زنانگی سمی چیست و چگونه با آن مبارزه کنیم؟

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
زنانگی سمی چیست و چگونه با آن مبارزه کنیم؟
زنانگی سمی اصطلاح گسترده ای است که به تعریفی سفت و سخت و سرکوبگرانه از زنانگی اشاره دارد، از جمله فشارهایی که زنان برای محدود کردن خود به ویژگی ها و ویژگی های کلیشه ای زنانه با آن روبرو هستند.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر درباره زنانگی سمی بحث می کنیم.

بسیاری از ما در زندگی روزمره با کلیشه‌ها و هنجارهای دست‌وپاگیری روبه‌رو هستیم که به ما می‌گویند دقیقا چطور رفتار کنیم. بااین‌حال، برخی از این هنجارها نه مشکلی ایجاد می‌کنند و نه آسیبی به کسی می‌رسانند. این مسئله زمانی مشکل‌ساز می‌شود که پای جنسیت‌ها به میان می‌آید و هنجارهایی بر مبنای زن‌ یا مرد بودن افراد تعیین می‌کنند و می‌گویند رفتار آنها باید چگونه باشد. یکی از این مفاهیم بسیار مهم زنانگی سمی است؛ این اصطلاح گسترده توصیف‌کننده انتظارات مبتنی‌ بر جنسیتِ جامعه از زنان است و به آنها فشار می‌آورد خودشان را به ویژگی‌ها و معیارهای کلیشه‌ای زنانه محدود کنند. ازآنجاکه این موضوع بسیار بحث‌برانگیز و مهم است، این مقاله را به بررسی آن اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

زن

زنانگی سمی چیست؟

Toxic Femininity یا زنانگی سمی شامل هر گونه افکار، اعمال یا رفتار زنان است که به بهای استقلال، گماشتگی، طیف کامل احساسات، و رفاه عاطفی و روانی زن، به نفع یا به احترام دیگران، معمولاً مردان، به تعویق می‌افتد.

به نظر می رسد مردانگی سمی و زنانگی سمی دو روی یک سکه هستند، اما قدرت جریان پنهانی است که مردان را به ایفای نقشی تهاجمی، خشونت آمیز، ترسناک و مسلط جنسی به منظور حفظ قدرت و زنان را برای جلب رضایت آنها برای ماندن در قدرت به منظور اجتناب از مجازات و درد تحت فشار قرار می دهد.

هم مردانگی سمی و هم زنانگی سمی توسط مردان و زنان انجام می شود تا ارزش خود را در جامعه حفظ کنند. مردانگی سمی و زنانگی سمی به مردان و زنان می گوید که ارزش، و اعتبار آنها به عنوان مرد و زن مشروط به پایبندی آنها به این نقش هاست. این ساختارهای اجتماعی رفتار مطیع زنان را تقویت می‌کند و مردان را با ادعای پذیرش خشونت قادر می‌سازد.

فرض زنانگی سمی بر این است که زنان صرفا وجود دارند تا یک مرد در زندگی آنها، که می‌تواند پدر یا شوهر باشد، ارزش آنها را تعریف و قضاوت کند. زنانگی سمی از پذیرش خاموش خشونت و سلطه برای بقا حمایت می‌کند. بنابراین زنانگی سمی می‌گوید زنان باید:

  • ساکت و منفعل و ازخودگذشته باشند

  • مطیع و تسلیم باشند

  • پرورش‌دهنده باشند

  • خانه‌داری و ارزش‌های خانواده‌محور را پاس بدارند

  • خود را جذاب نشان دهند.

مصداقش را در دنیای واقعی با این جملات می‌بینیم:

  • هیس، دختر نباید صداش بلند باشه

  • وقتی شوهرت می‌گه نه، باید بگی چشم

  • یه بچه بیار باهاش سرگرم شو

  • مراقبت از بچه‌ها وظیفه زنه

  • به خودت برس. دلت می‌خواد چشم شوهرت دنبال بقیه باشه؟

بنابراین زنانگی سمی و مردانگی سمی هر دو به‌صراحت به زنان و مردان می‌گویند باید با کلیشه‌های سنتی مطابقت داشته باشند یا تلاش کنند با آن کلیشه‌ها هماهنگ شوند.

تأثیرات زنانگی سمی در زندگی

زنانگی سمی باعث می‌شود که زنان انتظارات غیرواقعی از خودشان داشته باشند.حتی زنانگی سمی باعث فرسودگی روابط نیز می‌شود.زنانگی سمی در محیط کار باعث اذیت دیگر کارمندان شده و همچنین ممکن است این‌گونه زنان دست به قلدری بزنند. قلدری در محیط کار بر سلامت روان آن‌ها تأثیر بسیار منفی می‌گذارد.

باعث ایجاد اضطراب، افسردگی و کاهش اعتمادبه‌نفس زنان می‌شود‌.زنانگی سمی می‌تواند باعث ایجاد شرم و گناه درون شما شده و در جامعه احساس بسیار بدی داشته باشید. این احساس بد بر روی روابط شخصی و حرفه‌ای شما تأثیر بسزایی می‌گذارد.

زن

آیا همه‌چیز تقصیر جامعه است؟

حقیقت این است که زنانگی سمی از الگوهای سفت‌وسخت جامعه نشئت می‌گیرد، اما خود افراد هم آن را تقویت می‌کنند. وقتی زنان ناخودآگاه تلاش می‌کنند ارزشمند باشند یا در جامعه‌ای مردسالار پذیرفته شوند، یعنی این هنجارها را در خود درونی‌سازی کرده‌اند. وقتی زنی به خودش می‌قبولاند که ارزش‌های او در مطیع‌بودن، ساکت و مؤدب‌بودن، پرورش‌دهنده‌بودن و موارد دیگری خلاصه می‌شود که در بخش قبل برشمردیم، یعنی زنانگی سمی را در خود تقویت کرده است.

البته باید یک چیز را روشن کنیم؛ داشتن این ویژگی‌ها هیچ ایرادی ندارد. یعنی اگر زنی تمایل دارد بعد از ازدواج خانه‌داری کند و بلافاصله مادر شود، واقعا اشکالی ندارد. این تمایلات زمانی به زنانگی سمی تبدیل می‌شوند که زن خودش را مجبور کند برخلاف میلش این ویژگی‌ها را نشان دهد و نیازهای واقعی خودش را سرکوب کند. مثلا اگر دوست ندارید شغلتان را رها کنید، اما بعد از ازدواج این کار را انجام می‌دهید چون باید این‌طور باشد، زنانگی سمی در شما ایجاد شده است.

نحوه مبارزه با زنانگی سمی

زنانگی سمی همان چیزی است که اکثر ما به عنوان زنانگی سنتی شناخته ایم و این بر اساس باور پدرسالاری مبنی بر اینکه یک زن باید چه شکلی باشد، باید چگونه رفتار کند و آنچه باید و نباید انجام دهد، شکل گرفته است و همه چیز ناشی از مطیع بودن او در مقابل مردانگی سمی است .اما باید یاد بگیریم چگونه با این کلیشه ها مبارزه کنیم!

زن

تمرین همدلی

یکی از کارهایی که می‌توانید برای مبارزه با زنانگی سمی انجام دهید این است که با دیگران همدلی بیشتری داشته باشید. اگر احساس می‌کنید کاری که انجام می‌دهید بسیار اشتباه است، سعی کنید که از دیدگاه او به مسائل زندگی نگاه کنید.

خودداری از قضاوت کردن

از قضاوت دیگران دست بردارید و سعی کنید افراد را همان‌گونه که هستند ببینید، نه آن‌گونه که خودتان دوست دارید باشند. در این صورت می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

صحبت علیه زنانگی سمی

اگر با شخصی برخورد کردید که نشانه‌هایی از زنانگی سمی را دارد با او صحبت کنید و به او بگویید که رفتارهایش بسیار مضر است. اجازه ندهید که در اطراف ما افرادی باشند که به این رفتارهای خود افتخار کنند.

الگوی دیگران باشید

اگر شما خودتان یک زن هستید سعی کنید به افراد دیگر نشان دهید که هیچ اشکالی ندارد که خودتان باشید. فشارهای اجتماعی ناشی از زنانگی سمی را به هیچ وجه نپذیرید. به افراد بگویید که هرکسی می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد و بابت آن خصوصیات به خودش افتخار کند.

ایجاد اعتماد به نفس به اطرافیان

ما می‌توانیم به دیگران روحیه داده و اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دهیم. درواقع با این کار می‌توان الگوی بهتری برای فرزندان و دختران سرزمینمان باشیم. به آن‌ها نشان دهید که می‌توانند زنی قوی و نیرومند باشند که شجاعت انجام هر کاری را دارند.

با زنان دیگر رقابت نکنید

از لحاظ ظاهری خودتان را با زنان دیگر مقایسه نکنید. شما عزیزان باید بدانید که همه افراد نقاط ضعف و قوت بسیار زیادی دارند. به جای اینکه به این موارد توجه کنید، سعی کنید که دستاوردهای زنان را یادآوری کرده و آن‌ها را تشویق کنید.

خودتان را دوست داشته باشید

هیچ‌وقت خودتان را با تصاویر که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید مقایسه نکنید. به زیبایی منحصر به فرد خود افتخار کرده و بدانید که برای منحصر به فرد و زیبا بودن، حتماً لازم نیست بدنی لاغر اسکینی و همه چیز تمام داشته باشید. حتی نیازی نیست که آرایش آن‌چنان زیادی بکنید.

به چالش کشیدن باورهای خود

سعی کنید باورهای خود را به چالش بکشید.‌ آیا شما معتقد هستید که زنان و مردان نمی‌توانند با همدیگر دوست شوند؟ آیا تصور می‌کنید تمام زنان و مردان بد هستند؟! تصوری که شما نسبت به خودتان دارید چیست؟! آیا احساس خوبی نسبت به خود دارید؟

بپذیرید افراد متفاوت هستند

شما عزیزان باید بپذیریرید که هر فردی در زندگی تجربیات مختلفی دارد که باعث شکل گرفتن رفتار او می‌شود. اگر تمایل دارید با کسی رابطه بهتری داشته باشید باید اشتباهاتی که درگذشته انجام داده است را ببخشید.

تقویت زنانگی افراد

زنان را تشویق کنید تا بتوانند به خودشان عشق بورزند. به آن‌ها کمک کنید تا زندگی بسیار سالمی داشته و بتوانند پیشرفت کنند. اگر زنان احساسات خودشان را با شما بیان می‌کنند، آن‌ها را تحقیر نکنید، بلکه او را حمایت و تشویق کرده تا بتوانند از خودشان بیشتر بگویند. از افکار و احساسات و همچنین بدن او تعریف و تمجید کنید. در برخی از مواقع با او همدلی نیز داشته باشید.

سخن پایانی

زنانگی و مردانگی سمی افراد را بسیار تحت فشار قرار می‌دهد. آن‌ها به جای اینکه برای زندگی مناسب و ارتباط واقعی با دیگران تلاش کنند، مدام سعی می‌کنند بهتر از دیگران باشند. در جامعه‌ای که زنانگی سمی وجود دارد ممکن است زنانی که به این نوع سبک زندگی پایبند هستند، تشویق شوند و افرادی که این کارها را انجام نمی‌دهند مجازات شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (479 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (139 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (36 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان