ظرفیت خالی در دانشگاه‌ها به 450 هزار صندلی رسید

  دوشنبه، 30 بهمن 1402 ID  کد خبر 376262
ظرفیت خالی در دانشگاه‌ها به 450 هزار صندلی رسید
ظرفیت های خالی مانده در سال 1402 در دانشگاه‌ها و آموزشکده‌های کشور به بیش از 456 هزار نفر رسید اما با وجود تمدیدهای مختلف در نهایت 115 هزار نفر در این ظرفیت‌های خالی ثبت نام کردند.

به گزارش ساعدنیوز به نقل از مهر، پس از برگزاری کنکور سراسری و آزمون کاردانی به کارشناسی و کاردانی‌های نظام جدید و فنی حرفه‌ای، بخشی از ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف خالی ماند و از همین رو شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سی و هفتمین جلسه خود در 18 دی ماه 1402 مصوب کرد که برای ظرفیت‌های خالی مانده، مرحله تکمیل ظرفیت اجرا کند.

تمام کسانی که دارای دیپلم نظام آموزشی جدید (6-3-3) اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش، مدرک پیش دانشگاهی برای داوطلبان نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی، مدرک سطح یک حوزوی، مدرک کاردانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مدرک کاردانی دارای دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام قدیم هنرستان بودند و در کنکورها شرکت کرده یا نکرده بودند می‌توانستند در این مرحله شرکت کنند.

بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش ظرفیت خالی مانده برای برخی از رشته‌های تحصیلی در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی با شکل پذیرش به شیوه صرفاً با سوابق تحصیلی و با ملاک معدل کتبی یا کل دیپلم مشخص شد.

پس از برگزاری آزمون سراسری سال 1402 و زمان اعلام نتایج نهایی مشخص شد، تعداد 482 هزار و 599 داوطلب در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و چهار رشته دانشگاه آزاد اسلامی قبول شده‌اند که از این تعداد 189 هزار و 840 داوطلب در رشته‌های تحصیلی با آزمون و 292 هزار و 759 داوطلب در پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته شده‌اند.

میزان ظرفیت پذیرش در آزمون سراسری سال 1402 که پیش از این اعلام شده بود نیز نشان می‌دهد ظرفیت پذیرش در رشته‌های با آزمون 177 هزار و 192 نفر و ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی 335 هزار و 745 نفر بود.

بر اساس آمار کنکور سراسری 1402 تعداد یک میلیون و 60 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته بودند که در نهایت بیش از 600 هزار نفر رشته‌های با آزمون را انتخاب کردند و تعداد 67 هزار نفر که در کنکور سراسری شرکت نکرده بودند، رشته‌های بدون آزمون سال 1402 را انتخاب کردند.

این در حالی است که ظرفیت اصلی دانشگاه‌های بزرگ و اصلی کشور به بخش با آزمون اختصاص دارد و تنها بخش کوچکی از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های بزرگ به بخش بدون آزمون اختصاص یافته و بیشترین ظرفیت بدون آزمون‌ها در بخش‌های غیرانتفاعی و غیر دولتی است.

پذیرش در ظرفیت‌های خالی مانده در سه مدل پذیرش دانشجو «بر اساس سوابق تحصیلی سراسری (بهمن ماه) سال 1402 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی»، «پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی (معدل مدرک کاردانی) مقطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته بهمن ماه سال 1402» و «صرفاً با سوابق تحصیلی «معدل کل دیپلم» مقطع کاردانی، ویژه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی بهمن ماه سال 1402» از ابتدای بهمن ماه آغاز شد.

بررسی این سه مدل پذیرش نشان می‌دهد که در مجموع 456060 نفر ظرفیت برای این سه گروه اختصاص یافته است که در نهایت حدود 115 هزار نفر در این سه گروه ثبت نام و انتخاب رشته کرده‌اند و به عبارتی حدود یک چهارم ظرفیت پذیرش، رشته‌های بدون آزمون در مقاطع تحصیلی کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی فنی حرفه‌ای در نظام جدید تکمیل شد.

به گزارش مهر، پس از آغاز زمان ثبت نام و انتخاب رشته در مدل «بر اساس سوابق تحصیلی سراسری (بهمن ماه) سال 1402 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» و پس از تمدید مهلت ثبت نام در این مدل، در نهایت بیش از 90 هزار نفر نسبت به انتخاب این رشته‌ها اقدام کرده‌اند که این میزان 30 درصد ظرفیت را نشان می‌دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386
تیتر امروز   
نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم
ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب
تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو
نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
منتخب روز