دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

(عکس) سفر به ایران قدیم؛ قاتل ناصرالدین‌شاه در ایستگاه آتش‌نشانی حسن‌آباد 

چهارشنبه، 06 تیر 1403
ساعدنیوز: گورستان حسن‌آباد یکی از قبرستان‌های طهران قدیم بود؛ محلی که تا قبل از دوره رضاشاه، تهرانی‌ها در آنجا دفن می‌شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری، گورستان حسن‌آباد یکی از قبرستان‌های طهران قدیم بود؛ محلی که تا قبل از دوره رضاشاه، تهرانی‌ها در آنجا دفن می‌شدند. بیشتر اجساد این قبرستان به فوت‌شدگان وبای تهران در سال 1271 تعلق داشت و همچنین برخی از شهدای مشروطه.

اکنون ساختمان و محوطه آتش‌نشانی روی این گورستان سیطره گسترانده؛ گورستانی که غسالخانه‌اش به «حمام جنی» معروف بود. حمام یادشده همراه با زمین متروکه و بقایای گورستان در سال 1311 تبدیل به «اداره اطفاییه تهران» شد. از جمله افراد مشهوری که در آرامستان حسن‌آباد به خاک سپرده شده‌اند «میرزا رضای کرمانی» قاتل ناصرالدین‌شاه و «میرزا محمدرضا کلهر» خطاط شهیر قاجار است که در اثر ابتلا به وبا فوت کرد. مادر رضاخان نیز در این گورستان دفن بود.

معروف‌ترین چهره عهد قاجار که در این گورستان به خاک سپرده شد، پهلوان اکبر خراسانی بود که سنگ قبرش در سال‌ 1348، هنگام تعریض خیابان، هویدا شد. پرونده گورستان حسن‌آباد با یک رویداد دلخراش نیز پیوند خورده است؛ زمانی که میرزا کوچک‌خان جنگلی در کوه‌های تالش گرفتار طوفان و کولاک شد و از سرما درگذشت، سر بریده او را به تهران آوردند و در گورستان حسن‌آباد به خاک سپردند، اما بعد از مدتی آن را به رشت بازگرداندند.

در نهایت، سال 1317 خورشیدی گورستان را ویران کردند و به جایش ساختمانی برای آتش‌نشانی ساختند. جالب است بدانید که بیش از 2 دهه قبل‌ از محل گورستان سابق، 20 کیلو استخوان و جمجمه بیرون آمد.


4 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
هزینه چاپ یک کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
ترجمه تخصصی کتاب
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍