دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

زمان و نحوه هرس کردن گیاهان خانگی 

سه شنبه، 31 تیر 1399
اگرچه برای هرس گیاهان خانگی نباید مانند گیاهان بیرون از خانه نگران بود، اما دیر یا زود همه ما باید یک قیچی برداریم و به جان گیاهان آپارتمانی مان بیوفتیم.

روش ها و علل هرس گیاهان آپارتمانی

گیاهان خانگی زیبایی خاصی به محیط خانه می بخشند . نگهداری از گیاهان خانگی ، شامل انجام اقدامات مختلفی است ؛ یکی از این اقدامات که باید مرتبا انجام گیرد، هرس کردن است .

مراحل هرس کردن گیاهان آپارتمانی:

مرحله 1:از بین بردن برگ ها و گل های پژمرده

1. اولین قدم برای هرس کردن گیاهان استفاده از قیچی تیز است که این امر از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که استفاده از قیچی کند باعث آسیب رسیدن به گیاه می شود و همچنین قبل از استفاده از قیچی لازم است که آن را به خوبی شستشو دهید و ضدعفونی کنید تا از انتقال هرگونه بیماری و باکتری به گیاهانتان جلوگیری شود . برای جلوگیری از خراشیده شدن پوست دستتان توسط شاخ و برگ گیاهان در حین هرس کردن بهتر است از دستکش مخصوص باغبانی استفاده کنید .

2. گیاهان را در ابتدای فصل رشدشان هرس کنید . اگر گیاهانتان گل نمی دهند، بهتر است آن ها را در اواخر زمستان هرس کنید و در غیر اینصورت بهتر است تا شکوفا شدن گل های گیاهتان صبر کنید .

3. برگ های پژمرده شده را که معمولا به رنگ زرد یا قهوه ای هستند ، با استفاده از قیچی و با زاویه 45 درجه در زیر آن ها برش دهید و از گیاه مورد نظر جدا کنید و از بریدن هر برگی که هنوز سبز و شاداب است خودداری کنید .

در صورتی که بیشتر برگ های یک شاخه پژمرده شده اند ، می توانید شاخه مورد نظر را به طور کل از گیاه قطع کنید اما ساقه اصلی را دست نخوره باقی بگذارید .

4. گیاهچه خود را بررسی کرده و گل های پژمرده شده آن را با قیچی از گیاهچه جدا کنید . برگ های پژمرده در هنگام لمس کردن، خشک به نظر می رسند که جدا کردن این گل ها باعث تقویت گیاه و رشد گل های جدید خواهد شد .

مرحله 2 :برش شاخه ها و ساقه های بلند

1. شاخه هایی که بیش از حد رشد کرده اند را با استفاده از قیچی باغبانی و زاویه 45 درجه از گیاه جدا کنید و از قطع هرگونه جوانه شکوفا شده خودداری کنید . هرس کردن شاخه های بیش از حد بلند به گیاه کمک می کند تا الگوی رشد کامل تر و یکنواخت تری داشته باشد . این شاخه ها را به اندازه یک سوم برش دهید .

2. گیاه را برای شناسایی ساقه های خراب و پژمرده بررسی کنید و آن ها را هرس کنید که هرس این گونه ساقه ها باعث تقویت گیاه و رشد ساقه های سالم می شود .

3. دقت داشته باشید که تنها 10 الی 20 درصد از شاخ و برگ گیاهان باید هرس شوند ، نه همه آن ها . هرس کردن تمام شاخه ها رشد مناسب گیاه را مشکل خواهد کرد و همچنین لازم به ذکر است که هرس چند هفته یک بار باید انجام شود نه زودتر از این .

مرحله 3:نگهداری از گیاهان خانگی

1. بعد از به اتمام رسیدن هرس ، گیاه خود را کوددهی کنید . کود را در آب رقیق کنید تا از سوختگی برگ ها و ریشه گیاه جلوگیری شود و در انجام کوددهی ، به دستورالعمل موجود در برچسب بسته بندی کود توجه کنید .

2. با استفاده از یک اسفنج و یا دستمال مرطوب گرد و غبار موجود بر روی برگ های گیاه را از بین ببرید و این کار را به طور مرتب انجام دهید تا گیاه همیشه تمیز بماند. برای تمیز کردن برگ های گیاه هر بار از یک پارچه تمیز استفاده کنید ؛ این امر باعث جلوگیری از انتقال آفات یک گیاه به سایر گیاهان می شود .

3. بخش اعظم نگهداری از یک گیاه، آبیاری آن است . برخی گیاهان نیازمند آب زیاد و برخی دیگر نیازمند آبیاری اندکی هستند . خاک گیاه را بررسی کنید و در صورت خشک بودن آن ، گیاه را آبیاری کنید .

برگ های پژمرده ، ریشه های قارچی ، قهوه ای شدن ساقه گیاه در قسمت پایینی آن ، گلبرگ های کپک زده و یا ایجاد لکه های قهوه ای بر روی برگ ها نشان دهنده آبیاری بیش از حد گیاه است .

هدفمان از هرس کردن گیاه چیست؟

هدف اصلی هرس کردن، سلامت و رشد متعادل گیاه است. قبل از هرس کردن گیاه، بهتر است چند قدم به عقب بردارید و از گیاه فاصله بگیرید، سپس به ساختار و شکل کلی گیاه، نگاهی اجمالی بیندازید و تصمیم بگیرید که کدام شاخه یا برگ را هرس کنید تا رشد متعادلی داشته باشد. ایده خوبی نیست که بدون در نظر گرفتن شکل و ساختار گیاه، اقدام به هرس نمایید و به یکباره ۲۵ درصد از شاخ و برگ گیاه را هرس کنید!

هرس مناسب چیست؟

هرس مناسب زمانی اتفاق می افتد که درک درستی از الگوی رشد گیاهتان پیداکرده باشید. گاهی بهتر است شکوفه های ضعیف را هرس کرد. گیاهان، بسیاری از انرژی خود را در فصل رشد صرف گل هایشان می کنند، حتی وقتی گل در حال مرگ است هنوز هم از گیاه انرژی می گیرد، پس بهتر است برای طولانی شدن دوره گلدهی و داشتن شکوفه های بهتر، شکوفه های ضعیف و مرده را از گیاه حذف کنیم. تصمیم گیری درست در زمان هرس گیاه، بستگی به شناخت شما از گیاهتان دارد.

انواع هرس ساقه :

1- هرس سبز (فصل رشد) 2- هرس سیاه (فصل خواب)

در گیاهان آپارتمانی جوانه هایی که به سمت داخل بوده نگه داشته اما در باغبانی جوانه های به سمت بیرون رابرای هرس نگه می داریم.

هنگام هرس گیاهان آپارتمانی، پاکیزگی را رعایت کنید!

هنگام هرس کردن، پاکیزگی اهمیت بسیاری دارد. هر برش یا خراشی که در حین هرس به بافت گیاه وارد می شود آن را مستعد بیماری می کند، پس بهتر است از تمیز بودن وسایل هرس خود اطمینان حاصل نموده و بعد از هرس هر گیاه دوباره آنها را ضدعفونی کنید. بعد سراغ گیاه دیگر بروید تا احتمال انتقال بیماری به صفر برسد.

هرس گیاهان آپارتمانی به 3 دسته تقسیم شده :

1- گیاهانی که ساقه اصلی وحقیقی نداشته وهرس حذف برگها وشاخه های خشک و گل پژمردهرا شامل میشود، مثل گل آنتوریوم ، کالادیوم ، سیکاس ، سانسی وریا ....

2- گیاهانی که پس از پایان گل فقط تا 6 ماه می توان انها را هرس کرد.(سالی 1 بار) زیرا باید گیاه وقت کافی جهت رشد ساقه وجوانه گل داشته مثل گل کاغذی ، آزالیا،هورتانسیا و ...

3- گیاهانی که درتمام فصول هرس می شوند. ولی برای اینکه جوانه گل دهنده وقت کافی داشته باشد باید 3 ماه قبل از گل دادن آنها را هرس کرد. مانند مرکبات زینتی، گل آویز، فیلودندرون، حسن یوسف و ...

گیاهانی که نباید هرس شوند

بعضی از گیاهان آپارتمانی به ندرت نیاز به هرس دارند، اما بعضی از آنها هرگز نباید هرس شوند، چراکه خواهند مرد. هرس نکردن آنها به دلیل نحوه جوانه زدنشان است که به هنگام هرس نابود می شوند و گیاه را می کشد. بسیاری از گونه های ارکیده از همین دسته هستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه