ویژگی‎های سبک مید سنچری چیست؟

  سه شنبه، 20 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
ویژگی‎های سبک مید سنچری چیست؟
در واقع اصطلاح میدسنچری (mid-century) که در زبان فارسی با نام سبک قرون وسطایی نیز شناخته می شود. این سبک از درون مدرنیسم اوایل قرن بیستم، از جمله جنبش بین المللی باهاوس، رشد کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، اواسط قرن پس از جنگ جهانی دوم، به لطف فن آوری های جدید تولید متریال رونق جدیدی در طراحی ایجاد شد

در واقع اصطلاح میدسنچری (mid-century) که در زبان فارسی با نام سبک قرون وسطایی نیز شناخته می شود. این سبک از درون مدرنیسم اوایل قرن بیستم، از جمله جنبش بین المللی باهاوس، رشد کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، اواسط قرن پس از جنگ جهانی دوم، به لطف فن آوری های جدید تولید متریال رونق جدیدی در طراحی ایجاد شد. مهاجرت از روستا به مناطق شهری، و در نتیجه آن آپارتمان های کوچک با فضا های کم نیازمند این تغییر برای خلق این سبک بوده است. طراحی در این سبک از فرم ها و اشکال منحنی طبیعی مانند تخم مرغ و خطوط پیرامونی مینیمالیستی استفاده می کند تا یک سبک یکپارچه نوستالژیک را به وجود آورد. این سبک به دنبال ایجاد آرامش است و از هرج و مرج به دور است. تاکید زیادی بر نشان دادن عملکرد وسایل و گشودگی فضا دارد.جالب است بدانید که این سبک تنها برای طراحی داخلی استفاده نمی شود و در حوزه های مبلمان، لوازم جانبی، مواد و تکنولوژی نیز بکار برده می شود.

مطمئنا محبوبیت سبک میدسنچری به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. خطوط صاف و تمیز، منحنی های نرم، مواد و متریال های متنوع و طراحی های منحصربفردی که همیشه دوست داشتنی و جذابند. ما در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

ویژگی های سبک مید سنچری مدرن

سادگی اشکال

به دکوراسیون خانه هایی که از سبک مید سنچری مدرن برای طراحی داخلی آن ها استفاده شده است نگاه کنید، یک چیز در همه ی آن ها مشترک است: سادگی. خطوط ساده و شکل های هندسی صاف از ویژگی های اصلی سبک قرون وسطایی هستند که آن را نمادین می سازند. با اینکه همه چیز ساده است اما کسل کننده و تکراری نیست. هیچ چیز اضافی در سبک دکوراسیون میدسنچری مدرن وجود ندارد و به جای تزئینات پر آب و تاب از عناصر بسیار ساده و کاربردی استفاده شده است. پس شما حتما باید به هنگام انتخاب مبلمان و لوازم تزئینی برای دکوراسیون خود با این سبک، این نکته را به ذهن تان بسپارید و به دنبال مبلمانی با خطوط صاف و مستقیم و در صورت لزوم چندمنظوره باشید. سعی کنید لوازم دکوری شما فقط با خطوط منحنی خود تزئین شده باشند و از تجملات زیاد اجتناب کنید. همینطور آثار هنری و تزئینی این سبک بسیار خاص و غنی بوده و ظاهر پیچیده ای به اتاق می دهد.

بازی با رنگها

همانطور که در بالا اشاره کردیم بیشترین تمرکز سبک میدسنچری روی اشکال هندسی ساده می باشد. اما سبک میدسنچری برای اینکه بتواند از لحاظ بصری ظاهر جذابی را به دکوراسیون شما اضافه کند، معمولا از رنگ های بولد استفاده می کند. عموما رنگ های زمینی و گرم به عنوان رنگ غالب این دکوراسیون می باشند و از رنگ های روشن و شاداب به عنوان رنگ های ثانویه استفاده می شود. ترکیب این رنگها چشم اندازی زیبایی را به دکوراسیون خانه تان خواهد داد. از رنگ های جسورانه مثل آبی پررنگ، زرد روشن یا قرمز آتشین در طراحی داخلی استفاده و سایه های مختلف از آن ها را با هم ترکیب کنید

تصویر

تلفیق فضای داخل و خارج

ممکن است این ایده امروز متداول به نظر برسد اما اگر به دهه پنجاه بازگردید در خواهید یافت که ایده زندگی در فضای داخل و در عین حال در فضای خارج، ایده ای انقلابی و آوانگارد برای آمریکایی های طبقه متوسط بوده است. سبک مدرن نیمه قرن بیستم از علاقه جدیدی که نسبت به آوردن فضای داخل به فضای خارج و برعکس آن به وجود آمده بود، نیرو می گرفت. پنجره های عظیم، درهای کشویی و پاسیوها از المان های محبوب این سبک بوده اند. ایده این سبک ایجاد ارتباطی با جهان طبیعت بوده است.

ترکیب سبک های مختلف

تنها به این دلیل که یک ملک متعلق به قرون وسطی ندارید بدین معنی نیست که نمی توانید از این نوع استایل در خانه تان به کار ببرید. با تاکید روی خطوط و طراحی ساده و تلفیق آن با زیبایی چوب و همچنین کاربرد مبلمان چوبی همانند مدل زیر می توانید دو استایل جدید و قدیمی را با هم ترکیب کنید.

کاربرد سیستم ذخیره ای مید سنچری

طراحان مید سنچری، کارآمدی را در اولویت کار خود در طراحی مبلمان می گذارند و اغلب طراحی های آنها به نوعی چند منظوره است. در نمونه زیر یک کتابخانه با فضای میز تحریر با هم تلفیق شده است.

به طور کلی ویژگی های متمایز سبک مید سنچری را می توان در ظاهر کلاسیک و منحصربفرد همراه با خطوط صاف و مینیمال دانست.

  • معمولا در این سبک کاربرد مبلمان بسیار مهم تر بوده و شکل آن تابعی از عملکرد آن می باشد.
  • تمامی خطوط صاف و منظم بوده و اشکال هندسی دارای منحنی های نرمی می باشد.
  • زرق و برق در این سبک جایی نداشته و از حداقل تزئینات در آن استفاده می شود.
  • معمولا از هر دو مواد سنتی و صنعتی در دکوراسیون آن استفاده می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (472 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (373 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (121 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (101 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (63 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (38 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (27 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (12 نظر)
تیتر امروز