ظرفیت کرونایی تهران تکمیل شده است/ پایتخت باید «قفل» شود

  دوشنبه، 23 فروردین 1400 ID  کد خبر 146427
ظرفیت کرونایی تهران تکمیل شده است/ پایتخت باید «قفل» شود
ساعد نیوز: اوضاع کرونایی تهران اصلا خوب نیست و بیمارستان‌های پایتخت با کمبود تخت خالی برای بستری بیماران کووید ۱۹ مواجه شده‌اند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از مهر، اظهارت فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و البته وزیر بهداشت، مبنی بر اینکه وضعیت کرونا در روزهای پیش رو، وخیم تر و سخت تر خواهد شد، حکایت از این واقعیت دارد که باید برای برون رفت از بحران کنونی، تصمیم عاجل گرفت. از همین رو، ستاد ملی مقابله با کرونا در تازه ترین تصمیمات خود، تعطیلی مشاغل گروه های دو، سه و چهار، در شهرهای قرمز را و همچنین تعطیلی مشاغل سه و چهار در شهرهای نارنجی را برای دو هفته از ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، اعمال کرده است. اما، شرایط در برخی شهرهای قرمز از جمله تهران، به گونه ای است که دست اندرکاران حوزه سلامت بر این عقیده اند که اعمال محدودیت ها چندان کارگشا نخواهد بود و شهر باید «قفل» شود.

وضعیت بیمارستان های پایتخت

شاید اگر به سراغ دو بیمارستان «امام خمینی» و «سینا» برویم، وضعیت کرونایی تهران تا حدودی برای همگان مشخص شود. زیرا، این دو بیمارستان، از جمله پرازدحام ترین و شلوغ ترین بیمارستان های کرونایی تهران هستند که در ۱۴ ماه گذشته از شیوع کرونا در کشور، پذیرای تعداد زیادی از بیماران کرونایی بوده اند.

خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام (ره)، ضمن اشاره به تشدید افزایش تعداد مراجعان، بستری ها و مرگ و میرهای کرونایی در این مرکز درمانی، گفت: ظرفیت کرونایی بیمارستان تکمیل شده و ما مجبوریم خدمات به بیماران غیر کرونایی را کمتر کنیم تا بتوانیم پاسخگوی بیماران کرونایی باشیم.

محمد طالب پور رئیس بیمارستان سینا هم با بیان اینکه تعداد بیماران ما نسبت به قبل از عید ۷ برابر شده است، گفت: از هر ۱۰ مراجعه کننده مجبوریم ۴ نفر را بستری کنیم و از الان باید برای روزهای آینده که به اوج مبتلایان خواهیم رسید فکر شود تا سرویس دهی به بیماران به هم نریزد.

اظهارات تکان دهنده زالی

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، معتقد است؛ تا زمانی که در کنترل اپیدمی از تعبیرات سلیقه ای، غیر حرفه ای و غیر کارشناسی صحبت شود، وضعیت به همین شکل خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شهر باید «لاک دان» شود، گفت: با توجه به مرگ و میر بالایی که در هفته گذشته رخ داد و حجم بالای ابتلاء، تنها راه حل ممکن در تهران برای عبور از بحران فعلی «قفل» کردن شهر است.

زالی تصریح کرد: متأسفانه هفته گذشته به رغم اعلام وضعیت قرمز در تهران، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده اند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، افزود: اگر این روند تداوم یابد تا مدت ها روند مرگ و میر در تهران رو به افزایش خواهد بود. زیرا، آن چیزی که در حال حاضر در سطح شهر اعمال می شود مطلقاً با مبانی علم پیشگیری انطباق ندارد و بیشتر به نظر می رسد بازی با الفاظ است.

زالی گفت: متأسفانه گزارشات متعددی وجود دارد که نشان می دهد برخی از دستگاه های ملی برای حضور یک سوم کارمندان حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نشده اند و با این وضعیت کنترل اپیدمی بسیار سخت خواهد بود.

وی تاکید کرد: کسانی که در این زمینه تسامح می کنند قطعاً جان مردم را به بازی گرفته اند و باید پاسخگو باشند.

زالی گفت: تنها راه ممکن برای مهار بیماری ایجاد یک فرایند جدی برای تعطیلی و تغییر ریتم شهر است به گونه ای که مردم در تهیه خدمات ضروری دچار مشکل نشوند.

ویروس انگلیسی بی رحمانه حمله می کند

در شرایطی که ویروس جهش یافته بی رحمانه حمله می کند، به نظر می رسد راه حل مقابله با بیماری در کلانشهری مانند تهران که جمعیت زیادی دارد، قفل کردن شهر باشد. زیرا، مشاهدات و گزارش ها حاکی از این است که با اعمال محدودیت هایی که از ۲۱ فروردین آغاز شده است، تغییر چندانی در رعایت پروتکل ها مشاهده نمی شود و رفت و آمدهای روزانه به قوت خود باقی است. مترو و اتوبوس ها همچنان پر از مسافر هستند و ادارات نیز همچنان به صورت حضوری خدمات ارائه می دهند.

به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در موج چهارم کرونا، سوش غالب ویروس انگلیسی است و می توان گفت که اغلب مبتلایان درگیر ویروس جهش یافته شده اند که خطرناک تر از نوع چینی است.

وی درباره برخی درخواست ها برای تعطیلی کامل ادارات، افزود: اگر نیروی بسیاری از ستادهای وزارتخانه ها نیز دو سوم شوند هیچ اتفاقی نمی افتد و کار مردم انجام می شود، زیرا آنها نیروی اضافه دارند و ارباب رجوع نیز ندارند.

رئیسی ادامه داد: بر اساس شیوه نامه های بهداشتی در مناطق قرمز، مدیران ادارات می توانند تا یک سوم کارکنان را به محل کار بیاورند و بسیاری از کارهای بانک ها را می توان به صورت الکترونیکی انجام داد، زیرا کارکنان بانک ها از گروه های آسیب پذیر هستند.

منتظر روزهای سخت تری باشیم

آن طور که وزیر بهداشت روز گذشته در اولین گفتگوی زنده خبری در سال جدید با مردم داشت، باید منتظر روزهای سخت تری در هفته آینده باشیم. به طوری که آمار مرگ و میرها و بستری ها، بیشتر از اعداد و ارقام این روزها خواهد شد. در حالی که روز گذشته شاهد مرگ ۲۵۸ نفر از هموطنانمان بودیم، این عدد می تواند در روزهای آینده به ۲ برابر هم برسد. به طوری که چند روز قل، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، صحبت از ۶۰۰ مرگ روزانه کرده بود.

این در حالی است که بیشترین موارد بستری و مرگ و میر کرونایی در کشور، مربوط به تهران بوده است. یعنی اگر بتوان این بیماری را در تهران کنترل کرد، آن گاه توانسته ایم به میزان یک سوم از موارد ابتلاء و مرگ و میرها بکاهیم. زیرا، در روز گذشته بیش از ۱۴ هزار مراجعه کرونایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران داشته ایم.

آنچه مسلم است، اینکه امروز گرفتار موج سهمگین کرونا در کشور هستیم که از موج های قبلی ما سنگین تر است. اما، اظهارات مقابل همدیگر برخی مسئولان، وضعیت موجود را سخت تر خواهد کرد. زیرا، استاندار تهران مخالف تعطیلی و قفل شدن تهران است و در مقابل، کادر پزشکی و درگیر بیماری، موافق صد درصدی تعطیلی شهر هستند. باید منتظر روزهای آینده بود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (191 نظر) فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (107 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (105 نظر) رهبر معظم انقلاب در خرید برای منزلشان: برنج درجه دو و سه بخرید؛ میوه هم از ارزانترین‌ها بخرید و بیارید+ویدیو (58 نظر) پسر الهام چرخنده: دیگر مادری به این اسم ندارم+عکس (49 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (36 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (30 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (29 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (25 نظر) آخرین شعر استاد شهریار در آخرین دیدار با معشوقه سنگدلش در بستر مرگ که اشکتونو درمیاره/ نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم... (24 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (23 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یه آخوندی تو کشتی هر چی از کنار دستیش سوال کرد جواب نداد گفت من از عمامه و نژاد آخوند بدم میاد اونم عمامشو پرت کرد تو دریا و گفت بخاطر این پنبه... +ویدئو😂👌 (22 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نگاهی به انگشتر زیبای رهبر معظم انقلاب با نگین عقیق طلایی که در خانه یک سارق پیدا شد+عکس
چگونه همسرم را بعد از اینکه به من خیانت کرد ببخشم؟
روستای تاریخی حیرت انگیز در شیراز ؛ قلات، بهشتی در استان فارس و مقصد پر از آرامش برای گردشگران
فال ابجد روزانه چهارشنبه 24 مرداد 1403
فال روزانه امروز چهارشنبه 24 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 24 مرداد 1403
چگونه همسرم را عاشق خودم کنم؟ 13 تکنیک برای جذب همسر
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 24 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 24 مرداد 1403 + فیلم
نوزاد عجیب الخلقه 2 صورته با 8 دست و پا +عکس
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 24 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ ترفندهای طلایی برای خشک کردن تخمه هندوانه، خربزه و طالبی در خانه
فوت و فن خانه‌داری؛ ترفندهای جادویی و فوری برای خوشبو کردن توالت و حمام
رازها و ناگفته های جالب درباره 4 برادر جنتلمن علی دایی/ خانواده‌ای تحصیل کرده با مشاغل جالب توجه که همگی در 1 فروردین به دنیا آمده‌اند+عکس
لیست کاملی از هنرمندان و بازیگران محبوب ایرانی که اختلاف سنی زیادی با همسرشان دارند/ عشق مهم تر است یا سن؟+عکس
منتخب روز   
واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟