وقایع و اعمال مهم ماه ربیع الاول را بشناسید

  دوشنبه، 11 مهر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
وقایع و اعمال مهم ماه ربیع الاول را بشناسید
آیا میدانید چه اتفاقات و وقایع مهمی در ماه ربیع الاول اتفاق افتاده است؟برای آشنایی بیشتر با این وقایع و اعمال مهم این ماه با ساعدنیوز همراه باشید.

نگاهی به وقایع ماه ربیع الاول

ربیع الاول، سومین ماه سال هجری قمری است. ربیع از ماده «ربع» و معنای اصلی این ماده به عدد چهار بازمی گردد و عرب به فصل بهار که یک چهارم سال است، ربیع گفته است. از آنجا که ماه ربیع الاول و ربیع الآخر در آغاز این فصل جای گرفته اند به نام این فصل موسوم شده اند. این ماه در بین شیعیان به ماه شادی و سُرور معروف است. میلاد پیامبر اکرم(ص)، امام صادق(ع) و آغاز امامت حضرت مهدی(عج) در این ماه واقع شده اند.

ربیع الاول

روز اول ماه ربیع الاول

  • دفن بدن مطهر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
  • لیلت المبیت
  • هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
  • هجوم به خانۀ وحی
  • مسمومیت امام عسکری علیه السلام

سال هجرت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مبدأ تاریخ مسلمانان است و تحوّلى عظیم در جهان اسلام روى داد. روزه گرفتن به شكرانه سلامتی پیامبر اعظم و امیرمۆمنان از گزند كفار و مشركان در روز اول ربیع‏ الاول و خواندن زیارت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) در این روز مستحب است.

وقایع روز سوّم ماه ربیع الاول

  • تخریب کعبه توسط یزید
  • روز پنجم ماه ربیع الاول
  • وفات حضرت سکینه سلام الله علیها

روز هشتم ماه ربیع الاول

شهادت امام عسگری علیه السلام.

امام حسن عسگری در تاریخ هشتم ربیع الأوّل، سال 206، در سنّ 28 سالگی به شهادت رسید و از همان روز، امامت حضرت مهدی(عج) آغاز گردید. (کافی، جلد 1، ص 503)

در این روز شایسته است زیارت آن دو امام بزرگوار خونده شود (مفاتیح الجنان، فصل نهم، در اعمال ماه ربیع الأّوّل )

روز نهم ماه ربیع الاول

  • آغاز امامت حضرت ولی عصرعلیه السلام
  • کشته شدن عمر بن سعد

در این روز تنها یک روایتی وارد شده که در آن هلاک (( دشمن خدا )) اتّفاق افتاده است. این روز، روز سرور شیعیان آل محمّد( صلوات الله علیهم اجمعین) می باشد. و بین شیعیان این امر مشهور گشته و هر چند سایر روایات موافق و مساعد با آن نیست لکن ممکن است که تقیه اقتضای تغییر وقت را نموده باشد. ( المراقبات، ص 76)

همچنین روز نهم اولین روز از امامت حضرت ولی عصر بقیه الله(عج)است (مفاتیح الجنان،فصل نهم، در اعمال ماه ربیع الأّوّل). بنابراین روز عید بزرگ است؛ هر که در این روز چیزی انفاق کند، گناهانش آمرزیده می شود و گفته شده است در این روز انجام اعمال زیر مستحبّ می باشد:

اطعام کردن برادران مؤمن، خشنود کردن ایشان، توسعه دادن در نفقه بر اهل و عیال، و پوشیدن جامه های نو، شکر و عبادت حق تعالی.

روز دهم ماه ربیع الاول

  • ازدواج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت خدیجه
  • مرگ داود بن علی حاکم ظالم مدینه
  • مرگ مالک بن انس
  • اولین روز خلافت غاصبانه معاویه

روز دهم ماه ربیع الاول ، روز ازدواج رسول خدا(صلى الله علیه وآله) با حضرت خدیجه کبرى(علیها السلام) است در حالى که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) 25 ساله بود و حضرت خدیجه(علیها السلام)40 ساله. به همین مناسبت روزه این روز به عنوان شکرگزارى مستحب شمرده شده است.

روز دوازدهم ماه ربیع الاول

  • افزوده شدن تعداد رکعات نماز
  • ورود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به مدینه
  • مرگ معتصم عباسی
  • مرگ احمد بن حنبل

این روز مطابق نظر مرحوم شیخ کلینی و مسعودی و همچنین مشهور میان اهل سنّت، روز ولادت با سعادت نبیّ مکرّم اسلام(ص)است.(زاد المعاد، ص 412)

همچنین در این روز، پیامبر اکرم(ص) بعد از 12 روز که مسیر راه میان مکّه و مدینه را پیمود وارد مدینه گردید.(اقبال، ص 599 و کامل ابن اثیر، جلد 2، ص 7) و نیز روز انقراض دولت بنی مروان در سال 132 است.(مصباح المتهجّد، ص 791)

اعمال مستحب در این روز:

  1. روزه

  2. نماز:دو رکعت نماز مستحبی که در رکعت اول بعد از حمد، سه بار سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سه بار سوره توحید خوانده می‏شود.

روز چهاردهم ماه ربیع الاول

  • مرگ یزید بن معاویه
  • مرگ موسی خلیفه عباسی

روز هفدهم ماه ربیع الاول

  • ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم
  • ولادت امام صادق علیه السلام

اعمال شب و روز هفدهم :

1. غسل به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل. (فلاح السائل، ص 61 )

2. روزه که برای آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتی از ائمّه معصومین(ع)آمده است، کسی که روز هفده ربیع را روزه بدارد، خداوند برای او ثواب روزه یکسال را مقرّر می فرماید.(اقبال، ص 603)

3. دو رکعت نماز که در هر رکعتی یک مرتبه حمد و ده مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره اخلاص است، بگزارد و پس از نماز در محلّ نماز بنشیند و دعائی که روایت شده است بخواند : اَللَّهُمَّ اَنتَ حَی لاَ تَمُوتُ ..

4. دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مۆمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن. (اقبال، ص 603 )

5. زیارت رسول خدا(ص) از دور و نزدیک

روز بیست ودوّم ماه ربیع الاول

جنگ بنی النضیر

روز بیست و سوم ماه ربیع الاول

ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم

روز بیست و پنجم ماه ربیع الاول

  • جنگ دومه الجندل
  • صلح امام حسن علیه السلام

همراهان عزیز ساعدنیوز ، امیدواریم استفاده لازم را از این مطالب برده باشید.خواهشمندیم نظرات خود را درباره این مطالب با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان