دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

زایمان طبیعی دیگر ترس ندارد، چون دیگر درد ندارد! 

جمعه، 22 تیر 1403
کد خبر: 397002
ساعدنیوز: درحالی که سزارین بیش از سه برابر زایمان طبیعی عوارض دارد، تنها 44 درصد زنان ایرانی زایمان طبیعی را انتخاب می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز فارس نوشت:

«خیلی لذت داشت که تولد بچه‌مو دیدم، باورم نمی‌شد که زایمان تموم شد و دخترم روی دستای دکتر است! نه درد کشیدم نه بیهوش شدم. حتی همسرم اجازه داشت به اتاق زایمان بیاید..» این را یک خانم 32ساله می‌گوید که با روش اپیدورال زایمان بدون درد را تجربه کرده است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد شاهرود یوسف کلوخی 18 تیر از انجام زایمان طبیعی بدون درد با روش‌های پیشرفته در شاهرود خبر داد و گفت که «درد زایمان از دردهای شدیدی است که معمولاً اگر تسکین داده شود می‌تواند جلوی آمار سزارین را بگیرد.»

به دلیل افزایش میزان سزارین‌های غیر ضروری و انتخابی و عوارض ناشی از آن، نظام سلامت ایران با صدور بخشنامه‌ای از سال 93 انجام روش زایمان بدون درد را در کلیه مراکز درمانی و زایشگاه‌های دولتی و دانشگاهی ترویج کرده است.

در رتبه‌بندی دردها، درد زایمان طبیعی سومین درد شدید جهان به شمار می‌رود.

اما در حال حاضر بهترین روش جلوگیری از درد زایمان بی‌حسی‌های موضعی یا منطقه‌ای یا نخاعی است. یعنی روش اسپاینال، اپیدورال و تا حدی هم کرال که با تزریق به ناحیه تحتانی مادر، «تقریباً 100 درصد درد زایمان از بین می‌رود.»

این طرح در بیمارستان‌های کل کشور اجرایی شده است، اما آمار دقیقی از تعداد زایمان‌های طبیعی بدون درد در دست نیست، با اینحال همچنان 44 درصد زایمان‌ها در ایران طبیعی انجام می‌شود.

بیش از 3 دهه است که در اغلب کشورهای آمریکایی و اروپایی به دلیل خطر بی‌هوشی جراحی و عوارض عمل سزارین، روش زایمان طبیعی بدون درد متداول شده است.

علیرضا سیدی نیاکی، متخصص بیهوشی، می‌گوید که «درد و ترس از درد مسئله‌ای است که باعث شده به خصوص اخیرا بانوان از زایمان طبیعی فرار کرده و به سزارین روی بیاورند.» این در همه جای دنیا صدق می‌کند.

اما متخصص زنان و زایمان اعظم موسوی می‌گوید که «ترس از زایمان طبیعی در زنان ایرانی مقداری بیشتر از زنان کشورهای دیگر است که پیشینه تاریخی دارد، چراکه در اکثر فیلم‌ها شرایط فاجعه‌باری از زایمان نشان داده شده است».

ارتقای مهارت، آگاهی و نقش ماماها و مراقبان سلامت در شبکه‌های بهداشت و درمان در راستای ترویج زایمان طبیعی، اجرای پیمایش ملی آگاهی و تغییر نگرش زنان و مادران باردار از جمله راهکارهایی است که رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان سودابه کاظمی برای ترویج زایمان طبیعی در بین مادران باردار پیشنهاد می‌کند.

  برچسب ها: زایمان زنان

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 26 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
لیست جهیزیۀ جالب عروس در عصر قاجار؛ از سنگ‌پای نقره تا شربت‌خوری و چای‌خوری پاریسی+عکس
هدیه فوق‌لاکچری معروف‌ترین داماد جهان به ساقدوش‌هایش+عکس
چیدمان میز عصرانه با کیک و شیرینی های خانگی به روش برونا بیانکاردی/ تزئین خوراکی ها و میزآرایی فوق العاده نامزد نیمار حرف نداره! +عکس
ترجمه تخصصی کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
پادشاه اسپانیا و دختر شیک‌پوشش، سوفیا در جشن قهرمانی یورو 2024+عکس
اولین واکنش احمدی‌نژاد به ترور نافرجام ترامپ به زبان انگلیسی+عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
حضور نسرین مقانلو، ناریه سریال مختارنامه در منزل اکبر عبدی برای تسلیت بابت فوت مادرش+ عکس/ چهره غمگین و پژمرده تمام بازیگران