دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

ضد یخ قرمز بهتر است یا ضد یخ سبز؟ 

دوشنبه، 18 دی 1402
ضد یخ ماده ای خنک کننده برای موتور است. این مایع رنگی با آب مخلوط شده و باعث تنظیم دمای درون موتور می شود. ما در این مطلب از ساعد نیوز ضد یخ قرمز و سبز را با هم مقایسه می کنیم.

برخلاف آب که در صفر درجه یخ می زند ضد یخ باعث می شود دمای زیر منفی 50 درجه سانتی گراد تبلور ایجاد شود. ضد یخ نقطه ی انجماد آب را کم می کند. آب به طور عادی در صفر درجه سانتی گراد یخ می زند. ضد یخ کم می کند این دما کمتر شود. در نتیجه قطعات فلزی خودرو کمتر آسیب می بینند.

تفاوت ضد یخ قرمز و سبز


برای ضد یخ های قرمز و سبز تفاوت در نبودن اتیلن گلیکول پروپیلن گلیکول است. برخلاف آب های ساده، محلول اتیلن گلیکول به زودی و بلافاصله یخ نمی بندد. این محلول به تدریج یخ می زند. ابتدا بلورهای کوچکی در مایع ایجاد می شود و غلظت آن ها با کم شدن دما، بالا می رود. به این ترتیب به تدریج ضد یخ با قوام به شکل بلور می رسد.

ضد یخ قرمز

ضد یخ قرمز از لحاظ تجاری به عنوان Dexcool شناخته شده است.این ضد یخ از دیگر ضد یخ‌ها ماندگاری بیشتری دارد.بعد از فناوری اسید معدنی یا IAT، فناوری اسید آلی یا (OAT) کشف گردید که باعث شد ضد یخ‌ها در رنگ‌های متفاوت تولید شوند (به شکل عمده، فرمولاسیون ضد یخ با رنگ نارنجی به وسیله این فناوری به تولید می‌رسد). سپس، فناوری اسید آلی ترکیبی (HOAT) به عنوان ترکیبی از IAT و OAT اختراع نمود. این فناوری ترکیبی باعث شد ضد یخ قرمز به تولید برسد.

ضد یخ سبز

ضد یخ سبز یک نوع ضد یخ می‌باشد. در گذشته، ضد یخ تنها با رنگ سبز موجود بود.به شکل معمول، ضد یخ با آب با نسبت 50/50 مخلوط می‌گردد. بعد از این مخلوط شدن، آن را مخلوط خنک کننده می‌نامند که به رادیاتور موتور خودرو اضافه می‌گردد.

ضد یخ با پیشگیری از یخ زدگی مایع خنک کننده با حمل گرما به رادیاتور کمک می‌نماید. ضد یخ سبز منظم دارای فناوری اسید معدنی (IAT) به عنوان پایه تولید می‌باشد. در این روش، از اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول به عنوان پایه شیمیایی ضد یخ بهره گیری خواهد شد. همچنین این مخلوط بعضی از مواد افزودنی مثل: سیلیکات یا فسفات ها را نیز دارد.

سخن پایانی


اگر بخواهیم ضد یخ قرمز را با ضد یخ سبز مقایسه نماییم، باید بگوییم که ضد یخ قرمز پایدار تر می‌باشد و همچنین موجب می‌شود که عمر پمپ آب افزایش پیدا کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 05 خرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید