ساعدنیوز
ساعدنیوز

zksync چیست و چگونه کار می کند؟

  پنجشنبه، 23 دی 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
zksync چیست و چگونه کار می کند؟
مقیاس‌پذیری اتریوم (یا در واقع کمبود آن)، همواره یکی از مشکلات مهم صنعت بلاکچین بوده است.راه‌حل‌هایی مثل سیستم‌های لایه دوم zksync که به ارائه امکانات مختلف با هدف حل این مشکلات می‌پردازند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی کامل zksync بپردازیم.

بحث مقیاس پذیری در شبکه های لایه یک و به خصوص اتریوم از زمان پیدایش بلاکچین ها مطرح بوده است. با افزایش تقاضا برای اشغال فضای هر بلاک با رونق استفاده از تکنولوژی بلاکچین، قیمت آن به طور فزاینده ای بالا رفته است. همچنین زمان بالای قطعی شدن بلوک و نرخ پایین تراکنش بر حسب زمان در قیاس با سیستم هایی متمرکز همچون ویزا (Visa)، دیگر مشکلاتی است که بر سر راه شبکه های بلاکچینی برای بدل شدن به سیستم پرداختی حقیقتا جهانی قرار دارد. از بین راهکارهای مقیاس پذیری، رول آپ ها جایگاه ویژه ای دارند. رول آپ ها به دو دسته آپتیمیستیک و بی نیاز از دانش (Zero-Knowledge) تقسیم می شوند. راهکار zkSync یکی از دو رول آپ مهم مبتنی بر گواه های بی نیاز از دانش است که در راستای مقیاس پذیرتر کردن شبکه اتریوم فعال هستند.

zksync چیست؟

به طور کلی zksync بخشی از راه حل های لایه دوم به نام rollups است که بر بستر بلاکچین اتریوم ایجاد شده است. zksync با استفاده از تکنولوژی zkRollup دانش صفر (zero-knowledge) و با قابلیت دسترسی به داده های بلاکچین ایجاد شده است. نتیجه این تکنولوژی این است که کاربران می توانند دارایی خود را از طریق ZkSync بدون دغدغۀ جابه جایی بین لایه ها، آدرس ها و غیره انتقال دهند.

علاوه بر این، سیستم zksync برای کاربر و همچنین توسعه دهندگان نیز هیجان انگیز است. مزایایی مثل کارمزد کمتر، بهبود تجربه کاربری کیف پول ها و خدمات و بهینه سازی های مختلف در حوزه دیفای از جمله دلایلی است که سیستم لایه دوم zksync را مهم کرده است. این پروژه لزوم حضور شخص ثالث را حذف و تأیید آنی را امکان پذیر کرده است. همچنین کارمزدها را 99% کاهش داده و باعث شده است که پرداخت ها با همان آدرس های کیف پول یا قرارداد هوشمند انجام بگیرند.

zkSync چگونه کار می کند؟

این رول آپ مبتنی بر تکنولوژی گواه بی نیاز از دانش و به طور دقیق تر نوع zk-SNARK آن است. پیش تر در سری مقالات کریپتو با ویتالیک، با این تکنولوژی خاص آشنا شدیم و نحوه ساخت اثبات های ریاضی و فراهم کردن آن به شخص ثالث را دیدیم این فناوری به شکلی ساده تر این چنین عمل می کند:

  • کاربران تراکنش ها را امضا کرده و برای اعتبارسنج ها می فرستند.
  • اعتبارسنج ها هزاران تراکنش را در یک بلوک تجمیع کرده و هش ریشه (root hash) این حالت (state) جدید را به همراه گواه رمزنگاری شده این تغییر (که این گواه از نوع SNARK است) به قرارداد هوشمندی بر روی شبکه اصلی می فرستد. این گواه ثابت می نماید که این حالت جدید به راستی نتیجه تغییر حالت پیشین طی عملیاتی مشخص است.
  • به همراه گواه بی نیاز از دانش، دلتای تغییر حالت (اطلاعات اندکی از هر تغییر) بر روی شبکه اصلی ثبت می شود که می توان به راحتی آن را با متد calldata فراخوانی کرد. این مساله به هر کس اجازه می دهد که بتواند در هر لحظه حالت را بازسازی نماید.
  • گواه ارائه شده و دلتای تغییر حالت توسط قرارداد هوشمند صحت سنجی و تایید می شود. این چنین می توان از راستی و صحت تمامی تراکنش های موجود در بلاک و موجود بودن اطلاعات مربوط به آن ها (data availability)، اطمینان حاصل کرد.

اعتبارسنجی مجموعه ای از تراکنش ها بسیار ارزان تر از هر تراکنش به صورت مجزاست. همچنین با نگهداری بخشی از اطلاعات به شکل خارج از زنجیره، هزینه باز هم کاهش می باید. بنابراین می توان انتظار کاهش هزینه تراکنش ها تا صد برابر حالت معمول در لایه یک را داشت.همچنین نرخ تراکنش تا ۲۰۰ برابر می تواند افزایش پیدا کند و به بیش از ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه برسد. این عدد با محدودیت گس ۱۲.۵ میلیونی در هر بلوک به ثبت رسیده است بنابراین با مقدار ۱۵ میلیونی فعلی، می توان انتظار داشت که بیشتر شده باشد.

برخی از ویژگی های این راهکار به شرح زیر است:

  • اعتبارسنج ها هیچ گاه نمی توانند حالت سیستم را تغییر داده یا سرمایه کاربران را به سرقت برند (بر خلاف راهکار سایدچین)
  • کاربران حتی در صورت از دسترس خارج شدن اعتبارسنج ها می توانند سرمایه خود را به لایه یک انتقال دهند چرا که داده ها تماما به شکل خارج از زنجیره نگهداری نمی شوند (بر خلاف راهکار پلاسما)
  • آنلاین بودن کاربران یا شخص ثالث قابل اعتماد برای اطمینان از صحت انجام عملیات و جلوگیری از تقلب لازم نیست (بر خلاف راهکارهای آپتیمیستیک)

قطعیت کامل تراکنش ها در راهکار zkSync منوط به ثبت شدن تراکنش ها در لایه یک است و بنابراین چیزی در حدود ده دقیقه به طول می انجامد (که کمتر از زمان دو هفته ای برخی از راهکارهای ضد تقلب آپتیمیستیک است) اما با توجه به اینکه تراکنش های تجمیع شده zkSync با پرداخت هزینه بیشتر به ماینرها همواره به شکل اولویت دار در شبکه اصلی ثبت می شوند، به محض تولید گواه SNARK برای آن، در رابط کاربری تغییرات اعمال می شود هر چند به کاربر اطلاع داده می شود که این تراکنش هنوز در شبکه اصلی تایید نشده است تا کاربرانی که می خواهند اطمینان بیشتری داشته باشند، تا تایید نهایی صبر نمایند. تایید اولیه در سیستم کمتر از یک دقیقه به طول می انجامد.

مزایای سیستم لایه دوم zksync

همان طور که اشاره شد، سیستم zksync بدون به خطر انداختن امنیت و کاهش کنترل کاربر روی دارایی ها، به طرز قابل توجهی کارمزد پرداختی شبکه اتریوم را کاهش می دهد. اما این همه مزایای این راه حل نیست. در ادامه به دیگر مزایای آن اشاره می کنیم:

  • کارمزد کم: با استفاده از این سیستم، کاربر تنها 1% از کارمزد واقعی اتریوم را می پردازد که ارزان تر از بسیاری از سیستم های دیگر است.
  • سرعت بالا: این سیستم می تواند بیش از 2000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند، در حالی که لایه اول تنها قادر به پردازش 14 تراکنش در ثانیه است.
  • امنیت بالا: امنیت این سیستم توسط خود بلاکچین اتریوم تأمین می شود.
  • تراکنش های بدون دردسر: به سادگی و با سرعت بالا می توان ارزهای دیجیتال را از لایه 1 به لایه دوم zksync انتقال داد.
  • مقاومت در برابر سانسور: کاربر می تواند هر زمانی که بخواهد دارایی خود را به لایه اول انتقال دهد.

امنیت و حریم شخصی در zksync

نکته حائز اهمیت در رابطه با سیستم لایه دوم zksync این است که این راه حل هیچ گونه لایه امنیتی یا حفاظت از حریم شخصی اضافه ای را ارائه نمی کند. در واقع این شبکه همانند اتریوم کاملاً شفاف است و هیچ گونه تغییری در آن صورت نگرفته است. با این حال، تیم سازنده این سیستم معتقد است که حریم شخصی باید جدی گرفته شود و در واقع یکی از عوامل مهم برای پذیرش همگانی بلاکچین است.

حفاظت از حریم شخصی در سیستم لایه دوم zksync غیرممکن نیست ولی نیاز است که به طور پیش فرض و به صورت یک قابلیت داخلی فعال شود. همچنین اضافه کردن قابلیت حریم شخصی، کمی به کارمزد تراکنش ها اضافه می کند. البته در حال حاضر تمرکز اصلی تیم سازنده بر مقیاس پذیری سیستم zksync است اما در آینده به مسئله امنیت و حریم شخصی نیز رسیدگی خواهند کرد.

امنیت و حریم شخصی در zksync

نسخه اول zksync

اولین نسخه از سیستم لایه دوم zksync همین حالا نیز در شبکه اصلی فعال است. البته لازم به ذکر است که هنوز جای زیادی برای بهبود وجود دارد؛ زیرا تیم سازنده قصد دارند کتابخانه های Atomic Swap را تکمیل کنند و آن را بهبود ببخشند، امکان ادغام با کیف پول Numio را فراهم نمایند و قبل از هر به روزرسانی مهمی فرآیند بررسی امنیتی را کامل سازند. نکته بدیهی این است که در آینده بهینه سازی های زیادی در این پروتکل انجام خواهد گرفت؛ زیرا تیم سازنده همواره برای بهبود تجربه کاربری در تلاش هستند.

میزان تمرکز zkSync

در طیف تمرکز، این راهکار را فعلا می توان راهکاری غیرحضانتی با اپراتورهایی متمرکز که بدون نیاز به پیش فرض اعتماد فعالیت می کنند، دانست. در حال حاضر اپراتورهای محاسباتی zkSync تحت کنترل بنیاد غیرانتفاعی Stichting ZK Sync هستند که در کشور هلند ثبت شده است و طبق ساختار در نظر گرفته شده، نزدیک به نقطه سر به سری فعالیت می کند و به دنبال منفعیت مالی نیست. در آینده انتظار می رود با اضافه شدن اعتبارسنج های بیشتر، شبکه به سوی غیرمتمرکز شدن بیشتر پیش رود.

پشتیبانی از مبادله های اتمیک و سفارش های محدود

یکی دیگر از ویژگی های جذاب این راهکار، پشتیبانی بومی از تراکنش های اتمیک بین دو حساب است. کاربران با امضای دو درخواست تراکنش که موارد معامله در آن ذکر شده است، می توانند از حصول نتیجه توافق شده مطمئن باشند. ویژگی جذاب دیگر پشتیبانی از سفارش های محدود (Limit Order) در این پروتکل است. این خصوصیت، امکان فراهم کردن چنین ویژگی را برای پروتکل های دیفایی که به این پلتفرم کوچ خواهند کرد، ساده تر می نماید.

توکن ها و هزینه ها در zkSync

لیست توکن هایی که فعلا در این راهکار لیست شده اند را می توانید از این لینک مشاهده کنید. این راهکار مقیاس پذیری هنوز توکن خود را ارائه نکرده است اما بنا بر اعلام این تیم، این اتفاق رخ خواهد داد. با ارائه توکن، می توان از آن برای استیک کردن در شبکه و بر روی اعتبارسنج های مختلف استفاده کرد.

نکته هیجان انگیز دیگری که در این پروتکل وجود دارد، امکان پرداخت هزینه ها به وسیله توکنی به جز کوین بومی شبکه (اتر) است. برای مثال اگر قصد انتقال مقداری دای (DAI) به مقصد حساب دوستتان را دارید، می توانید بی نیاز به اتر (طبیعتا برای انتقال سرمایه به لایه دو احتیاج به اتر دارید) این کار را انجام دهید و کارمزد را با دای پرداخت کنید. برای توکن هایی که بازار پررونقی ندارند، می تواند هزینه را با توکنی دیگر پرداخت کرد.

هزینه ها در zkSync به دو بخش تقسیم می شود؛ بخشی مربوط به عملیات خارج از زنجیره است که چیزی حدود یک دهم سنت تمام می شود و بخشی دیگر مربوط به هزینه های درون زنجیره ای است که وابسته به قیمت گس است. با این حال می توان با کسری از هزینه لایه یک (بین یک بیستم تا یک صدم هزینه لایه یک) انتقال را انجام داد.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند

zkSync به دنبال ایجاد فضایی چند زبانه، امن، تورینگ کامل و بهینه برای قراردادهای هوشمند است. مدل قراردادهای هوشمند zkSync بر مبنای شبکه اتریوم بنا شده است؛ بنابراین استفاده از حلقه های نامحدود، آرایه هایی با طول های مختلف، بردارها و پشته امکان پذیر است. قراردادهای هوشمند می توانند یکدیگر را فراخوانی کنند. zkEVM ماشین مجازی این شبکه است که قراردادهای هوشمند را اجرا می کند. رویکرد فعلی این پروتکل، پورت کردن برنامه ها با کامپایلری است که تهیه شده است. بدین ترتیب برنامه هایی که پیش تر با زبان سالیدیتی نوشته شده اند، می توانند بدون مشکل به این اکوسیستم پورت شوند. به جز این راهکار، آن ها زبانی به اسم زینک (Zinc) نیز تهیه کرده اند که شباهت زیادی به راست (Rust) دارد.با استفاده از کامپایلر سالیدیتی این پروتکل، نسخه دوم پروتکل یونی سواپ موفق شد که بدون مشکل در تست نت این شبکه راه اندازی شود و در معرض آزمون کاربران و دولوپر ها قرار گیرد.

چه کیف پول هایی از زی کی سینک پشتیبانی می کنند؟

فارغ از اینکه شخصی حساب خود را در زد کی سینک ایجاد کرده باشد یا نه، می توانید به آدرس اتریومی او توکنی ارسال کنید و او قادر خواهد بود پس از ایجاد حساب، به آن دسترسی داشته باشد. لیست بالا، لیستی از کیف پول هاست که با این پروتکل هماهنگی کامل دارند و قادر به امضای تراکنش ها هستند. اگر بخواهید آدرسی را به وسیله یک برنامه کنترل کنید، تنها احتیاج به این خواهید داشت که بتوانید با آن امضا کنید، یا به شکل مستقیم یا از طریق EIP1271 که استانداردی است که به کمک آن می توان از صحت امضای قراردادهای هوشمند که به شکل پی فرض نمی توانند امضا کنند، مطمئن شد.در صورتی که به هر دلیلی والت شما مورد پشتیبانی قرار نگیرد یا قرارداد هوشمند شما قادر به استفاده از EIP1271 نباشد، همواره این امکان وجود دارد که بتوانید سرمایه حساب خود را به لایه یک منتقل کنید.

سخن پایانی

در آخر لازم به ذکر است که پروتکل zksync توسط شرکت Matter Labs توسعه یافته است. این شرکت، سرمایه لازم برای تحقیق و توسعه این پروتکل را از بنیاد اتریوم و سرمایه گذاران شخصی و نهادی مختلفی مثل Union Square Ventures به دست آورده اند. گفتنی است که این پروتکل اولین بار در سپتامبر 2020 شروع به کار کرده است.

همچنین در رابطه با برنامه های پیش روی سیستم لایه دوم zksync باید اضافه کرد که تیم سازنده این پروتکل قصد دارد در آینده امکان لیست توکن بدون مجوز، ادغام با کیف پول ها و صرافی های بیشتر، پشتیبانی از قرارداد هوشمند و چندین ویژگی دیگر را به zksync اضافه کند. همچنین گفته شده است که در آینده یک توکن بومی هم برای این پروتکل عرضه خواهد شد که البته بعید است در آینده نزدیک شاهد عرضه آن باشیم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (450 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (251 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (196 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (190 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (174 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (73 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (50 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (47 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (35 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (34 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (34 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (33 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! اولین تصویر از خواهر بانو جورجینا همسر رونالدو/مشخصه برای خواهرزاده هاش خاله خوبیه ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ استعداد جالب علیرضا بیرانوند در یاد دادن زبان لری به خارجی ها/ صدبارم ببینی بازم کمه😂+ویدیو سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! سکانس خنده دار حامد آهنگی: وقتی برنده مسابقه میشه و نمیتونه خوشحالیشو کنترل کنه/این بشر عالیه... یک توله خوک ناقص‌الخلقه قربانی تشعشع رادیواکتیو، فاجعۀ «چرنوبیل» +عکس نگاهی به میز عزای لوکس و پر زرق و برق مادر پانته‌آ بهرام با چیدمانی از گلهای طبیعی و شمع +عکس/ روحشون شاد عزت‌الله ضرغامی دست به اسلحه شد + فیلم ابتکار جالب داوطلب کنکور انسانی برای مدیریت زمانش سر جلسه امتحان+عکس/ از الان مشخصه رگه هایی از مدیریت توی وجودش هست👌 تیپ متفاوت پاشا جمالی، مهیار «نون خ» در کافه +عکس رونمایی آریا عظیمی نژاد، داور عصر جدید از همسر جوان و کم سن و سالش+عکس/ چه ژست عاشقانه‌ای هم گرفتن رامین رضاییان ستاره تیم ملی و رونمایی از بدن ورزشکاری اش/ ماشالله به این آمادگی +عکس 50 اُمین سالروز تولد ساناز سماواتی، تانیا خانم نون خ در کنار همسرش+ویدئو / چه عاشقانه متفاوتی... ضیافت ناهار خوشمزه مرتضی پورعلی گنجی در یک رستوران ایرانی به صرف کباب و جیگر /چه جای دنجی😍👌+ویدئو تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر/ روحشان شاد آشپزی ماهرانه و میز رنگارنگ نسرین مقانلو برای بازیگران و رونمایی از خونه زندگی شیک و لوکسش/ چقدر کدبانو+عکس عرض ارادت و ابراز علاقه به رهبر معظم انقلاب به سبک پسر یک کارگر+عکس جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! رازهای پنهان زندگی شخصی علی دایی که از آن بی خبرید/ از گیتار نوازی اسطوره تا مستاجری و تسلطش به 5 زبان و.... پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف سفر فصل بهاری حسن روحانی به زادگاهش، سرخه و حضور در خانه ابدی پدر و مادر و خواهرش+عکس قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ ماجرای خنده دار خواستگار سرزده نعیمه نظام دوست که مادرش روی آنتن زنده تلویزیون لو داد/ از همون اول بلبل زبون بودم...+ویدیو گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده (فیلم) تسلط جالب صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ به زبان کره ای/ از خود جومونگ بهتر حرف زد😂 نگاهی به جشن تولد ساده و خودمونی مادر نعیمه نظام دوست شرکت کننده خوش خنده برنامه اُسکار+عکس/ چقد چهره مامانش دلنشینه رئیس بانکی که فقط به معتاد‌ها وام می‌داد، بازداشت شد+ عکس‌ نگاهی به میز و صندلی کار چوبی و نسرین نصرتی فهیمه سریال پایتخت/ شبیه عتیقه و وسایل با ارزشه +عکس همسر بیرانوند قبل و بعد معروف شدن شوهرش +عکس تلاوت دلنشین قرآن توسط دختر و پسر با استعداد سید بشیر حسینی در خانه بدون تجمل و ساده شان+ویدئو/ماشالا چه بچه هایی تربیت کرده... تغییر استایل رامبد جوان در برنامه اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس عکس زیبایی که ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ از پشت صحنه منتشر کرد تصویری از خانه ابدی همسر جوان زیبا بروفه/ روحش شاد و یادش گرامی خوانندگی باورنکردنی علی دایی و مهدی مهدوی کیا برای تیم پرسپولیس!+ عکس حرکات جالب و سوباسایی حامد آهنگی و پسرش وسط جشن تولد/ خونه تبدیل به استادیوم فوتبال شد!+ویدیو اولین همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه دردسر برای سحر دولتشاهی بخاطر آرایش غلیظ!حواشی داغ امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403
تیتر امروز   
مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف رازهای پنهان زندگی شخصی علی دایی که از آن بی خبرید/ از گیتار نوازی اسطوره تا مستاجری و تسلطش به 5 زبان و.... قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده خوانندگی باورنکردنی علی دایی و مهدی مهدوی کیا برای تیم پرسپولیس!+ عکس دردسر برای سحر دولتشاهی بخاطر آرایش غلیظ!حواشی داغ امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم