یاقوت کبود + نکات مهم

  سه شنبه، 22 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
یاقوت کبود + نکات مهم
یکی از مناطق قدیمی که در آن یاقوت هایی به رنگ های مختلف کشف و استخراج شده منطقه ای در میانمار به نام موگوک (Mogok) می‌باشد که در سال‌های سال منبع اصلی استخراج یاقوت بوده است که یاقوت معروف برمه از همین منطقه استخراج شده است استخراج یاقوت از دره موگوک (Mogok)وسعت پیدا کرد و به مناطق دیگر برمه و میانمار رسید.

سنگ متولدین تیرماه ، یاقوت قرمز RUBY میباشد. رنگ قرمز یاقوت سمبل عشق، میهن پرستی و خشم ، و رنگ مورد علاقه كودكانِ پرخاشگر است. سنگ یاقوت در اروپا در اواخر قرون وسطی ، سنگ مورد علاقه كشیشان بود ؛ آن را روی انگشتر می گذاشتند و می گفتند از بهشت آمده است. یاقوت بین سنگ های قرمز بیشترین خواهان را دارد و با ارزش ترین است. پس از الماس، یاقوت قرمز سخت ترین كانی محسوب می شود و در سایزهای بالاتر از پنج قیراط ، از الماس با ارزش تر است. یاقوت سرخ در میان جواهرات به سلطان سنگ ها شهرت دارد.

یاقوت قرمز دارای خواص درمانی برای جسم و روان است. از این سنگ برای بیماری های قلبی ، تنظیم جریان خون و تقویت غده فوق كلیه استفاده می شود.یاقوت سرخ فشارخون را افزایش داده و حالت ضعف و ناتوانی را در جسم از بین می برد. بینایی را تقویت می كند و جریان خون را در ناحیه چشم ها به گردش می اندازد.این گوهر توانایی ، نیرو ، زندگی ، شهامت ، شجاعت و تفكرات مثبت را تقویت می كند. یاقوت مشهور است به خداوندگار گوهرها.

رنگ های یاقوت کبود

در حالیکه آبی متداول ترین رنگ یاقوت کبود است، انرا می توان در رنگ های مختلفی دید.بیشتر یاقوت های کبود طبیعی دارای رنگ های روشن هستند.فقط درصد کمی از یاقوت طبیعی رنگ های تیره تری دارد که دلیلش نیز روش های آماده سازی یاقوت و استفاده از حرارت است.سال هاست که فقط یاقوت آبی را به عنوان یاقوت کبود واقعی می شناسند.امروزه تمام رنگ های کروندوم با کیفیت جواهری را یاقوت کبود می نامند به استثنای کروندوم قرمز که در دسته یاقوت سرخ قرار می گیرد.میا یاقوت قرمز و یاقوت کبود تفاوت زیادی وجود ندارد در بیشتر موارد یاقوت مایل به قرمز را به عنوان یاقوت رنگی دسته بندی می کنند.بنابراین خرید و فروش یاقوت مایل به قرمز به عنوان یاقوت کبود با کیفیت متداول تر است.یاقوت های رنگی (به غیر از آبی) را به نام یاقوت مرغوب می شناسند و یاقوت مرغوب معمولا با استفاده از رنگش مبادله می شود برای مثال یاقوت زرد، سبز یا بنفش.در گذشته نام های متعددی برای گونه های یاقوت مرغوب استفاده می شد که دیگر کاربرد ندارند مانند زبرجد شرقی که به یاقوت سبز اشاره داشت.

محل اکتشاف یاقوت

یکی از مناطق قدیمی که در آن یاقوت هایی به رنگ های مختلف کشف و استخراج شده منطقه ای در میانمار به نام موگوک (Mogok) می باشد که در سال های سال منبع اصلی استخراج یاقوت بوده است که یاقوت معروف برمه از همین منطقه استخراج شده است استخراج یاقوت از دره موگوک (Mogok)وسعت پیدا کرد و به مناطق دیگر برمه و میانمار رسید. به غیر از برمه تایلند هم در استخراج یاقوت بسیار فعال بوده است و یاقوت های تایلند هم از نوع مرغوب و گران قیمت هستند. به غیر از تایلند کامبوج، افغانستان، برزیل، کلمبیا و ژاپن و برخی از کشورهای آفریقایی مثل تانزانیا و نامیبیا هم یافت شده است. در سریلانکا هم یاقوت های مرغوب با رنگ کبود یافت می شود.

باورهای عامیانه

یاقوت تبعی گرم و خشک دارد. در قدیم معتقد بودند این سنگ از طاعون جلوگیری می کند و باعث تصفیه و پاکی خون می شود و از سکته جلوگیری می کند .برای مبتلایان صرع نیز مفید است و حملات تشنجی را کم می کند. همانطور که قبلا ذکر آن رفت یاقوت رنگ های متعدد و بی شماری دارد که از جمله یاقوت کبود ،قرمز ،نارنجی، زرد و سبز که در این قسمت قصد داریم چند رنگ مرغوب و مورد استقبال مردم را نام ببریم

یاقوت کبود

سنگ یاقوت کبود هم مثل یاقوت سرخ از «اکسید آلومینیوم» تشکیل شده است. یاقوت کبود به نام «سافایر(sapphire)» شناخته می شود. سنگ یاقوت کبود بنا بر محلی که کشف می شود ویژگی خاص دارد. مثلاً یاقوت کبود آبی-سیاه که این یاقوت از استرالیا، نیجریه و چین استخراج می شود.رنگ آن تلالو کم ولی بسیار پررنگ است.

سنگ یاقوت کبود یکی از مرغوب ترین و پرطرفدار ترین سنگ هایی است که در جواهر سازی به عنوان زیور آلات استفاده می شود و به غیر از زیورآلات در صنعت هم مورد استفاده قرار می گیرد که شاید یکی از مهم ترین موارد استفاده از یاقوت،چه یاقوت کبود و چه یاقوت سرخ استفاده در دوربین های دید در شب است که البته در این موارد بیشتر از نوع صنعتی و غیر طبیعی آن استفاده می شود که اصطلاحاً به دوربین های «فروسرخ» نامیده می شود.

شاید جالب باشد که بدانید در حدود چهل سال پیش یعنی سال ۱۹۹۶ یاقوت کبودی در برمه به وزن ۶۳۰۰۰ قیراط یعنی حدود ۱۲ و نیم کیلوگرم کشف شد.یاقوت کبود دیگری در سال ۱۹۹۵ در ماداگاسکار به وزن۶۱۵۰۰ قیراط کشف شد. یاقوت دیگری در موزه نیویورک نگهداری می شود و به وزن ۵۳۶ قیراط که یکی از پاک ترین یاقوت های دنیا هست. اما معروف ترین یاقوت کبود دنیا دو یاقوت نامدار به اسم ادوارد(edward) و استوارت(Stuart) هستند که در تاج پادشاهی انگلستان قرار دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (207 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (156 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان