. ری گیری، این قطعه را در پاکتی می گذارد و رسید را از آن پاکت جدا می کند و به شما تحویل می دهد. همچنین شماره رسیدی که روی پاکت و قبض ری گیری ثبت شده را بر روی آبشده درج می کند و انگ می زند. اگر از شما خواستند «انگ آبشده را بخوان» باید همان شماره ای که روی آبشده درج شده را بخوانید؛ علاوه بر انگ، نام ری گیری نیز روی آبشده کوبیده می شود.
انگی که ری گیری های تهران می زنند ۶ رقمی است و علاوه بر تماس با خود ری گیری، از تلفن گویای اتحادیه تهران ۸۸۹۳۱۸۳۳ می توان جواب عیار را گرفت.

طلای آب شده شرطی

تا زمانی که عیار آبشده مشخص نشده، عیار شرطی نامیده می شود. یعنی طلای آب شده ای که بده بستان می شود اما عیارش به شرط است: «به شرطِ مشخص شدن عیار در ری گیری».
آبشده شرطی معمولا با عیار ۷۵۰ ردوبدل می شود، اگر مشتری معتبر باشد؛ اما اگر مشتری از اعتبار کمتری برخوردار باشد با عیارهای کمتر مثل ۷۴۰ فاکتور می شود.

روش نوشتن وزن و عیار طلای آب شده

چند عکس از آبشده های مختلف با وزن های متفاوت برای آشنایی بیشتر شما تهیه کرده ایم. به عکس وسطی نگاه کنید؛ وزنش در حدود نیم کیلو است اما سه قطعه شده است تا به مقدار نیاز خرج شود مثلا می خواهید ۶۰ گرم ازین طلای آب شده را به سازنده ای پرداخت کنید.
طلای آب شده سمت چپ هم نسبتاً سبک و نازک است با وزن حدود ۱۴۷گرم

برای نوشتن وزن و عیار آبشده، خطی بکشید و بالای آن خط، وزن و پایینش عیار را بنویسید. مثالی که زده ایم سه آب شده با عیارهای مختلف است. دقت کنید که وزن ها تا سه رقم بعد از ممیز نوشته شده اند و همیشه رقم سوم، صفر است؛ تا دو رقم هم بنویسید درست است اما چنین می نویسند و چنین می خوانند. مقالۀ «خواندنِ وزن» را بخوانید، در آنجا مفصل تر همراه با مثال توضیح داده ام.

در حسابداری طلا وزن و عیار آبشده را چگونه بنویسیم

چنین کاغذی معمولا قبل از فاکتور شدن آبشده ها رد و بدل می شود تا شخصی که سند را ثبت می کند از درست بودن وزن و عیار مطمئن شود.
در مثال بالا، ۴۰.۶۶ گرم که سمت راست نوشته شده و عیارش ۹۰۰ است، در واقع ۵ عدد سکه بهار آزادی است. هر سکه حدود ۸.۱۳۳ گرم وزن دارد. در مغازه های بنکداری و عمده فروشی طلا، بسیار رخ می دهد که سکه را همچون طلای آب شده بده بستان کنند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل سابمیت مقاله
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی