زمان اعتماد به خودروساز داخلی به پایان رسیده است/ مافیای خودرو در ایران با هر تحولی در این حوزه مخالف است

  دوشنبه، 11 بهمن 1400 ID  کد خبر 190308
زمان اعتماد به خودروساز داخلی به پایان رسیده است/ مافیای خودرو در ایران با هر تحولی در این حوزه مخالف است
سالانه هزاران نفر در جاده های ایران قربانی محصولات بی کیفیت و ناامن ایران خودرو و سایپا می شوند. تصادف زنجیره ای و باز نشدن ایربگ خودروها بار دیگر مسأله انحصار خودروسازی را داغ کرد. ورود رهبری به این موضوع نشان از عمق مسأله دارد. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر سید احمد رسولی نژاد نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس یازدهم به این موضوع پرداخته است.

ساعدنیوز: رهبر معظم انقلاب در دیدار با صنعتگران به صورت جدی از خودروسازان داخلی گلایه کردند و فرمودند " با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست. مردم ناراضی اند و حق با مردم است." چرا خودروسازان علیرغم حمایت های همه جانبه نهادهای حاکمیتی، دولت و مجلس و بازار یک طرفه بی رقیب، نتوانسته است در این سال ها پیشرفتی در جهت بهبود کیفیت محصولاتش صورت دهد و امروز کار به جایی رسیده است که رهبری مستقیم در این مسأله ورود پیدا می کنند و در دفاع از حقوق ملت داد سخن می دهند؟ مجلس شورای اسلامی چه تدابیری برای ساماندهی این مسأله و پیگیری مطالبات رهبری در این زمینه اندیشیده است؟

دکتر سید احمد رسولی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم؛ همان طور که استحضار دارید، از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم، یکی از موضوعاتی که ما در کمیسیون صنایع مجلس به صورت جدی پیگیر آن بودیم همین بحث ساماندهی خودرو بود. طرحی را در کمیسیون تهیه کردیم که در جامعه به "طرح واردات خودرو" مشهور شد. در حالی که هدف اصلی این طرح، تلاش برای ارتقای کیفیت و تنظیم قیمت خودرو در کشور بود. از ابتدای مجلس، به هر دو خودروساز بزرگ کشور در این زمینه بارها تذکر دادیم. مصاحبه های فرآوانی بنده در این خصوص داشته ام و حتی به دلیل مواضعم مورد هجمه های شدید قرار گرفته ام. ما برای حمایت از حقوق مصرف کننده ایرانی باید تولید کننده را ملزم به رعایت استانداردهای کیفیت منطبق با قیمت فروش خودرو کنیم.

این مسأله اختصاص به خودرو ندارد. درباره لوازم خانگی، رهبری واردات یک مورد از محصولات خارجی را به خاطر ملاحظاتی ممنوع اعلام کردند. این مطالبه رهبر معظم انقلاب، وقتی به مرحله اجرا رسید بعد از ابلاغ رئیس جمهور و وزیر، مدیران حمایت قاطع و مطلق از تولیدکنندگان ایرانی را در دستور کار قرار دادند. در حالی که روی سخن رهبری اصلاً حمایت بدون مطالبه نبود. در مقابل حمایت باید تولیدکننده کالای باکیفیت قابل رقابت با جنس خارجی آن هم با قیمت معقول را تحویل مشتری دهد ولی این طور نشد. قیمت لوازم خانگی تا دو برابر افزایش یافت. بنده از این موضوع انتقاد کردم به صورت علنی. چرا باید حقوق ملت زیر پا گذاشته شود. متأسفانه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به خاطر همین مواضع من در باب خودرو علناً در دیدار با برخی از اعضای کمیسیون با نام بردن از من، بنده را مورد هجمه قرار دادند. ولی خوشبختانه انتقاد علنی رهبری از خودروسازان روشن کرد که مطالبات ما در کمیسیون به عنوان کهنه سربازان نظام در دفاع از حقوق ملت کاملاً به حق بوده است.

مگر یکی از بهانه های خودروسازان برای افزایش قیمت، ارتقای کیفیت نبود؟ چه اتفاقی افتاد؟ قیمت پرواز کرد ولی کیفیت اُفت کرد! مگر کاهش ضرر انباشته بهانه برای افزایش قیمت نبود؟ پس چرا این اتفاق نیفتاد؟ مگر افزایش صادرات هدف افزایش قیمت نبود؟ چه اتفاقی افتاد؟ ما بعد از افزایش قیمت، آن صادرات محدودمان هم کاهش یافت. به بهانه کمبود قطعات حیاتی، خودروها را در انبارها دپو کردند؛ بررسی کردیم دیدیم که قطعات خیلی قطعات پیچیده ای نیست و در داخل هم قابل تأمین است. تمام این ها فقط بهانه بود برای افزایش قیمت. بهانه دیگرشان این بود که فاصله قیمت بازار و کارخانه کاهش یابد؛ چه اتفاقی افتاد؟ فاصله چندین برابر شد!

ما نماینده مردم در مجلس هستیم و از کسی ابائی و ترسی نداریم و مطالبات مردم را طرح می کنیم. هیچ نوع منافع شخصی هم برای از دست دادن در اینجا نداریم. با هیچ کسی هم عقد اُخوت نبسته ایم. این روند معیوب باید اصلاح شود. یکی از 4 محور اصلی تحقیق و تفحص از سازمان استاندارد دقیقاً همین موضوع بحث کیفیت پائین خودروهای داخلی است. جان های عزیز زیادی قربانی این بی مسئولیتی خودروسازان شده است. اشخاص تاوان این بی مسئولیتی را داده اند. برخی از مدیران حتی با آمارسازی و تغییر اعداد و ارقام سعی دارند به ما اطلاعات غلط بدهند. ما در حوزه خودرو با یک مافیای پیچیده مواجهیم و مقابله با این مافیا هزینه دارد.

بنده به عنوان نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از همین تریبون اعلام می کنم که "حقوق مردم" خط قرمز نمایندگان مردم در مجلس است. ما از مواضع مان کوتاه نمی آئیم. این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که باید کوتاه بیاید. دست از لجاجت بردارید. مسأله جان مردم در میان است. ما روی اجرای مصوباتمان برای احقاق حقوق مردم اصرار داریم. متأسفانه این مصوبه کمیسیون در رفت و آمد به شورای نگهبان و کوتاه آمدن برخی از همکاران، دچار یک تحولاتی شد و مصوبه واقعاً آن چیزی نیست که مطالبه اصلی ما است.

مطالبه اصلی ما در کمیسیون این است که برای ساماندهی به مسأله خودرو، باید یک بازه 5 الی 10 ساله واردات خودروی متوسط نه لوکس را به کشور آزاد کنیم تا قشر متوسط جامعه به خودروی باکیفیت خارجی با همان قیمت خودروی تولید داخل دسترسی داشته باشند. آن موقع است که خودروساز داخلی یک تکانی به خودش می دهد و روی بحث کیفیت کار می کند. با همین پول پراید تولید داخل می توان یک خودروی باکیفیت خارجی خرید. چرا مردم باید پول یک خودروی بی کیفیت را بدهند؟! زمان اعتماد به خودروساز داخلی به پایان رسیده است. ما باید به مردم اجازه دهیم تا به خودروی با کیفیت و مورد اطمینان دسترسی داشته باشند. اینجا مسأله جان و مال مردم در میان است. چرا باید مردم به دلیل انحصار در بازار خودرو، پول شان را صرف خرید خودروی بی کیفیت داخلی کنند؟ خودروساز باید تلاش کند تا اعتماد از دست رفته را به دست آورد.

انشالا هفته آینده جلساتی با مدیران جدید دو خودروساز خواهیم داشت. به نظر می رسد، تحولات مدیریتی هم بتواند تغییراتی را در این حوزه ایجاد کند.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
محمد
2 سال پیش

عجب
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (385 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (60 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (44 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (16 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس