ساعدنیوز
ساعدنیوز

مقایسه کارمندی با شغل آزاد

  پنجشنبه، 15 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
مقایسه کارمندی با شغل آزاد
وقتی بحث دوراهی کارمندی یا شغل آزاد پیش می‌آید، افراد بسته به علاقه و تجربیاتشان نظر می‌دهند. اگر می‌خواهید شغل آزاد را انتخاب کنید، باید نظرات شخصی را کنار بگذارید و موارد مختلفی را در نظر بگیرید. در این مقاله، کارمندی را با شغل آزاد مقایسه می‌کنیم و سپس درباره مزایا و معایب شغل آزاد صحبت می‌کنیم.

اگر می خواهید شغل آزاد را انتخاب کنید، باید نظرات شخصی را کنار بگذارید و موارد مختلفی را در نظر بگیرید. مثلا آیا مهارت های شغلی لازم را دارید؟ در این مقاله، کارمندی را با شغل آزاد مقایسه می کنیم و سپس درباره مزایا و معایب شغل آزاد صحبت می کنیم. بعد پرسش های مهمی را پیش روی شما می گذاریم، پرسش هایی که پیش از انتخاب شغل آزاد باید از خود بپرسید. در پایان هم برخی از مهارت های اساسی دنیای کسب وکار را فهرست می کنیم.

مقایسه کارمندی با شغل آزاد

پیش از مقایسه، بیایید هر دو را تعریف کنیم. کارمندی یعنی فردی برای دیگری کار کند و به ازای کاری که می کند حقوق بگیرد. فرد می تواند برای اشخاص حقیقی یا حقوقی کار کند. شغل آزاد یعنی فرد برای خودش کار کند. کسب وکاری داشته باشد و مسئولیت موفقیت یا شکستش بر عهده خودش باشد. وقتی برای خودتان کار می کنید، رئیس خودتان هستید و دیگر نیازی نیست ساعت کاری مشخصی داشته باشید، اما این مسئله به معنی آزادی عمل کامل شما هم نیست. وقتی برای خودتان کار می کنید، همه امور مرتبط با کارتان بر عهده شماست و چه بسا ساعت کاری شما در این حالت خیلی بیشتر از کارمندی با وظایف محدود باشد. حالت سومی هم هست؛ هم کارمند باشید و هم یک شغل آزاد پاره وقت داشته باشید. حالا بیایید تفاوت های این ۲ حالت را دقیق تر بررسی کنیم.

مقایسه شغل آزاد و کارمندی

1. درآمد و امینت شغلی

درباره درآمد کارمندی که حرف چندانی نیست؛ حقوقی ثابت و تعدادی مزایای مشخص تعریف شده اند. بنابراین کارمندی معمولا بیشتر امنیت شغلی دارد. شغل آزاد درآمد ثابتی ندارد، چراکه شما حقوق دریافت نمی کنید. گاهی اوقات درآمد هنگفتی نصیبتان می شود و گاهی هم خبری از درآمد نیست. وضعیت درآمدی شما بستگی به شرایط بازار، میزان مهارت های شما، میزان شهرت برندتان، وضعیت رقبا و بسیاری عوامل دیگر دارد. حتی شرایط سیاسی و اقتصادی کلان و قوانینی که وضع یا ملغی می شوند هم ممکن است وضعیت درآمد شما را دگرگون کنند. مثلا همین ویروس کرونا را در نظر بگیرید؛ ویروسی نادیدنی و کوچک در جهان منتشر و منجر به انفجار درآمد و رونق سریع کسب وکارهای اینترنتی شد. همچنین همین ویروس منجر به زیان و حتی نابودی بسیاری از مشاغل آزاد شد. از منظر امنیت شغلی، دنیای کارمندی را می توان به ساحل آرام و مشاغل آزاد را به دریای پرتلاطم تشبیه کرد، دریایی که البته پاداش های بزرگی را نیز برای ماجراجویان در دل خود پنهان کرده است.

۲. آزادی عمل

بی شک در شغل آزاد آزادی عمل خیلی بیشتری دارید، چون رئیس خودتان هستید. البته این جمله کمی گول زننده است. در واقع کارهای زیادی هست که باید به آنها رسیدگی کنید. پس شاید در مقایسه با کارمندان وقت آزاد کمتری داشته باشید.

۳. مالیات و بیمه

وقتی کارمند هستید، کارهای مالیاتی و بیمه شما بر عهده شرکت یا فردی است که شما را استخدام کرده. اما وقتی برای خودتان کار می کنید، پرکردن فرم های مالیاتی و سروکله زدن با بیمه با خودتان است.

۴. بازنشستگی

هر کارمندی روزی بازنشسته می شود. شرکت ها و سازمان ها اغلب برای کارمندان خود طرح های بازنشستگی دارند. در شغل آزاد از این طرح ها خبری نیست. در عوض وقتی برای خودتان کار کنید می توانید هر زمان که خواستید بازنشسته شوید، بیمه عمر برای خودتان داشته باشید و از مزایای بازنشستگی شخصی لذت ببرید.

۵. هزینه های محل کسب وکار

کارمندان چنین هزینه ای ندارند و کارفرما یا سازمان موظف است محل کار و امکانات لازم را فراهم کند. وقتی برای خودتان کار می کنید، تأمین همه اینها بر عهده خودتان است.

مزایای شغل آزاد

  1. دست باز خلاقیت:وقتی برای خودتان کار می کنید، تصمیم گیری ها هم بر عهده خودتان است و فرصت دارید که راه حل های خلاقانه را امتحان کنید، روش های جدید را برای حل مشکلات به کار بگیرید و شاهد رشد کارتان باشید.
  2. استقلال:قدرت تصمیم گیری علاوه بر اینکه دست تان را برای کارکردن خلاقانه باز می گذارد، به شما حس استقلال بیشتری در زندگی می دهد.
  3. رضایت شغلی: کسب دستاوردهای شغلی در کسب وکاری که خودتان آن را اداره می کنید، بسیار دلپذیر است.
  4. انعطاف پذیری زمانی و مکانی: وقتی برای خودتان کار می کنید، زمان و مکان تا حد زیادی در اختیار شماست. می توانید بسته به نوع شغلتان در خانه یا بیرون خانه کار کنید. همچنین زمان کارکردن نیز در اختیار شماست. می توانید روزی که سرحال هستید ساعت ها کار کنید و روزی دیگر که احساس کسالت داشتید دست از کار بکشید.
  5. درآمد نامحدود: یکی از مزایای خاص شغل آزاد، نبود محدودیت جدی برای کسب درآمد است. وقتی کسب وکار خودتان را اداره می کنید، هرچه بیشتر پیشرفت کنید، درآمد بیشتری هم خواهید داشت.
  6. تنوع کارها و فعالیت ها: در شغل آزاد می توانید انواع پروژه ها و کارها را انجام دهید. چنین امکانی در کارمندی که وظایف محدود و معینی دارد چندان امکان پذیر نیست. با انجام کارهای مختلف، هم مهارت هایتان را ارتقا می دهید و هم تجربیات جدید کسب می کنید.
زنی در حال کار کردن

معایب شغل آزاد

  1. نبود مزایای دریافتی از کارفرما: بیمه های سازمانی، مرخصی استعلاجی و مزایای حقوقی مندرج در فیش حقوقی در شغل آزاد جایی ندارند.
  2. ساعت کاری زیاد: تعهدات کاری به مشتریان به این معناست که باید بیش از کارمندان کار کنید تا بتوانید همه مشتریان را راضی نگه دارید. همچنین ساعت کاری بیشتر به معنی به چالش کشیده شدن زندگی اجتماعی شما هم هست.
  3. مسئولیت های سنگین: همه کارهای کسب وکارتان را باید خودتان انجام دهید. حتی اگر ضرر کنید، همچنان باید مالیات بپردازید و یک اشتباه حقوقی در پرکردن فرم مالیات می تواند دردسرهای زیادی برایتان ایجاد کند. این واقعیت که موفقیت یا شکست کاملا گردن شماست، مسئولیت سنگینی به حساب می آید.
  4. انزوای اجتماعی: برخی مشاغل آزاد به معنی دورشدن شما از محیط کار و روابط اجتماعی آن هستند. گاهی اوقات باید تنهایی کار کنید. این تنهایی می تواند باعث انزوای شما شود. در بسیاری از مشاغل آزاد، حتی همکاری ندارید که کمک حال شما باشد.
  5. از صفر شروع کردن: راه انداختن کسب و کار از صفر فرایندی زمان بر، انرژی بر و خسته کننده است. برای طی کردن این مسیر به اراده و تلاش فراوان نیاز دارید.
  6. پیش بینی ناپذیری: یکی از مهم ترین ویژگی های شغل آزاد، ماهیت ناپایدار و تأثیرپذیر آن است. مثل تأثیر شیوع ویروس کرونا که درباره اش گفتیم. این پیش بینی ناپذیری می تواند تأثیر ناگهانی و مخربی بر جای بگذارد، به حدی که کل کاری را که سال ها برایش زحمت کشیده بودید در مدت کوتاهی نابود کند.

آیا برای راه اندازه کسب وکار خودتان آماده اید؟

برای آنکه دل را به دریا بزنید و وارد دنیای مشاغل آزاد شوید، باید به پرسش های مهمی صادقانه پاسخ بدهید و مهارت های اساسی برای دوام آوردن در محیط کسب و کارهای آزاد را بیاموزید. در ادامه پرسش هایی که پیش از ورود به شغل آزاد باید از خودتان بپرسید:

  • دلیلم برای انتخاب شغل آزاد منطقی است؟
  • ایده کسب وکار من دوام دارد؟
  • انگیزه کافی برای به ثمر رساندن ایده ام را دارم؟
  • شغل آزاد با سبک زندگی من سازگار است؟
  • از کارکردن برای خودم لذت می برم؟
  • از پس هزینه های راه اندازی کارم برمی آیم؟
  • چگونه کارم را تأمین مالی می کنم؟
  • چه مدل کسب وکاری برای من مناسب است؟
  • منابع و تیم پشتیبانی لازم را در اختیار دارم؟

علاوه بر این پرسش های کلی، پرسش های خاصی هم هست که بسته به نوع کاری که قصد دارید راه بیندازید باید از خودتان بپرسید.

مردی در حال فکر کردن

مهارت هایی که باید پیش از ورود به شغل آزاد یاد بگیرید

  • خلاقیت: باید خلاق باشید و بتوانید برای مشکلات متعددی که پیش می آیند راه حل های مناسب پیدا کنید.
  • دانش تخصصی: بدون داشتن دانش درباره کسب وکارتان، شناخت مخاطب و چم وخم های فنی، نمی توانید وارد این حوزه شوید.
  • رهبری: هرچند برای خودتان کار می کنید، بسیاری از اوقات باید گروهی از افراد را مدیریت و رهبری کنید.
  • سازمان دهی: باید بتوانید روی کارتان تمرکز کرده و اهداف را همواره در نظر داشته باشید. باید مهارت تعیین اهداف روشن و واقع بینانه را داشته باشید.
  • اعتمادبه نفس: برای موفقیت در شغل آزاد، باید ریسک پذیر باشید و جسارت گرفتن تصمیمات مهم و سرنوشت ساز را داشته باشید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (395 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (390 نظر) سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه آجیل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (373 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (243 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (197 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (191 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (174 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (154 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (139 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (138 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (127 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (119 نظر)
دیگران می‌خوانند   
جشن تولد ساده و خلوت بهرام افشاری بهتاش سریال پایتخت درکنار نوید محمدزاده و رفیق فابش+عکس (فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاسخ جالب رهبر انقلاب به طلبه‌ای که از ایشان افطاری می‌خواست +فیلم/ما کجاییم در این بحر تفکّر ... پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد عکس عجیب ماشین آتش‌نشانی 90 سال پیش! (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) مدل عجیب و غریب فنجان فضایی برای نوشیدن چای در فضا استوری مشترک ترلان پروانه و شروین حاجی پور با یک نوزاد بامزه +عکس (ویدئو) ترکیب هنر و علم ریاضیات مساوی می‌شود با خلق اثری بی‌نظیر از تصویر مریم میرزاخانی/ کاش هنرمندش رو هم نشون میداد دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین ساده و بدون تجملات خانه مدرن کریم باقری+ عکس/میشه کلی ازش ایده گرفت! کیک تولد متفاوت نرگس محمدی در کانادا و حضور فریبا نادری، پری سیمای سریال ستایش در تولدش +عکس سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو
تیتر امروز   
آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر